• چهارشنبه / ۴ فروردین ۱۴۰۰ / ۰۱:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 99122720736
  • خبرنگار : 71049

آغاز یک "بازگشت"

آغاز یک "بازگشت"

جو بایدن برای بازگشت به برجام و ازسرگیری اجرای این توافق قبل و بعد از انتخابش به عنوان رییس جمهوری آمریکا اعلام آمادگی کرد اما ظاهرا برای بازگشت به او آدرس‌ غلط داده‌اند. برجام در پنج سال گذشته در همان خانه و چارچوب که بود، مانده است و جز یک عضو از آن سایر اعضا هنوز در جای خود هستند. روشن است اگر آمریکا قصد بازگشت به این خانه را دارد باید به همان آدرسی برود که پنج سال پیش از آن خارج شد، آدرس‌های غلط و فرعی او را به هر چیز و جایی جز برجام خواهند رساند.

به گزارش ایسنا، بسیاری در ایران بعد از پیروزی کم سابقه جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا بر این نظر بودند که او همان‌طور که در کمپین‌های انتخاباتی‌اش از بازگشت به برجام سخن می‌گوید، بلافاصله بعد از شروع به کار همان طور که وعده داده بود اجرای دوباره توافق را کلید می زند. برخی هم درست در نقطه مقابل معتقد بودند بازگشت آمریکا به آن آسانی‌ها نیست و تیم بایدن برای برجام نقشه‌هایی دارند.

هرچند این آمریکا بود که از برجام خارج شد و در سه سال گذشته بر خلاف تعهدات و قطعنامه ۲۲۳۱ عمل کرد، و طبیعی است که انتظار داشته باشیم بی‌قید و شرط به برجام برگردد، اما ای کاش دنیای سیاست آن هم در سطح قدرت‌های بزرگ به همین سادگی قابل ترسیم و درک بود!

آنچه در یک سال پایانی دولت ترامپ در روابط و تعاملات ایران و آمریکا در سطح منطقه و نیز در چارچوب فشار حداکثری و برجام اتفاق افتاد در ۴۰ سال پس از انقلاب اسلامی و کل تاریخ دشمنی آمریکا با ایران سابقه نداشته است. جدای از همه اقدامات و فشارهایی که به لحاظ سیاسی، اقتصادی و امنیتی آمریکا در تمام سال‌های بعد از انقلاب علیه ایران به کار بسته است، هدف قرار دادن سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران در عمل سطح برخورد میان دو کشور را تغییر داد. هر چند ایران این اقدام آمریکا را بی‌پاسخ نگذاشت اما تصور اینکه بازی همین جا تمام شده، کاملا اشتباه است.

با وجود اینکه برجام توافقی سیاسی، حقوقی و هسته‌ای بود اما در ذات خود تاثیرات فوق العاده منطقه‌ای و جهانی به همراه داشت و تمامی طرف های حاضر در این توافق بر این مساله صحه گذاشته‌اند. شاید تحت الشعاع همین تاثیرات منطقه‌ای بود که جبهه‌ای از مخالفان در سطح منطقه علیه برجام و برجامیان در حین مذاکرات و پس از توافق شکل گرفت. واضح است جو بایدن برای احیای برجام یا تعامل با ایران همان مسیری را می‌رود که دولت اوباما دنبال می کرد.

همان قدر که آمریکا می‌تواند به دنبال وارد کردن مباحث منطقه ای و موشکی ایران در برجام باشد، ایران هم می تواند خواستار خروج پایگاه های آمریکا در منطقه و نیز همسایگی ایران شود. همان قدر که آمریکا نگران منافع هم پیمانان عرب منطقه‌ای خود است، ایران هم می‌تواند خواستار کاهش تسلیحات نظامی در این کشورها و پایان دادن به حضور نظامی و دخالت سیاسی این کشورها در کشورهای هم پیمانش شود. مساله این است که ایران هیچ گاه طی مذاکرات هسته‌ای و بعد از آن اجازه ورود مباحث سیاسی و منطقه ای برجام را به دلایل مختلف سیاسی، حقوقی و غیره نداده است. اساسا مبنای ایران از ابتدا این بوده است که برجام اجرا شود و در پایان زمان بندی تعیین شده در این توافق اگر سطح اعتماد میان طرف‌ها افزایش یافته بود آن وقت درباره نگرانی‌های دیگر صحبت شود. این در حالی است که آرام آرام به سمتی می رویم که از جسم بی‌رمق برجام، روحش هم خارج شود.

کندی کار در تیم سیاست خارجی بایدن درباره ایران و برجام از نظر بسیاری از کارشناسان امری طبیعی است که هر دولتی پس از روی کار آمدن با آن مواجه است اما مثل همیشه همان قدر که بایدن به نظر عجله ای برای پا پیش گذاشتن ندارد، دولت دوازدهم در ایران که در ماه های پایانی کار خود است برای رساندن برجام به نقطه ای قابل اطمینان در مسیر بازگشت عجله دارد. دولت جو بایدن در حال آغاز برنامه ها و سیاست‌گذاری‌هاست و دولت حسن روحانی در حالی جمع بندی برنامه‌ها و سیاست‌هاست. از این رو باید گفت علاوه بر متن برجام که مورد مناقشه دو طرف برای بازگشت به اجرای آن است، مسایل سیاسی داخلی و انتخاباتی، تحولات یک سال اخیر در منطقه و بحران کرونا را هم باید به عناصر موثر در تصمیم‌گیری مقامات دو کشور اضافه کرد.

سه ماه از روی کار آمدن جو بایدن می گذرد و هنوز طرف ها برای یک مذاکره غیر رسمی که پیش‌درآمدی برای ارزیابی و تنظیم دستورکاری برای مذاکرات باشد، آمادگی ندارند و هر یک به نوبت توپ "بازگشت" به برجام و اجرای تعهدات را به زمین دیگری می‌اندازد و آن طور که به نظر می‌آید، این بازی در هفته‌های آتی نیز ادامه دارد.

اجرا و اعمال سیاست فشار حداکثری و تشدید تحریم ها علیه ایران در دولت ترامپ، نه تنها دولت و حکومت ایران بلکه کالاها و خدمات بشردوستانه و مردم ایران را به طور مستقیم هدف قرار داد. این انتظار بود که دولت بایدن حداقل در بخش های انسانی و بشردوستانه فشارها و تحریم ها را به طور قابل توجهی رفع کند اما حتی در این بخش هم دولت جدید تاکنون خساست به خرج داده است. بایدن همان قدر که در چهار سال گذشته دولت ترامپ را سرزنش و مورد نقد جدی قرار داد، به همان میزان در این سه ماه نشان داده است که سعی دارد از دستاوردهای دولت ترامپ در همه زمینه‌ها به ویژه در برخورد با ایران برای خود نردبانی بسازد.

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام مقامات کشورمان در دوره ترامپ ۱۸۵ اقدام تحریمی علیه ایران اعمال شد و در مجموع ۱۵۸۳ شخص، نهاد، کشتی و هواپیمای ایرانی و غیرایرانی به فهرست تحریم های آمریکا افزوده شدند. از این تعداد ۸۰۲ شخص، نهاد، کشتی و هواپیما که پس از برجام از فهرست تحریم ها خارج شده بودند، مجدد توسط دولت ترامپ به فهرست اضافه شدند و بعضا مبنای تحریمی آنها از "هسته‌ای" به "تروریستی" تغییر یافت. هم چنین ۷۸۱ شخص، نهاد، کشتی و هواپیمای دیگر مازاد بر تحریم‌های لغو شده بر اساس برجام نیز به فهرست تحریم ها اضافه شدند.

در این دوره همچنین شاهد تغییر شناسه تحریمی سپاه پاسداران به عنوان "تروریستی" و تصویب قانون کاتسا و تحریم مقامات و اشخاصی از جمله وزیران نفت و کشور، برخی مقامات قضایی و برخی از دانشمندان هسته‌ای کشورمان بودیم. ۱۸ بانک و موسسه مالی ایرانی به فهرست تحریم‌های یک جانبه ایران افزوده شدند که با این تحریم‌ها به طور کلی نظام مالی ایران در تحریم قرار گرفت.

با وجود رفع خودکار تحریم تسلیحاتی ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ در مهرماه سال ۱۳۹۹، اما آمریکا در اقدامی یک جانبه نقل و انتقال تسلیحات، اقلام مرتبط یا تجهیزات نظامی از/ یا به ایران در زمینه تسلیحات متعارف را مشمول تحریم کرد. اعمال تحریم علیه ۱۶ شرکت در ارتباط با صنایع فلزی و صنعت فولاد ایران از جمله تحریم‌های مهمی بود که علیه ایران به کار گرفته شد.

ایران برجام را "نه یک کلمه زیاد، نه یک کلمه کم" همان طور که در سال ۲۰۱۵ توافق شد قابل اجرا می داند و این موضع با وجود تمام فشارهایی که دولت های آمریکا وارد کردند تغییری نکرده است. آنچه از زبان مقامات دولت بایدن یا رهبران کشورهای اروپایی برای بازگشت به برجام طرح شده است، دست کمی از ۱۲ شرطی که مایک پمپئو وزیر خارجه وقت آمریکا برای اجرای برجام مطرح کرد، ندارد.

در پنج سال گذشته اتفاقات و تحولات زیادی در صحنه بین الملل و منطقه رخ داده است اما قطع به یقین تغییری در رویکرد و سیاست های کلان ایران رخ نداده است که مقامات دولت جدید آمریکا تصور می کنند می توانند برای حضور برخی کشورهای منطقه پای میز مذاکره برجام دعوت نامه دهند و ایران هم بی کم و کاست آن را بپذیرد.

دولت ترامپ با اعمال فشار حداکثری و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران کاری کرد که ایران از آستانه تحمل تحریم ها عبور کرد و این ابزار دیگر کارآیی لازم برای نرم کردن مواضع ایران پای میز مذاکره را ندارد. مقامات دولت اوباما که در مذاکره هسته‌ای نیز حضور داشتند در زمان دولت ترامپ بارها به این مساله اشاره کردند که استفاده بدون برنامه و مرز از تحریم ها، این ابزار را از کارآیی لازم می اندازد.

بنابر این دولت بایدن به ابتکار عمل و تصمیمی فراتر از آنچه در هشت سال گذشته در دولت های اوباما و ترامپ در رابطه با ایران و برجام تجربه شده، نیاز دارد. تمامی اعضای برجام در جای خود و پای تعهدات شان که در سال ۲۰۱۵ پذیرفتند، هستند. آمریکا از یک طرف حرف از بازگشت به برجام می زند و از طرف دیگر آدرسی جز آنجایی که از برجام خارج شد را به دنیا نشان می دهد.

اگر همه طرف‌های برجام در کوتاه‌ترین زمان برای بازگشت به توافق ۲۰۱۵ تصمیم بگیرند، این بازگشت روندی طولانی خواهد داشت چرا که بسیاری از مشکلات و موانع در اجرای برجام در همان دو سال ابتدایی اجرا حل نشده باقی ماند. از این رو اجرای دوباره برجام به خودی خود زمان بر و دشوار خواهد بود از این رو دادن آدرس غلط بدون شک توافق را به نابودی کامل می کشاند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۰۸:۲۷

به چیزی که ارزش ندارد وقت تلف نکنید موشک اتم را بسازید تا از ترس بمیرند حی برجام برجام نکنید شربت بریز تو جام بخور

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۶:۴۳

احسنت

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۲۱:۴۷

دانش اگر در ثریا باشد مردمانی از دیار پارس بدان دست خواهند یافت

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۵ ۱۰:۱۱

آفرین

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۰۹:۰۵

باید منتظر زنگ بایدن باشین اون هم که چرتی هست نمیشه روش حساب کرد

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۰۹:۳۸

مگر شما در همان آدرس پنج سال پیش هستید!!!؟ کیک زرد و سانتریفیوژ را عمه من نصب کرده!!!! بی خاصیت!!!

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۳:۵۸

دختر خوب ی سال همون نقطه وایسادیم دلیلی نداره وقتی اون خارج شده من بعد ی سال نقش هویج رو همچنان ایفا کنم. بعدشم اون تشریف برده بیرون بیاد داخل بعدشم مامیایم

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۷:۲۴

قربوعمه جان برم که مهندس شده تادیروزبه توالت میگفت مستراح حالا شده کارشناس هسته ای

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۲۱:۵۰

عمت غلط کرده

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۵ ۰۳:۳۴

اخه ... ما یکسال بعداز خروج امریکا و صبر یکساله شروع به کاهش تعهدات مون کردیم انتظار داشتی به توافقی که هیچ منفعتی برای ایران نداره پای‌بند باشیم اصلا چرا ما برجام رو قبول کردیم بخاطره رفع تحریم ها وقتی تحریم‌ها برگشته دیگه پایبند موندن به برجام عین خیانته و وطن فروشی هست من نمی‌فهممم شما کی میخواین سر عقل بیاین چرا همش از ایران طلب کارید بجای که از غرب و هم‌پیمانانش طلب کار باشید بابا بی شرفی هم دیگه حدی داره

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۰۹:۴۷

از دشمن قسم خورده انتظار نقل ونبات نباشین نیت اروپا و آمریکا همیشه سلطه گری است تاریخ این ثابت کرده مسولین آگاه باشن باج دادن به غربی ها خیانت به مردم و کشور هستظ

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۴:۳۴

من فقط یک چیز را می دانم ..مردم کشورم دارنددارند خیلی اذیت می شوند

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۴:۴۳

برو قوی شو که در نظام طبیعت ضعیف پا مال است

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۶:۱۱

فقط گوش بفرمان حضرت آقا باشید وازظرفییت های داخل جوانان کشور استفاده شود ماکشوربزرگی هستیم مرگ برامریکا درود برخامنه ای

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۷:۰۴

با دشمنی که از خون مردم یمن و فلسطین و افغانستان و عراق سوریه ارتزاق می کند با دشمنی که از راه فروش سلاح و جنگ افزوزی امرار معاش می کند حرف از مذاکره زدن برای من هنوز قابل تصور نشده.مگه میشه گرگ و میش از یک آبخشور آب بخورند.بهتر نیست حرف از مذاکره نباشه.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۸:۰۴

ازموده را ازمودن خطاست ازپتانسیل کشور خودمون با مدیران جهادی که سپاه کم نداره نمونش قرارگاه خاتم استفاده کنیم دور زدن تحریم باتوجه ۴۰ساله نباید کار سختی باشه مگه تولید ایران بده شما را بخدا از خواب غفلت امریکا غربی بیدارشید

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۲۲:۳۹

فقط بمب اتمی موشک قاره پیما بسازید و هجوم ب امریکا و اسراییل تا پایان امسال هدفمان هست جهاد فقط

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۲۳:۰۱

شما فکر میکنید الان ایران سر میز مزاکره نره خوب هست بیچاره بدبخت میشیم هممون حرف از خیانت نزن که خیلی خیلی خندم میگیره چی بخوایم چه نخوایم باید ایران کوتاه بیاد عزیزم اینو همیشه بدون

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۵ ۰۰:۵۳

اگرمن ریس جمهوربودم به خون حاج قاسم قسم می خورم اسراییل راباخاک یکسان می گردم حتی قبل ازتشکیل کابینه این کاررامی کردم وبعدازآن عربستان راباخاک خون می کشیدم افسوس که من ریس جمهورنیستم

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۱:۲۴

بایدن بازیچه ای بیش نیست

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۱:۳۱

یس نباید منتظر توافقی ماند چون نه ايران زیر بار محدودیت موشکی میرود و نه امریکا تحمل ايران موشکی را دارد

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۱:۴۲

مهین جون لطفا زر نزن. شاید تو از باشی برسون بهت باز باج بدی. اما خدا رو شکر در اینمورد درست عمل شد‌

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۱:۵۴

برجام مرده ای بیش نیست زیاد گنده اش کردین

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۱:۵۶

بدون حضور مردم هیچ طرحی اثر بخش نیست.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۱:۵۶

منافع دشمن اگر در بازگشت به برجام باشه منفعت ایران در مقاومت در عرصه سازندگی هست و هدف آمریکا شکستن این مقاومت است در نتیجه مراقب باشید آنچه بدست آوردید دوباره از دست ندهید

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۲:۰۳

مقاومت دربرابر آمریکا بزرگترین راهکاراستم.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۲:۳۸

بایدن آلزایمرداره.روحرفش حساب نکنید.پیش به سوی تولید.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۲:۵۴

هرگز نباید به اونهایی که در این توافقنامه خیانت کردن اعتماد کرد چون اونها دراین تحریمهای خود علیه ایران شکست خورده هستندتوافق مجددباآمریکا اشتباه محض است مرگ بر امریکا ودوستدارانش

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۳:۰۶

نادان کسی است که از یک سوراخ دوبار گزیده شود....

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۳:۰۷

شما که از سیاست‌های بلند مدت آمریکا هیچگونه اطلاعاتی ندارید در واقع سواد سیاسی ندارید لطفا نظر ندهید اگر آمریکا ما را تحریم کرده خوب دولتمردان ما هم آمریکا را تحریم کردند

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۳:۰۷

ایران فقط از برام خارج بشه تا تحریم ها به این سنگینی نباشه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۳:۱۵

عمرمون با حسرت تلف شد.دیگه از واژه تکراری هسته ای خسته شدیم.ظرف یکسال شغل و سرمایه مون از دست رفت.گوشه خونه افسردگی حاد گرفتم

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۳:۱۷

سلام نظر رهبرعزیز مهم است

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۳:۲۵

باید بمب اتم بسازیم در غیر این باز هم به ما ظلم می کنن

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۳:۲۸

مرگ برامریکا

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۳:۳۹

واقعا واقعا به آمریکایی‌ها نمیشه اعتماد کرد اون سگ زرد که برجام پاره کرد خوب تقریبا همه چی تموم شده بود.یه دیونه ی گاو باز اومد خراب کرد تموم برنامه های برجام.ضمن اینکه توافق برجام به نفع اونا بود تا ما

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۳:۴۴

به نظر من کسی که تعادل تو راه رفتن عادی رو نداره آیا تعادل تو گفتار رو داره؟؟؟!!!

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۳:۵۰

این همه سال پایبند تعهدات جزئ ضرر عایدی نداشت چون اینها زیرقول زدندرهایشان کنید روی پای خودتان بایستید کدام کشور برای قوی شدن اجازه می گیر د اینها که هم ساختند وهم بکار گرفتن وجنایت کردند ولی کنند ولی شأن کنید کار را تمام کنید الله یحفظکم سپاس

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۳:۵۲

بیچاره مردم

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۴:۱۴

باید به موشک قاره پیما با بم هسته ای با عمق زیاد و ویرانی شدید دست بیابیم، و اصلا برایمان رفع تحریم‌ها اهمیت نداشته باشد، بزرگترین شعار داخلی اعدام مفسدین عدالت اجتماعی ، شعار خارجی ما هم احداث بم هسته ای و عدالت بین المللی،

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۴:۱۵

ولی تاجایی که من میدونم سگ وفادارهست. بالاخره باید وفاداریشو برای صاحبش به اثبات برسونه. مرتیکه صهیونیست وفادار

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۴:۳۱

به شیطان بزرگ اعتمادی نیست

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۴:۴۰

همه دوشمن هستن امرکا هچ غلط نمی تواند بکند بمب اتم را درست کنید بزارید دوشمنان بترکند

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۴:۴۹

آمریکا شیطان است و این شیطان را باید پوزش به خاک مالیده شود اینها خبیثانی هستند که شرایط را داشته باشند به هر کسی، کشوری لطمه می زنند

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۵:۰۱

مرگ بر آمریکا،مسئولین اگرراستگوهستندمشکلات مردم را برطرف ورسیدگی کنندنیازی به برجام نیست

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۵:۱۰

آقا بچسبید به مردم خود ایران برجام بیخیال بشید

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۵:۵۶

ترامپ و بایدن سگ زرد برادر شغال.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۶:۱۳

الان زمان بازی سیاست دو بام و یک هوا نیست، زمان بسرعت در حال گذر است پیشنهاد من بمب اتم بسازید تا از ترس پای میز مذاکره بیان و ایران از موضع قدرت وارد عرصه مذاکرات شود، یا حسین

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۶:۲۴

برید پیکارتون بابا مسخرش درآووردین گند زدید به مملکت با این کارتون.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۶:۳۹

فقط به فکر قوی کردن کشورمان باشید اون موقه است که همه،شون با التماس به برجام بر می گردند

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۶:۴۷

جمهوری اسلامی ایران باید مثل کره شمالی عمل کنه تا همه دنیا تا زانو خم شده و احترام به جمهوری اسلامی ایران شهید پرورکنند و بدانند ایران پراز قاسم سلیمانی هاست

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۶:۴۷

هم داریم از خودی ها میخوریم هم از غریبه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۷:۱۱

اونا اگه میدونستن ما بمب اتم نداریم تاحالا ده بار به حمله میکردن و خاک مارو به تاراج میبردن . میدونن ایرانی با غیرته با بمب اتم نمیجنگه اگه هیچی هم نداشته باشه با سنگ هم شکست شون میده . اینا بهانه ایه که به اسم ما این کشور های غرب زده اطراف مون رو تیغ بزنن وگرنه اینا همش سیاه بازیه یه چند تا جنجال درست میکنه این فلک زده های بی عقل رو تو منطقه تیغ بزنن. زنده باد ایران و ایرانی

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۷:۲۸

بایدن وفاداریشو به اربابش صهیونیستهامثل سگ باید اثبات کنه. سگ نماد وفاداری

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۷:۳۷

ما در تعهدات بودیم، سوالی که پیش میاد اینه که چرا خارج شدیم؟ خیلی ساده.. انتخابات .. جناح راست افراطی نمیخاد که دولت فعلی و همفکرانش برنده انتخابات آبنده با رفع تحریم ها بشن، پس سد میسازن، برای رفع تحریم مانع تراشی میکنن، خوب این وسط کی آسیب میبینه...؟ مردم .. به همین سادگی

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۱۸:۱۷

وقتی برجام برای ملت وجود ندارد چرا دولتمردان خودشان خسته می‌کنند فقط عنی سازی ۶۰ در صد انجام دهید . برجام تبل تو خالیست که باید بفهمیم امریکاها و اروپا های هیچ موقع در چند قرن گذشته به تعهد خودشان عمل نکردن و نخواهند کرد .

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۲۰:۵۰

همانطور که ما در انتظار انتخابات آمریکا شدیم تا به اصطلاح تکلیفمان روشن شود حال نوبت آمریکاست تا منتظر انتخابات ما باشد . به عقیده بنده هیچ مذاکره ای صورت نگیرد تا دولت و رئیس جمهور بعدی تصمیم گیرنده باشد . مذاکره در این شرایط یک خطای راهبردی و بیهوده و بعضا خطرناک خواهد بود

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۲۱:۰۶

اینقدر آمریکا آمریکا نکنید مگه ما یه جزیره وسط اقیانوس هستیم که اینقدر کشور رو وابسته برجام کردید امروز ۸۰درصد مشکلات اقتصادی ومالی از افراد آمریکایی داخل کشور هستند لطفا آمریکای داخل رو حل کنید

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۲۱:۰۶

یک تحلیل "از چاله در ای و به چاه بیافت " ارائه دادین. کل مطلب همونیه که رهبری گفت " انها ایران را بی دفاع میخواهند" به ولله غیر از این هم نیست. خواهشا از تحلیل های دوغی خیاری بپرهیزین. ملت رو به بیراهه سوق ندین.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۲۳:۲۷

بمب اتم بسازید یا این‌بری یا اون بری واللا خسته شدیم دیگه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۴ ۲۳:۴۷

بنظرم بخش عمده مشکلات اقتصادی بخاطر جو روانیه. که باعث میشه مردم بترسن و از ترس بدتر شدن اوضاع بهم رحم نکنن. .....

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۵ ۰۲:۲۲

آیا منطقی که کشورهایی چون آمریکا اسراییل و دیگر کشورها هزاران بمب اتم و هسته‌ای داراند و فقط اگر یک بار علیه ما استفاده کنند و قدرت یک بمب اتم حدود یک میلیون برابر یک کلاهک متعارف موشک بالستیک هست ما برای بازدارندگی هم که شده نداشته باشیم.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۵ ۰۳:۱۲

مرگ به آمریکای جنایکار

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۵ ۰۳:۱۳

غربیها میخوان تنها قدرت منطقه اسراییل کثیف باشه و اجازه نمیدن چه ما چه حتی گاوهای شیردهه منطقه قدرتمندتر از صهیونیستها بشه ولی غافلن از روزیکه اعراب باغیرت منطقه دیوارهارو خراب میکننو وارد فلسطین میشن برای همیشه چون اون روزیکه آمریکا چتر حمایتشو از سرشون برمیداره دور نیست انشالله

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۵ ۰۶:۱۰

یه جوری میگن تحریم که انگار داریم از گرسنگی می‌میریم بابا:اینا همش سیاه بازیه والا واسه بنده شهروند عادی چه فرقی داره با برجام و بی برجام مگه زمان اوباما اون همه پول تونستیم بگیریم چی شد وکجا رفت ولی کنین این حرفارو

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۵ ۰۹:۵۱

سلام گوره پدره بایدن کرده با دولتش مگه ما نونمون رو دسته بایدنه،اصلا اقا بنظر من با نظر رهبرم هم عقیدم امریکا هیچ غلطی نمیتوند بکند،ما ایمان داریم خدا،با ماست ما همچی داریم اصلا احتیاجی به کشوری احمقی مثل آمریکا وریس جهمور احمقترش نداریم وسلام

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۴ ۰۲:۲۲

این مقاله میگوید توپ در زمین امریکا است ولی ۱+۵ که شامل چین و روسیه هم است و اژانس انرژی اتمی همه میگند توپ در زمین ایران است ترا خدا یکی من را کمک کند چرا انها میگند توپ در زمین ایرانه