• دوشنبه / ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ / ۰۷:۴۲
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 99121813244
  • خبرنگار : 71442

رسانه ها یک سال بعد از شیوع کرونا ـ مدیرمسئول تابناک

کرونا؛ ابرچالشی که رسانه با آن مواجه شد

کرونا؛ ابرچالشی که رسانه با آن مواجه شد
عکس تزیینی است

مدیرمسئول تابناک درباره نقش رسانه ها در طول یک سال گذشته برای اطلاع رسانی و مهار کرونا و چالش هایی که با آن مواجه بودند، معتقد است: قطعا پدیده کرونا یکی از ابرچالش هایی است که رسانه ها با آن مواجه بودند؛ به نظر می رسد چه در سطح ایران و چه در سطح دنیا رسانه ها به خوبی توانستند با این پدیده تعامل داشته باشند و نقش خود را هم ایفا کنند.

محمدصادق عرب ـ مدیرمسئول سایت خبری تابناک ـ در گفت و گویی با ایسنا در پاسخ به این پرسش که تلاش رسانه ها در یک سال گذشته تا چه میزان به مهار شیوع کرونا کمک کرده است؟ اظهار کرد: ما از ابتدای کرونا در بخش خبری مان در سایت تابناک بخش های ویژه ای را به این بحث اختصاص داده ایم. سعی کردیم چه در حوزه نرم افزاری و چه در حوزه تهیه خبر، پوشش مستمری نسبت به این جریان و اتفاقی که می افتد و شاید تاریخ را به قبل و بعد از کرونا تبدیل کند، داشته باشیم.

او ادامه داد: اینکه تلاش ما و رسانه تا چه اندازه مثمر ثمر بوده، را مردم باید بگویند. اما به هر حال موفقیت نسبی که در کنترل این اپیدمی داشته ایم، قطعا ابعاد مختلفی دارد که یک ضلع آن نظام بهداشت و درمان است و رسانه ها نیز سهم خودشان را به خوبی در این جریان ایفا کردند. رسانه ها با اطلاع رسانی به موقع در مقاطع مختلف و با همراهی مردم، در کنترل این بیماری اقدامات مثمرثمری را برداشتند؛ به طور مثال در سالی که گذشت ما مراسم نوروز و مراسم روز طبیعت را داشتیم که مردم با همراهی بسیار خوبی در خانه ها ماندند و به کنترل این همه گیری خیلی کمک کردند.

عرب درباره تجربه ویروسی که رسانه های جهان را یک سال است با چالش مواجه کرده است و آزمون و خطاها، اظهار کرد: اینکه بگوییم پیش از این چیزی به اندازه کرونا رسانه ها را با چالش مواجه نکرده بود، ادعایی است که نمی توانم نسبت به آن اظهار نظر کنم اما قطعا یکی از ابرچالش هایی است که رسانه ها با آن مواجه بودند. به نظر می رسد چه در سطح ایران و چه در سطح دنیا رسانه ها به خوبی توانستند با این پدیده تعامل داشته باشند و نقش خود را هم ایفا کنند.

مدیرمسئول تابناک با اشاره به نقش فضای مجازی و اینترنت در کمک به تسهیل این مسیر، خاطرنشان کرد: البته نمی شود از نقش فضای مجازی به سادگی گذشت. دسترسی های فضای مجازی کمک کرده است تا با دورکاری، همکاران بتوانند به فعالیت خودشان برسند و هم از سلامت خود و خانواده شان صیانت و حفاظت کنند و در عین حال در حوزه خبر هم اطلاع رسانی را داشته باشند. اما به هر حال خیلی از گزارش های میدانی و حضور در صحنه در رسانه های مختلف هست که خودِ این حضور با رعایت پروتکل ها باز هم به اطلاع رسانی مردم کمک بسزایی داشته است.

این فعال رسانه در پاسخ به این پرسش ایسنا که اگر به یک سال گذشته برمی گشتیم، باز هم برای رسانه اش همین رویه را پیش می گرفت؟ تاکید کرد: ما در تابناک به خوبی توانستیم با پدیده کرونا تعامل برقرار کنیم و اگر باز هم به عقب برگردیم با همین روشی که سال گذشته را به امسال رساندیم، عمل خواهیم کرد. به نظر می رسد توانستیم تا حد خوبی نسبت به اطلاع رسانی کرونا با روش و شیوه ای که داشتیم موفق بوده باشیم.

محمدصادق عرب در پایان این گفت و گو درباره همبستگی رسانه ها در طول یک سال گذشته برای جلوگیری از سردرگمی مردم و صحت و سقم اطلاعات نیز اظهار کرد: همبستگی رسانه ها در مواجهه با پدیده هایی مثل کرونا اهمیت به سزایی دارد؛ چرا که وقتی اطلاعاتی که به مردم می رسد با یک سمت و سو باشد و تاییدکننده هم باشد، کمک می کند مردم نیز در مهار این اپیدمی همه گیر موفق تر عمل کنند، اما اگر اطلاعاتی که به مردم می رسد در تعارض با هم باشد، کنترل این اپیدمی سخت تر خواهد بود. در مواجه با کرونا چون این پدیده جدید بود و هست، اتفاقی که افتاد، منبع تولیدکننده اطلاعات، در ابتدا اطلاعات متناقضی را در اختیار رسانه ها قرار می داد، همین امر هم باعث می شد رسانه هم در انعکاس همان چیزی که دریافت کرده، دچار تعارضات و تناقضاتی باشد که البته به مرور این مسئله حل و این همبستگی بیشتر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۸ ۲۲:۱۹

باور عمومی بر این است که کرونا نقابی است که بر چهره امراض دیگر زده میشود تا انرا مجنون و درحال جهش غیرقابل کنترل نشان دهند اما در واقع یک ایده سیاسی بیش نیست که از فیلم گرفته شده و تبلیغات گسترده و جدیت دولتها بر واقعی نشان دادن ان سبب گمراهی عده ای از واقعیت نقاب گونه این بیماری از بیماریهای دیگر شده. انچه در مورد شیوه های انتقال و خطرات کوید 19 بیان میشود کاملا کذب و انحرافی است. ایده کرونا اهداف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی گسترده در جهان را دنبال میکند و امریکا مهمترین هدف این تغییرات است و بهمین دلیل تعداد مبتلایان به کرونا بالاترین امار را در جهان بخود اختصاص داده!