• یکشنبه / ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۳:۵۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99121712820
  • منبع : نمایندگی همدان

حضور مهمترین مجسمه‌سازان ایران در نخستین سمپوزیوم مفاخر و مشاهیر همدان

حضور مهمترین مجسمه‌سازان ایران در نخستین سمپوزیوم مفاخر و مشاهیر همدان

ایسنا/همدان دبیر نخستین سمپوزیوم مفاخر و مشاهیر در همدان با بیان اینکه مهمترین چهره‌های مجسمه‌سازی ایران در نخستین سمپوزیوم مفاخر و مشاهیر در همدان حضور دارند، گفت: فراخوان این رویداد فرهنگی، هنری در اختیار تمام مجسمه‌سازان متخصص در حوزه سردیس قرار گرفت و تقریباً همه این افراد در سمپوزیوم شرکت کردند. 

امیر فاضلیان در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: انتخاب شخصیت‌ مفاخر از قبل از اسلام آغاز شد و فرآیند انتخاب اسامی مشاهیر و فعالیت پژوهشی آن دو سال زمان برد و در نهایت دو شخصیت مربوط به پیش از اسلام و مابقی مربوط به دوره اسلامی انتخاب شدند.

وی با بیان اینکه نخستین سمپوزیوم همدان مربوط به قدما و بزرگان قبل از سال ۱۳۰۰ است، درباره انتخاب تیم داوری مطرح کرد: مبنای تیم برگزاری در انتخاب داوران بررسی کارنامه اساتید در سمپوزیوم‌های مختلف بود.

فاضلیان ادامه داد: تیم داوری از اعضای شناخته شده‌ای تشکیل شده است؛ به عنوان مثال استاد «سعید شهلاپور» یکی از داوران این رویداد فرهنگی و هنری و از شخصیت‌های شاخص و پیشکسوت حوزه هنرهای تجسمی است که سابقه طولانی در بحث داوری دارد. 

وی با اشاره به اینکه دیگر داور این سمپوزیوم هنرمند همدانی «بیژن غنچه‌پور» است، اظهار کرد: با توجه به اینکه داوری پرتره و سردیس با داوری انواع دیگر مجسمه‌ها متفاوت است به کسی نیاز داشتیم که آناتومی چهره را به خوبی بشناسد که غنچه‌پور متخصص چهره و مجسمه‌های فیگوراتیو است و در ساخت مجسمه‌های کلاسیک تخصص دارد. 

مدیر هنری سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری همدان اضافه کرد: دیگر داور این رویداد هنری «علی عسگری» است که جزء سردیس‌سازان متبحر و توانمند کشور محسوب می‌شود و در حال حاضر جزء داوران سمپوزیوم تهران و اصفهان است. 

فاضلیان در ادامه توضیح داد: برای انتخاب هنرمندان شرکت کننده در سمپوزیوم، نمونه کارهای تصویری آنها بررسی شد و در نهایت ۳۰ نفر انتخاب شدند که به منظور بالا رفتن کیفیت آثار، هفت نفر از مشاهیر را به رقابت گذاشتیم تا ۱۴ هنرمند روی آن‌ کار کنند و پذیرفته شدنشان براساس ساخت ماکت مفاخر بود، ۱۶ نفر اول نیز هنرمندان شاخصی بودند، کارشان رقابتی نبود اما ماکت ارائه کردند.

وی با اعلام اینکه اختتامیه سمپوزیوم همدان اواخر فروردین ۱۴۰۰ برگزار می‌شود، گفت: هر شهری با بزرگان خود شناخته می‌شود و اعتبار فرهنگی همدان نیز به مفاخری مانند بوعلی‌سینا و باباطاهر است و هر چقدر در شناساندن مشاهیر کار کنیم، کم است چراکه اگر کم‌کاری شود کشورهای دیگر مشاهیر ما را متعلق به خود می‌دانند.  
 
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha