• چهارشنبه / ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ / ۲۰:۰۷
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 99122721347
  • خبرنگار : 30105

پایان اولین فصل کاوش در محوطه باستانی تپه رستم سیستان

پایان اولین فصل کاوش در محوطه باستانی تپه رستم سیستان

ایسنا/سیستان و بلوچستان سرپرست تیم کاوش وباستان‌شناسی دانشگاه زابل گفت: برای نخستین بار کاوش در تپه رستم سیستان توسط اعضای هیات علمی گروه باستانشناسی این دانشگاه با اهدافی جدید و رویکردی متفاوت انجام گردید.

دکترحسینعلی کاوش در گفت وگو با ایسنا افزود: در این فصل از حفاری که با صدور مجوز توسط پژوهشکده باستان شناسی کشور آغاز شده است، تعداد ۱۲ نفر از دانشجویان ترم آخر رشته باستان شناسی به مدت ۴۵ روز در عرصه ی فعالیت میدانی به کسب تجربه پرداختند.

وی ادامه داد: در دشت جنوبی منطقه سیستان یک محوطه اصلی به نام شهرسوخته داریم وبیش از ۶۰۰ محوطه اقماری که همزمان با شهرسوخته بوده دراین منطقه وجود دارد.

وی اضافه کرد: باتوجه به کاوش های صورت گرفته توسط دانشگاه زابل و دانشگاه سیستان و بلوچستان تاکنون  ۷ محوطه اقماری ازجمله تپه طالب خان، گرازیانی، یلدا، رستم، دشت، صادق مورد کاوش قرار گرفته است.

وی ادامه داد: نتایج حفاری ها در این تپه ها نشان می دهد که آثاربدست آمده مربوط به دوران سوم و چهارم شهرسوخته بوده و بیانگر این موضوع می‌باشد که همزمان با شهرسوخته انسان هایی دراین محوطه‌های اقماری حضور داشته‌اند که وارد مرحله تخصص گرایی ازجمله سفالگری، ذوب فلز، سنگ‌تراشی، بافندگی و...، فعالیت داشتند و درواقع انسان پیش از تاریخ با ورود به دوره تخصص گرایی آثاری را ازخود بجای می‌گذارد.

سرپرست گروه کاوش و باستان شناسی تپه رستم سیستان ادامه داد: باتوجه به حفاریهایی که تاکنون در این تپه بسیار باارزش تاریخی صورت گرفته معلوم شده که در دو دوره پیش از تاریخ در اینجا  انسانها استقرار داشتند و بناهایی را احداث کردند.

وی افزود: آنچه که دارای اهمیت می‌باشد وجود یک بنای دایره‌ای شکل در محوطه اصلی می‌باشد که بناهایی دراطراف آن ایجادگردیده شامل یکسری اتاق و راهرو  هست که درحال حاضر بطور کامل از زیرخاک بیرون نیامده و طی فصل های آینده قطعا داده های بیشتری حاصل خواهد شد اما چیزی که برای ما حائزاهمیت است این مورد می‌باشد که ساکنین زمان ترک محل، اتاقها ، راهروها و فضاها را با خشت و خاک و پهن حیوان پوشش داده‌اند که احتمالا بدلیل قداستی بوده که برایشان داشته است.

دکترکاوش اضافه کرد: درمدتی که کار حفاری وکاوش دراین منطقه آغازشده داده‌های خوبی ازجمله مهره‌های شهرسوخته، اثرپارچه وآثارمعماری خیلی ارزشمندی بدست آمده است.

گفتنی است: این محوطه در دشت جنوبی سیستان و در محدوده حوضدار تاریخی در نزدیکی قلعه رستم قرار دارد و تپه مذکور یکی از محوطه های اقماری شهر سوخته می باشد. نتایج بررسی های سطحی در این محوطه و مشاهده سفالینه ها و دیگرآثار سطحی به دست آمده، ارتباط و تاثیرپذیری تپه رستم با شهر سوخته را شدت بخشیده است و از این رو بیانگر اهمیت این محوطه در عصر مفرغ (پنج هزار سال پیش) یعنی همزمان با شهر سوخته سیستان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha