• یکشنبه / ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 99121712562
  • خبرنگار : 71583

بررسی تاثیرات نامرئی رسانه‌ها بر کودکان در یک کتاب

بررسی تاثیرات نامرئی رسانه‌ها بر کودکان در یک کتاب

یک مستندساز با اشاره به واکنش‌های صورت‌گرفته در پی انتشار ویدئوهای نامناسب در فضاهای مجازی و رسانه‌ای می‌گوید کتاب «رسانه و دلهره‌های کودکی» را در زمینه فرزندپروری در عصر رسانه برای والدین و مربیان کودک و نوجوان ترجمه و تالیف کرده است.

به گزارش ایسنا، شهاب‌الدین شایگان اظهار کرد: بعد از بازخوردهای اکران مستند «جعبه پاندورا» در حوزه آگاهی‌بخشی رسانه‌ای دریافتم والدین به شدت علاقه‌مند و نیازمند یافتن راهکارهایی برای راهنمایی و کمک به فرزندان‌شان هستند، به همین دلیل کتاب «رسانه و دلهره‌های کودکی» را به عنوان کامل‌ترین مرجع اختصاصی فرزندپروری در عصر رسانه برای والدین و مربیان کودک و نوجوان ترجمه و تالیف کردم.

به گفته او، کتاب «رسانه و دلهره‌های کودکی» حاصل پژوهش و ترجمه ده‌ها منبع معتبر بین‌المللی در راستای تعاملات کودکان و نوجوانان در دنیای رسانه‌های نوین است تا مسیر را به درستی بیابند و تحت تاثیر هر پیام یا محتوایی قرار نگیرند.

او افزود: کتاب «رسانه و دلهره‌های کودکی» ویژه والدین و مربیان کودک نوشته شده، زیرا در فضای رسانه‌ای که امروزه با آن مواجه هستیم و خشونت امری عادی تلقی می‌شود، مصرف‌گرایی و رفاه‌زدگی تشویق و ترویج می‌شود و لمپنیسم دیجیتال به سلبریتی و اسطوره مبدل شده، وظیفه والدین در قبال پرورش فکری فرزندان‌شان بیش از پیش سخت و حساس شده و آنان را به چالشی جدی فرامی‌خواند.

شهاب‌الدین شایگان گفت  پس از حدود هفت سال پژوهش و فعالیت در حوزه آسیب‌شناسی رسانه و به صورت متمرکز بررسی تاثیرات رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی بر اذهان کودکان و نوجوانان اقدام به تالیف این کتاب کرده است.

او توضیح داد: برای تهیه این اثر نزدیک به ۱۵ عنوان کتاب کابردی، موثر و به‌روز از بین ده‌ها رفرنس معتبر انتخاب شده‌ و سپس با بومی‌سازی، بررسی و پژوهش‌های میدانی در نهایت کتاب «رسانه‌ها و دلهره‌های کودکی» نوشته شده است که می‌توان از آن به عنوان کامل‌ترین مرجع  اختصاصی فرزندپروری در عصر رسانه برای والدین و مربیان کودک و نوجوان نام برد.

در کارنامه کاری شهاب‌الدین شایگان ساخت چندین مستند و نگارش مقالاتی در حوزه تاثیرات رسانه بر کودکان و نوجوانان دیده می‌شود که از جمله آن‌ها مستند بلند علمی «جعبه پاندورا» است.

او در واکنش به اتفاقات اخیری که در پی انتشار ویدئوهای نامناسب در فضاهای رسانه‌ای و مجازی رخ داده، بیان کرد:  دور از انتظار نبود که چندسال بعد، بحران‌های سخت‌تری ‌گریبان‌گیر خانواده‌ها بخصوص کودکان و نوجوانان شود. به همین خاطر چندین‌بار سعی کردم بر اساس نتایج تحقیقات و پژوهش‌ها با طرح، راهکار و پیشنهاد با نهادهای دولتی و خصوصی مربوطه و انجمن‌ها وارد رایزنی شوم و هشدار بحران‌های فردی و اجتماعی امروز را یادآور شوم  که گوش شنوایی نبود و متاسفانه با کم‌لطفی مسئولان این حوزه‌ها روبه‌رو شدم.

او ادامه داد: از آن‌جا که اعتقاد زیادی به فلسفه پرگماتیسم (عملگرایی) دارم، دریافته‌ام که یک اندیشه درست زمانی به کار می‌آید که در نهایت به سودمندی و نتیجه ختم ‌شود و مشکلی را حل ‌کند. بنابراین تصمیم گرفتم به تنهایی و با امکانات موجود دست به کار شده و  بهترین منابع جهانی را بررسی کرده و با استادان بنام این حوزه در عرصه بین‌الملل ارتباط بگیرم و کاری را شروع کنم. به سختی و با هزینه‌های بالا رفرنس‌های معتبر را یافتم و در نهایت این کتاب به عنوان اولین اثر از یک مجموعه به  نتیجه رسید.

کتاب «رسانه و دلهره‌های کودکی – حقایق ناخوشایند درباره تاثیرات نامرئی رسانه‌ها بر زندگی کودکان و نوجوانان» در ۹ فصل با عنوان‌های رشد عملکرد شناختی مغز، خانواده و رسانه، رسانه و ترس‌های ماندگار از کودکی، خشونت رسانه‌ای، بازی‌های ویدئویی و آنلاین، چاقی، مشکلات تغذیه‌ای و بدن‌های آرمانی، تبلیغات هنر سیاه استثمار، شبکه‌های اجتماعی و پورنوگرافی، و مرثیه‌ای برای عشق و عاطفه توسط انتشارات پژواک آرمان و در ۲۰۴ صفحه منتشر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha