• چهارشنبه / ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۵:۱۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99122015691
  • خبرنگار : 71457

دیدار وزیران خارجه روسیه و عربستان؛ بن فرحان هم از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب حمایت کرد

دیدار وزیران خارجه روسیه و عربستان؛ بن فرحان هم از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب حمایت کرد

وزیر خارجه روسیه که در جریان سفرهایش به سه کشور عرب حوزه خلیج فارس، امروز (چهارشنبه) وارد عربستان شد، بر لزوم پایان جنگ یمن از طریق گفت‌وگو تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری با فیصل بن فرحان، همتای عربستانی خود عنوان داشت: ما اوضاع سوریه و حق سوری‌ها در تعیین سرنوشت‌شان را مورد توجه قرار دادیم.

لاوروف گفت: ما با عربستان در خصوص تلاش‌ها برای مقابله با ویروس کرونا هماهنگی‌ها را به عمل می‌آوریم.

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه باید جنگ در یمن از طریق گفت‌وگو پایان یابد، خاطرنشان کرد: ما تأکید کردیم که یمن به آشوب و نقطه بی‌بازگشت کشانده نشود.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که اولویت اصلی در یمن این است که درگیری‌ها پایان یافته و تمامی طرف‌ها بر سر میز گفتگو بنشینند تا مانع از سوق یافتن کشور به آشوب شوند.

لاوروف در کنفرانس خبری با همتای سعودی تاکید کرد: ما و دوستان سعودی‌مان در قبال تحولات رخدادها در یمن نگران هستیم، چراکه بیش از دو سوم ساکنان به کمک فوری در پی درگیری‌های مداوم از شش سال قبل نیاز دارند. باید توافق‌هایی در یمن حاصل شود که منافع تمامی طرف‌های سیاسی در این کشور را لحاظ کند.

وی در این راستا بر حمایت مسکو از تلاش‌های مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل به یمن تاکید کرد.

لاوروف گفت: برداشتن نام انصارالله از فهرست تروریسم آمریکا، یک چک سفید امضا نیست. اولویت پایان جنگ است.

لاوروف در ادامه با بیان اینکه کشورش برای تحقق ثبات قیمت انرژی در چارچوب گروه اوپک پلاس تلاش خواهد کرد، روابط میان عربستان و روسیه را ستود.

وی گفت که روسیه تلاش خواهد کرد که اقتصاد جهانی به دلیل افزایش قیمت نفت آسیب نبیند.

وزیر خارجه عربستان تصریح کرد: راه حل در سوریه توافق میان طرف‌های بحران از جمله مخالفان و دولت را می‌طلبد. عربستان از آغاز این بحران، به دست‌یابی به راهی برای توقف خونریزی‌ها در یک کشور برادر و مهم اهتمام داشت، همچنین بر هماهنگی با تمامی طرف‌ها از جمله دوستان روسی اهتمام داریم. ما با دوستان روس بر اهمیت دست یابی به یک مسیر سیاسی که به سازش و ثبات اوضاع در سوریه بینجامد، توافق داریم، چراکه هیچ راه حلی جز راهکار سیاسی برای مساله سوریه وجود ندارد.

وزیر خارجه عربستان گفت: ما تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بررسی قرار دادیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان همچنین تصریح کرد، عربستان در پی حملات نیروهای انصارالله به کشورش تدابیر بازدارندگی را برای حمایت از تاسیسات نفتی خود لحاظ خواهد کرد.

وی افزود: حملات اخیر به عربستان، امنیت انرژی جهانی را هدف قرار داده است.

بن فرحان عنوان داشت: ما بر حمایت از تلاش‌ها با هدف دستیابی به راه حلی برای بحران سوریه تاکید داریم.

وزیر خارجه عربستان سعودی تاکید کرد: ما از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب حمایت می‌کنیم. بحران سوریه راهکاری سیاسی می‌طلبد، این کشور نیازمند بازگشت به آغوش عربی و برخورداری از ثبات و امنیت است.

وی در مورد بحران یمن نیز گفت: اجرای توافق ریاض و تشکیل دولت راه را برای رسیدن به راه حل در یمن هموار می‌کنند.

وزیر خارجه عربستان سعودی گفت: عربستان و روسیه نسبت به قیمت عادلانه نفت اهتمام دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۰ ۱۵:۵۷

خلاصه اینکه سوریه هم برای ایران تموم شد پولش از ما خونش از ما سفره اش برای عربستان و روسیه

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۲ ۰۹:۰۱

روسیه با یک تیر چند نشان مثبت و منفی را هدف گرفت ،بدعهدی آمریکا و خملات حوثیها به آرامکو باعث شد تا وهابیها جذب روسیه و مطیع اونها بشن تا جائی که دولت سوریه را به رسمیت بشناسه و سلاح بگیرد، از طرف دیگر کوچک کردن ایران در منطقه با همه زحمات و هزینه و شهدای حرم ، واینکه از این به بعد آقای منطقه روسیه است و نه آمریکا.

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۲ ۰۹:۰۵

از این پس روسیه زیرکانه به ماهم خیانت خواهد کرد، وعربها هم نقب بطرف یکدیگر زده اند ،برای کم محلی به آمریکا ،اما با اسرائیل رابطه تنگاتنگی بر علیه ایران ایجاد میکنند،ایران باید همین امروز هسته ای شود، فردا دیر است.