• چهارشنبه / ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۱
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 99122015134
  • خبرنگار : 71548

وضعیت گالری‌ها و نمایشگاه‌های هنری در یک سال کرونا

علت اصلی ناراحتی از کرونا چیست؟

علت اصلی ناراحتی از کرونا چیست؟
عکس تزئینی است

یک مدیر گالری با تاکید بر اینکه امکان ارتباط مستقیم با مخاطب از بین رفته است، درباره بستر فضای مجازی برای ارائه نمایشگاه‌های هنری، خاطرنشان کرد: هدف گالری فقط فروش اثر نیست، بلکه فراهم کردن یک اتقاق فرهنگی است. گالری‌دار دلال آثار هنری نیست که بخواهد فقط به دنبال فروش اثر باشد. ناراحتی ما از جریان کرونا، کاهش ارتباط مستقیم با مخاطب است که قطعا در فضای مجازی چنین اتفاقی نمی‌افتد.

فرهاد آذرین، مدیر گالری آتبین در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت هنرهای تجسمی در یک سال گذشته و تاثیرات کرونا بر فعالیت گالری‌ها، با بیان اینکه «به طور کلی مبنای کار هنرهای تجسمی و گالری‌ها، در ارتباط مستقیم مخاطب با اثر هنری تعریف و تبیین می‌شود»، اظهار کرد: در این میان شرایط همه‌گیری و قرنطینه‌ و ترس‌ها و احتیاط‌ها شرایط را به سمتی برد که گالری‌ها نتوانند در ارتباط مستقیم با مخاطب باشند؛ به عنوان مثال ما در سال گذشته کلا چهار نمایشگاه هنری داشتیم، که نسبت به میانگین همیشگی‌ بسیار کمتر است. 

او همچنین درباره بستر فضای مجازی برای ارائه نمایشگاه‌های هنری، خاطرنشان کرد: اگر قرار به این باشد که به فضای آنلاین بسنده کنیم، دیگر چه نیازی به گالری است؛ چراکه اصل داستان ارتباط نزدیک با اثر هنری است. هدف گالری فقط فروش اثر نیست، بلکه یک اتفاق فرهنگی است. گالری‌دار دلال آثار هنری نیست که بخواهد فقط به دنبال فروش اثر باشد؛ بنابراین ناراحتی ما از جریان کرونا، موضوع کاهش ارتباط مستقیم با مخاطب و تبادل افکار است که قطعا در فضای مجازی چنین اتفاقی نمی‌افتد.

این مدیر گالری ادامه داد: در این مدت خیلی از گالری‌ها تعطیل شدند و حتی آثار هنرمندان را برگرداندند و در این میان برخی از گالری‌ها هم نمایشگاه‌های مداوم داشته‌اند. در واقع هر گالری سعی کرده است که با شیوه خود با کرونا کنار بیاید. در این میان ما انتخاب کردیم که با کاهش برگزاری نمایشگاه‌ها، خودمان و مخاطبان را وادار به رعایت و پیشگیری کنیم. 

آذرین درباره نبود رویکرد مشخص از سوی متولیان امر برای برگزاری نمایشگاه‌های هنری نیز بیان کرد: فکر می‌کنم اگر رویکرد یکسانی وجود داشت، بهتر بود. اگر ما از یک اتفاقی صحبت می‌کنیم که سلامتی مردم را درگیر کرده است، دلبخواهی کردن تصمیمات، شاید چندان جذاب نیست. از سوی دیگر این نکته را هم باید در نظر داشت که تحمیل شرایط به افراد نیازمند فراهم کردن مقدمات و پذیرفتن تبعاتی است که شاید مجموعه‌ای که باید دستورالعمل بدهد، نمی خواهد درگیر این ماجرا شود. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha