• پنجشنبه / ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۲:۴۱
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 99122116175
  • خبرنگار : 71624

رایزن علمی و فرهنگی ایران در حوزه اسکاندیناوی تاکید کرد

لزوم معرفی"جندی‌شاپور" به عنوان اولین دانشگاه جهان

لزوم معرفی"جندی‌شاپور" به عنوان اولین دانشگاه جهان

رایزن علمی و فرهنگی ایران در حوزه اسکاندیناوی بیان کرد: دانشگاه جندی شاپور کانون ارتباطات مرکز شکل گیری قدرت اجتماعی، علمی، فرهنگی و نه فقط قدرت سیاسی بوده، زیرا قدرت به معنای عام در ارتباطات نهفته است. ارتباطات به‌علاوه تمام تاثیرگذاری جلوه قدرت مثبت اثرگذار است. اما دانشگاه به عنوان کانون شکل گیری ارتباطات و منشا شکل گیری قدرت و قدرت آفرینی، قدرتی را ایجاد نمی کند که منشا تخاصم، تقابل و تخریب است.

به گزارش ایسنا، دکتر سید ضیا هاشمی در سومین کنگره بین‌المللی جندی شاپور گفت: قدرت دانشگاه قدرتی است که منشا انسجام، پیوند و ارتباط است؛ کما اینکه ارتباط و انسجام نیز منشا قدرت اجتماعی است. بنابراین با این توصیف که جندی شاپور در ۱۸ قرن پیش چه بوده است که در قرون متمادی برپا، فعال و نقش آفرین بوده، جندی شاپوری که میراث دار، میراث کهن و ذی‌قیمت است، امروز باید بتواند آن نقش و آن پرچم را به خوبی بر دوش بگیرد.

وی افزود: در قرن بیست و یکم جندی شاپور مثل سایردانشگاه ها کانون ارتباطات و مرکز شکل گیری قدرت اجتماعی، علمی، فرهنگی و نه فقط قدرت سیاسی بوده، زیرا قدرت به معنای عام در ارتباطات نهفته است. ارتباطات به‌علاوه تمام تاثیرگذاری جلوه قدرت مثبت اثرگذار است. اما دانشگاه به عنوان کانون شکل گیری ارتباطات و منشا شکل گیری قدرت و قدرت آفرینی، قدرتی را ایجاد نمی کند که منشا تخاصم، تقابل و تخریب است. قدرت به معنای زور آشکار و به معنای توان تخریب مدنظر نیست بلکه به عنوان توان سازندگی، ارتقای توسعه و امکان رفع موانع و چالش‌ها برای تحقق اهداف و ایده آل‌ها مدنظر است. بنابراین قدرت یا به تعبیر رایج‌تر فارسی، توانایی و توانمندی که از طریق توانمندسازی‌های مختلف ایجاد می شود که بهترین آن از طریق تربیت، تعلیم و آموزش در دانشگاه، مدرسه و مراکز علم و فرهنگ شکل می گیرد، چیزی است که در دانشگاه ها ایجاد می شود.

رایزن علمی و فرهنگی ایران در حوزه اسکاندیناوی خاطر نشان کرد: قدرتی که در دانشگاه است، همراه با آگاهی و همراه با ویژگی نهادانه دانشگاه است و چون قدرت دانشگاه متکی به توانایی تولید معرفت و انتقال معرفت است و قدرت نقد و نقادی سازنده را دارد بنابراین، قدرت دانشگاه قدرتی است که تخاصم ایجاد نمی‌کند بلکه خصومت‌ها را می تواند از بین ببرد. توانایی و قدرتی سازنده، رهایی بخش و در جهت پیوند، انسجام و نقض دوگانگی‌ها و تخاصمات خواهد بود.

وی در ادامه گفت: بنابراین پیشنهاد ما این است که امروز جندی شاپور هم به سمت کانونی برای توسعه مبادلات علمی حرکت کند. نه فقط در سطح منطقه ای و ملی بلکه در سطح جهانی برود. تقاضا دارم متولیان کنگره و مدیریت دانشگاه جندی شاپور این دانشگاه را به عنوان قدیمی ترین و اولین دانشگاه جهان به کشورهای مختلف جهان معرفی کنند. این دانشگاه به عنوان اولین دانشگاه جهان نیز می‌تواند نقش آفرینی دانشگاهی در افق جهانی داشته باشد. همچنین دانشگاه جندی شاپور می تواند رویکردی تحلیلی انتقادی نسبت به گذشته و حال و آینده ما رهنمود داشته باشد.

هاشمی افزود: زمانی که درباره دانشگاه جندی شاپور صحبت می کنیم این سوال ایجاد می شود که ما کجا بوده‌ایم و اکنون کجا هستیم؟ پاسخ این سوال که دغدغه همیشگی ما است، در یک نگاه تاریخی، تحلیلی و اجتماعی این است که متخصصان رشته‌های مختلف می‌توانند به آن بپردازند و شاید این دانشگاه به عنوان اولین دانشگاه جهان در ایران کانون خوبی برای پاسخ گویی به این سوال است. همچنین دانشگاه جندی شاپور می‌تواند در جامعه شبکه‌ای و با اتکا به فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی عرصه ای جدید برای توسعه ارتباطات خطه دانشگاهی در سطح جهانی باشد. در نتیجه دانشگاه جندی شاپور امروز در قرن ۲۱ می‌تواند کانون توانمندسازی، قدرت آفرینی، آگاهی بخشی و تاثیرگذاری در عرصه ملی و جهانی باشد.

وی خاطرنشان کرد: گمان می کنم با برگزاری باشکوه این کنگره با جلب مشارکت اساتید، روسای دانشگاه ها و صاحب نظرانی از کشورهای مختلف جهان و حضور و ارتباط دانشگاه های مختلف دنیا بویژه یونسکو به عنوان کانون ارتباط دانشگاهیان، کنگره چهارم درحالی برگزار شود که با عزم و همت عالی فرزندان جندی شاپور شاهد شکل‌گیری جندی شاپوری در قرن ۲۱ باشیم که افق جهانی پیدا کرده است. این دانشگاه، می‌تواند اساتید از دانشگاه‌های مختلف را به همکاری دعوت کند و می تواند در مبادله دانشجو، دانشجویانی از دانشگاه های مختلف داشته باشد و دانشجویانش را با دانشگاه های معتبر جهان به شکل معتبر تربیت کند.

هاشمی افزود: جندی شاپور می‌تواند با همت عالی و حمایت همه ما، افقی را ترسیم کند که در کنگره چهارم، حداقل ۱۰ درصد از دانشجویان، اساتید و موضوعاتی مورد مطالعه رنگ و بویی جهانی داشته باشند. این هدفگذاری برای دانشگاه قابل وصول و دسترسی است و با این همت می توانیم به آن برسیم.

بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، رایزن علمی و فرهنگی ایران در حوزه اسکاندیناوی در پایان اظهار کرد: امروز موضو عات مهم زیست محیطی، فرهنگی و انرژی‌های نیرو در دانشگاه های نه لزوماً برتر بررسی می‌شود، دانشگاه هایی که افتخاراتشان به هیج وجه در حد جندی شاپور نیستند. امیدواریم همه ما قدر این سرمایه عظیم ملی و تاریخی و این ظرفیت عظیم علمی و آکادمیک را بدانیم و سرمایه های بیشتری خلق کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha