• سه‌شنبه / ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ / ۲۰:۴۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99121914954

کسب رتبه اول تعداد سرمایه‌گذاری خارجی توسط خراسان رضوی در کشور

کسب رتبه اول تعداد سرمایه‌گذاری خارجی توسط خراسان رضوی در کشور

ایسنا/خراسان رضوی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان ‌رضوی گفت: استان در حال حاضر توانسته در بحث نرخ بیکاری رتبه اول، در بحث سرمایه‌گذاری خارجی به لحاظ تعداد رتبه اول و به لحاظ حجم رتبه سوم را در کشور کسب کند. علی رغم محدودیت‌هایی که باعث کاهش صادرات شده‌ است، تراز بازرگانی استان مثبت و به میزان ۸۱۳ میلیون دلار بوده ‌است.

مرتضی اشرفی امروز در نشست خبری مدیران اقتصادی استان در ارتباط با تاثیر شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد کشور و خراسان رضوی بیان کرد: ما سال جاری کرونا را در کنار تحریم داشتیم و متاسفانه آسیب‌هایی که در سال‌های قبل با وجود تحریم بر اقتصاد کشورما تحمیل‌ شد، در سال جاری با وجود کرونا تشدید شد.

وی در خصوص لزوم توجه به تامین کالاهای ضروری و اساسی در استان عنوان‌کرد: اولین موضوعی که درحال حاضر دغدغه مسئولین و مردم درپایان سال است، بحث تامین کالاهای اساسی‌ است. تلاش‌های زیادی هم در سطح ملی و هم استانی در بحث تامین امنیت غذایی شده‌است که تشدید نظارت‌ها، تامین شبکه توزیع کالاهای اساسی، الکترونیکی‌کردن فروش بخشی از آن است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان ‌رضوی افزود: علی‌رغم وجود مشکلات باید سعی کنیم با تعاملی که بین دستگاه‌های اقتصادی خصوصا در حوزه تنظیم بازار وجود دارد، تاحدی مشکلات را کم کنیم. درابتدای سال هفته‌ای یک‌بار جلسه ستاد تنظیم بازار تشکیل می‌شود که درحال حاضر این جلسه شب درمیان تشکیل می‌شود.

اشرفی در ارتباط با پیشرفت‌های خراسان ‌رضوی در سال ۹۹ اظهارکرد: باوجود تمام مشکلات، در برخی از شاخص‌ها استان توانسته ‌است نسبت به میانگین شاخص کشوری وضعیت بهتری داشته ‌باشد. خراسان رضوی در حال حاضر توانسته در بحث نرخ بیکاری درمیان استان‌ها رتبه اول، در بحث سرمایه‌گذاری خارجی به لحاظ تعداد رتبه اول و به لحاظ حجم رتبه سوم را در کشور کسب کند. تنوع سرمایه‌گذاری خارجی بسیار خوب است و علی رغم محدودیت‌ها که باعث کاهش صادرات شده‌ تراز بازرگانی خراسان‌ رضوی مثبت و به میزان ۸۱۳ میلیون دلار بوده ‌است.

وی اضافه‌کرد: هم‌چنین تنوع کشورهای مقصد صادراتی بالاست و در حال حاضر به بیش از ۹۳ کشور صادرات انجام می‌شود و در همین زمینه جلسه‌ای با موضوع توسعه صادرات استان با حضور استاندار داشته‌ایم. بر آن هستیم تا برنامه عملیاتی و مشخص تمام دستگاه‌ها در راستای افزایش کیفیت و کمیت صادرات مشخص شود تا گام‌های خوبی در این حوزه برداریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌رضوی خاطرنشان‌کرد: در استان ۲۲۰ هزار واحد صنفی وجود دارد که شاید بیش‌ترین آسیب‌ را نسبت به شیوع ویروس کرونا متحمل شده‌اند. ما از ابتدای سال هم در سطح ملی و هم در سطح استانی پیگیر مواردی در زمینه امور مالیاتی و تامین اجتماعی بودیم و مساعدت‌هایی شده‌است که سعی می‌کنیم این مساعدت‌ها را ادامه دهیم.

‌اشرفی در خصوص اعطای تسهیلات ویژه مشاغل آسیب دیده از کرونا تصریح ‌کرد: دولت تسهیلاتی برای ۱۴رسته فعالیت درنظرگرفت برای خراسان رضوی سهمیه تخصیصی هزار و ۴۰۰میلیاردتومانی، در نظرگرفته‌شد. تاکنون توانستیم حدود ۷۰۰ میلیارد تومان پرداخت داشته باشیم و خوشبختانه رتبه دوم در کشور در زمینه پرداخت را دارا هستیم.

وی در ارتباط با اقدامات انجام‌شده درحوزه احداث شهرک‌های کشاورزی در استان گفت: در حوزه تولید نیز اقدامات و برنامه‌های اساسی داشتیم. در بحث توسعه شهرک‌های کشاورزی، انعقاد تفاهم‌نامه هزار هکتاری شهرک‌های کشاورزی در حوزه گلخانه‌ها، مجتمع دام‌پروری و آبزیان در دستور کار قرار گرفته و جانمایی زمین‌ها انجام شده‌است. امیدوارم که بتوانیم در سال‌های آینده موفقیت‌های خوبی در بحث امنیت‌ غذایی داشته‌ باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان ‌رضوی ادامه‌ داد: در بحث پروژه‌های جهش تولید در سطح کشوری استانداران تفاهم‌نامه‌ای با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشوری منعقد کردند و در استان ۱۲۰پروژه جهش تولید شناسایی و منعقد شد و حدود هزار و۹۰۰میلیارد تومان تسهیلات با نرخ ترجیحی در اختیار این پروژه‌ها قرار داده‌خواهدشد. امید است تا شاهد اثرات مثبت در بحث تولید و اشتغال‌زایی در استان باشیم.

اشرفی تصریح‌کرد: ما پتانسیل‌هایی از جمله منابع تامین بانک‌ها برای حمایت از بنگاه‌های تولیدی داریم و خوشبختانه امسال رشد ۱۰۱ درصدی را در این زمینه داشته‌ایم. تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی اهدا شده طبق بند ب تبصره ۱۶به مشاغل خانگی حدود هزار و ۱۵۰میلیارد تومان بوده‌است و شاهد اشتغال‌زایی حدود ۳۴ هزار نفری شغل جدید در استان بوده‌ایم.

وی خاطرنشان‌کرد: کلینیک صنعت و معدن به صورت مرتب تشکیل جلسه می‌دهد و هدف‌گذاری این است که هیچ واحدی معطل تشکیل جلسات نماند و پرونده‌های واحدها در جلسات بررسی می‌شود. ما حدود ۱۹۰جلسه کارگروه ستاد اصلی تسهیل و گروه‌های کاری را داشته‌ایم که حدود ۲هزار و ۲۰۰ مصوبه داشته‌است و در زمینه صدور مجوزها، مشکلات مالیاتی و تامین اجتماعی و ... بررسی شده‌است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌رضوی در خصوص لزوم توسعه شهرک‌های صنعتی بیان‌کرد: یکی از برنامه‌های دیگری که هدف‌گذاری‌هایی در داخل استان برای آن انجام شده‌است؛ توسعه شهرک‌های صنعتی خصوصا در شهرستان مشهد به دلیل تقاضای بالای و محدودیتی است که در شهرستان مشهد برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. خوشبختانه بحث‌های زیست‌محیطی مربوط به شهرک شماره 5 ابلاغ شده‌است . هم‌چنین در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد یک شهرک بزرگ هستیم و طبق دستور استاندار، قرار است تا برنامه‌های اقتصادی شهرستان‌ها به‌صورت ویژه تدوین شود و برنامه‌های کوتاه‌مدتی برای شهرستان‌ها در حال تدوین است.

اشرفی در خصوص توجه به بحث معادن استان تشریح‌کرد: در بحث پهنه‌های اکتشافی معادن خصوصا در زمینه مس فعالیت‌های خوبی انجام‌شده‌ است و از حدود سه ماه پیش توانسته‌ایم بالغ بر ۶۰پروانه بهره‌برداری قدیمی معدن که در استان سلب صلاحیت شده‌اند، مورد مزایده قراردهیم و سایر پروانه‌های بهره‌برداری و گواهی‌نامه‌های اکتشاف سلب صلاحیت شده را نیز در دستورکار قراردادیم تا شاهد انقلابی در این حوزه باشیم.

وی در ارتباط با اقدامات انجام‌گرفته استان در زمینه تولید اقلام بهداشتی کرونایی گفت: از سال گذشته کمیته اقتصادی پشتیبانی ستاد کرونا تشکیل شد و تهدیدی که کرونا در یک ماه پایانی سال گذشته داشت؛ به فرصتی برای تولید اقلام بهداشتی از جمله ماسک و الکل تبدیل شد. ما سال گذشته در اسفندماه کمبود شدید ماسک داشتیم و همدلی و همکاری دستگاه‌های دولتی و تشکل‌های بخش خصوصی باعث شد که با وجود این‌که در بسیاری از موارد افزایش قیمت داریم؛ اما قیمت ماسک به پیش از شیوع کرونا رسیده‌ است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان ‌رضوی تصریح‌کرد: برنامه ویژه ما، بهره‌مندی از مرزهای استان است. ما بیش از۸۳۰ کیلومتر مرز با افغانستان و ترکمنستان داریم که برنامه ویژه‌ای برای ساماندهی مرزهای استان از جمله دوغارون و سرخس و لطف‌آباد کار شده ‌است. طرح ساماندهی مرز دوغارون در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تدوین شده‌است و در پروسه تایید نهایی است.

اشرفی افزود: یکی دیگر از برنامه‌های که پیگیر آن هستیم؛ پایش فرایندهای کسب‌وکار است که با هدف روان‌سازی، تسریع و تسهیل در صدور مجوزها انجام گرفته‌است و حدود ۳۰فرایند شناسایی شده و مطالعه روی ۱۵فرایند انجام شده‌است و توانسته‌ایم ۱۱ فرایند را در کارگروه‌های اقتصادی تصویب کنیم که اگر این موارد تصویب شود باعث کاهش در زمان، هزینه و اسناد و فرایندها خواهیم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha