• سه‌شنبه / ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99121914342
  • خبرنگار : 71415

درخواست فرمانده ارشد ارتش چین برای افزایش بودجه نظامی در مواجهه با تهدید جنگ آمریکا

درخواست فرمانده ارشد ارتش چین برای افزایش بودجه نظامی در مواجهه با تهدید جنگ آمریکا

ژنرال ارشد ارتش چین خواستار افزایش بودجه نظامی این کشور برای مقابله با تهدید جنگی آمریکا شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ژنرال شو کیلیانگ که پس از شی جینپینگ، رئیس جمهور چین نفر دوم فرماندهی نیروهای مسلح این کشور به حساب می‌آید، خواستار افزایش بودجه نظامی کشورش و آماده ساختن ارتش تحت امر خود برای به اصطلاح "تله توسیدید" که منجر به تحمیل یک جنگ از سوی آمریکا می‌شود، شد. تله "توسیدید" حالتی است که طی آن هنگام خیزش یک قدرت جدید برای نشستن بر جای یک قدرت بزرگ دیگر، جنگ اجتناب ناپذیر می‌شود.

طبق گزارش ساوث چاینا مورنینگ پست، شو اظهار کرد: در مواجهه با تله توسیدید و مشکلات مرزی، ارتش باید روند افزایش ظرفیتش را تسریع کند. (ما) باید در زمینه شیوه‌ها و قابلیت جنگ تحولاتی را رقم بزنیم و بنیانی درست برای مدرنیزه سازی ارتش ایجاد کنیم.

شو یکی از ۲۵ عضو حلقه داخلی حزب کمونیست چین بوده و خواستار افزایش بودجه آنچه که اکنون بزرگترین ارتش جهان است، شد.

او معتقد است که به زودی چین جای آمریکا را به عنوان یک قدرت اقتصادی خواهد گرفت در حالی که تولید ناخالص داخلی‌اش بیش از ۷۰ درصد تولید ناخالص داخلی رقیبش است.

شو این صحبتها را طی جلسه بحثی در گردهمایی سالانه کنگره ملی خلق چین مطرح کرد. به ندرت مقامهای عالی رتبه در چین به شکل علنی درباره به اصطلاح تله "توسیدید" صحبت کرده‌اند.

شی جینپینگ، رئیس جمهور چین در سال ۲۰۱۵ در ضمن سفری به سیاتل اظهار کرد: چیزی تحت عنوان تله توسیدید وجود ندارد اما اگر کشورهای بزرگ بارها در محاسبات راهبردی دچار خطا شوند ممکن است که چنین تله‌ای را برای خودشان ایجاد کنند.

این عبارت برگرفته از یک نقل قول از تاریخدان و ژنرال یونانی "توسیدید" است که گفته بود وارد جنگ شدن آتن و اسپارتا اجتناب ناپذیر است.

این عبارت بیشتر برای اشاره به این که چین به صورت بالقوه جای آمریکا را به عنوان ابرقدرت اصلی جهان بگیرد، مورد استفاده قرار گرفته است.

برخی معتقدند که پروپاگاندای دولتی چین برای مخالفت بیشتر با آمریکا و تبلیغ خودش نزد همپیمانانش روی این عبارت مانور میدهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha