• چهارشنبه / ۲۹ دی ۱۳۹۵ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: Bojnourd-34496

/گزارش/ واکاوی علل افزایش طلاق در خراسان شمالی

/گزارش/
واکاوی علل افزایش طلاق در خراسان شمالی

از شیرین‌ترین بخش‌های زندگی، ازدواج است اما متاسفانه برای بسیاری از جوانان این شیرینی به تلخی طلاق می‌انجامد. به گزارش ایسنا، منطقه خراسان‌شمالی، پدیده طلاق، در جامعه امروز به عنوان یکی از آسیب های اجتماعی  مطرح می‌شود که ریشه در تغییر و تحولات گوناگون فرهنگی، اجتماعی، زیستی و غیره دارد که با پیچیده‌تر شدن زندگی امروز، سطح آن نیز به شدت تغییر یافته است.

با توجه به این که طلاق در گذشته نزد مردم، به عنوان یک امر مذموم و قبیح و در عین حال وحشت آور تلقی می‌شده، اما امروزه می بینیم، ابزار رایجی شده که به مدد آن، افراد خود را از وضعیت موجود رها می‌کنند. به طوری که نسل امروز ما نسبت به گذشته از پدیده طلاق، وحشت و استرسی به خود راه نمی‌دهد و این امر بسیار راحت در حال جا افتادن در جامعه است.

خبرنگارایسنا، درگزارشی این پدیده اجتماعی را بررسی کرده و به مرور وضعیت آن در استان پرداخته است.

طلاق پیامد نابرابری‌های اجتماعی زوجین است

رضا استاجی، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی خراسان شمالی در این خصوص به ایسنا گفت: معتقدم در همان ابتدا باید ازدواج آگاهانه صورت گیرد، که قطعا به کاهش طلاق در جامعه کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه طلاق به علت نابرابری‌های اجتماعی در میان زوج ها رخ می‌دهد، ادامه داد: با توجه به اینکه آستانه تحمل افراد در جامعه کاهش یافته، زوجین هنگام بروز کوچکترین مشکل بسیار سریع، راحت‌ترین کار، همان طلاق را انتخاب می‌کنند.

استاجی با تاکید بر اینکه مهریه یک هدیه است و باید به سمت انتخاب مهریه‌ها و یا هدیه‌های عاقلانه پیش برویم، گفت: همواره بر این تاکید داریم که زندگی مشترک را بر پایه صداقت بنا کنیم  درحالی که با تعیین مهریه‌های پوچ و توخالی این اتفاق مهم را با دروغ پایه‌ریزی می‌کنیم.

وی ادامه داد: به رغم اینکه از معایب مهریه‌های سنگین اطلاع داریم و بر آن واقفیم که مهریه عندالمطالبه است، اما بازهم این مهم را رعایت نکرده و مهریه‌های سنگین تعیین می‌کنیم.

رئیس ستاد دیه خراسان‌شمالی ادامه داد: بخشی از زندانیان استان به دلیل مهریه‌های سنگین در زندان به سر می‌برند این در حالیست هم اکنون در قالب برنامه‌های مختلف به خانواده‌ها و جوانان اطلاع‌رسانی شده تا مهریه‌های معقول و متناسب با وضعیت مالی خانواده انتخاب کنند.

کسب مهارت و آموزش برای ازدواج ضرورن اجتناب ناپذیر

استاجی خاطرنشان کرد: در جامعه به منظور شروع هر کاری باید افراد آموزش ببینند، برای رانندگی که با جان افراد در ارتباط است، برخورداری از آموزش‌های لازم ضروری است.

وی با اشاره به اینکه اما برای ازدواج که مهمترین تصمیم برای سال‌های عمر انسان است بدون هیچ آموزش و مهارتی اقدام می کنیم، گفت: هیچ جایی برای زندگی کردن با یکدیگر گواهینامه صادر نکرده و توان خود را در برابر این مهم تحلیل نکرده‌ایم.

استاجی با تاکید بر اینکه در خیلی از ازدواج ها زوجین هم‌کفو یکدیگر نیستند، گفت: در برخی از موارد افراد به لحاظ شخصیت خانوادگی و اجتماعی با هم همخوانی ندارند.

وی مواد مخدر به ویژه مواد صنعتی و تغییر سبک زندگی را از دیگر عوامل مهم در طلاق برشمرد.

استاجی با تاکید بر اینکه استفاده مطلوب از ماهواره و شبکه های اجتماعی به افراد آموزش داده نشده است، ادامه داد: باید مهارت زندگی به زوجین آموزش داده شود و سپس افراد اقدام به همسرگزینی کنند.

وی با بیان اینکه باید شریک زندگی را براساس عقل و منطق و نه احساس انتخاب کنند، افزود: جوانان در ابتدا و بر اثر احساس خانواده را تهدید می‌کنند که اگر با این دختر و یا پسر مورد علاقه خود ازدواج نکنند، خودکشی می‌کنم و زمانی که به مراد خود رسیده و زندگی مشترک ایجاد می‌شود با برخورد با اولین مشکل، فرد به نتیجه می رسد که به درد یکدیگر نخورده و خوشان برای ارائه دادخواست طلاق پیش‌قدم شده و کیان خانواده را از بین می‌برند.

مشکلات اقتصادی  و کمبود روابط عاطفی از علل طلاق

حجت‌الاسلام عقیل فرزانه، معاون فرهنگی دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه های خراسان‌شمالی در این خصوص اظهار کرد: شاید کمبود روابط عاطفی در خانواده‌ها از دلایل اصلی طلاق باشد زیرا هم اکنون شرایطی ایجاد شده که پسران و دختران قبل از ازدواج با یکدیگر رابطه برقرار کرده و در نهایت ازدواج می‌کنند.

وی با بیان اینکه وجود این عواطف گوناگون سبب می‎‌شود که افراد پس از ازدواج دلسرد شوند، گفت: مشکلات اقتصادی، خشونت و فضای مجازی نیز شاید از دیگر عوامل طلاق باشد.  

وی با بیان اینکه طلاق در میان ازدواج‌های دانشجویی کمتر است، افزود: باتوجه به اینکه امسال ورودی دانشجویان در دانشگاه‌های کشور کمتر بوده این در حالیست که این مهم در تعداد ازدواج هایی دانشجویی تاثیری نداشته است.

فرزانه ادامه داد: در مجموع طی سال جاری 430 ازدواج دانشجویی در استان ثبت شده به این مفهوم که در هر روز یک زوج دانشجو ازدواج می‌کنند.

نگاه سنتی و تفاوت فرهنگی از عوامل افزایش طلاق در جامعه است

مهدی نوری، مدرس دانشگاه و جامعه شناس در خراسان شمالی نیز در این خصوص اظهارکرد: چشم هم چشمی، نگاه سنتی به خانواده، مردسالاری، اعتیاد و ناباروری از عوامل طلاق به شمار می رود.

وی ادامه داد: در ازدواج های امروزی کمتر به تفاوت‌های فرهنگی بین خانواده‌ها توجه می‌شود و در این بین با دخالت‌های بی‌مورد خانواده‌ها، میان زوجین اختلاف ایجاد شده و آنان از یکدیگر دلسرد و نسبت به هم بی تفاوت می‌شوند.

وی افزود: در حال حاضر جوانان زیاده خواه بوده و با توجه به وضعیت اقتصادی و بیکاری موجود در جامعه نیازهای زن از مرد تامین نشده و این مهم برای هردو نفر به نوعی سرخوردگی ایجاد می‌کند.

نوری با اشاره به وجود نگاه سنتی به خانواده، که در بخش مرد فقط از زن کارهایی همانند فرزندآوری، پخت و پز و تمیز کردن منزل دارد، افزود: این در حالیست که با پیشرفت جامعه زنان نیز به دنبال اشتغال بیرون از منزل می‌گردند که این مهم برای برخی از مردان امکان‌پذیر نیست و سبب ایجاد اختلاف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه نوع تفکر ارتباطی به مدرک تحصیلی ندارد و اگر در جامعه مرد با همسر خود کمی کنار بیاد و در امور مختلف مشورت و وی را همراهی کند، زن‌ذلیل معرفی شده که این مسئله نیز از سوی خیلی از مردان قابل توجیه نیست..

بیکاری نتیجه افزایش طلاق در جامعه

عباس اهرابی،مدیر کل کمیته امداد امانم خمینی (ره) خراسان شمالی نیز در این باره اظهار کرد: حدود نیمی از مددجویان تحت پوشش این نهاد را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند که قسمتی از آن بر اثر طلاق زن سرپرست خانوار شده اند.

وی با بیان اینکه بیکاری تبعات بسیار سنگینی همانند طلاق برای جامعه دارد، افزود: اگر سازمان‌ها هر یک بتوانند به نحو شایسته وظایف خود را انجام دهند و در راستای ایجاد اشتغال در جامعه و رفع بیکاری تلاش کنند به تناسب آن میزان طلاق هم کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بیشتر زنان مطلقه این نهاد جوان هستند، کمیته امداد در راستای توانمندسازی آنان اقدام به ایجاد اشتغال‌های خانگی کرده است.

وی عنوان کرد: کمیته امداد با ارائه مشاوره هایی به زنان سرپرست خانوار،  آنان را ترغیب به احیا دوباره خانواده و ازدواج مجدد می کنند.

ناسازگاری همسران و فقدان مهارت‌های زناشویی بیشترین علل مراجعه به مراکز مشاوره

سرهنگ حیدر اقبالی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی خراسان‌شمالی نیز اظهارکرد: طی سال جاری 485 نفر به صورت حضوری به مرکز مشاوره و روانشناختی این سازمان در استان مراجعه کرده اند.

وی ادامه داد: بحث ناسازگاری همسران و فقدان مهارت‌های زناشویی با 51 درصد بیشترین دلیل مراجعه افراد به مشاوره است.

وی افزود: 11 درصد کمبود مسائل تربیتی، اعتماد به نفس، ناسازگاری با والدین و هفت درصد نیز مشکلات اجتماعی با موضوع مسائل جنسی و دوست‌یابی با جنس مخالف و شش درصد نیز در ارتباط با طلاق است.

اقبالی خاطرنشان کرد: 16 درصد مراجعات نیز در خصوص ازدواج و ابهام معیارهای همسرگزینی است.

هشدار! وقوع روزانه 5 طلاق در خراسان‌شمالی

علی زاهدی نیا، مدیرکل ثبت احوال خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با ایسنا در این زمینه اظهار کرد: آمارها حاکی از آن است که در دهه اخیر در جامعه درصد طلاق بسیار بالا رفته، به طوری که در این استان روزانه پنج واقعه طلاق به ثبت می‌رسدکه متاسفانه افزایش آن، پیامدهای جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

ویادامه داد: در استان طی 9 ماهه نخست امسال یک هزار و 448 مورد واقعه طلاق ثبت شده است که 288 مورد از این طلاق ها در مناطق روستایی و یک هزار و 160 مورد آن در مناطق شهری به ثبت رسیده‌اند.

زاهدی نیا با اشاره به افزایش 12.4 دهم درصدی طلاق در استان، ادامه داد: طی 9 ماهه سال گذشته نیز یک هزار و 288 مورد واقعه طلاق به ثبت رسید که 372 مورد از این طلاق ها در مناطق روستایی و 916 مورد آن در مناطق شهری به ثبت رسیدند.

زاهدی نیا یادآور شد: بیشترین واقعه طلاق استان طی امسال، در شهرستان بجنورد به تعداد 531 مورد و کمترین واقعه طلاق در شهرستان گرمه به تعداد یک مورد به ثبت رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین ثبت واقعه طلاق در استان طی سال جاری در گروه مردان در رده سنی 25 تا 29 سال به تعداد 410 مورد و در رده سنی 30 تا 34 سال به تعداد 302 مورد بوده اند.

وی یادآورشد: بیشترین ثبت واقعه طلاق در استان طی سال جاری در گروه زنان در رده سنی 20 تا 24 سال 368 مورد و در رده سنی 25 تا 29 سال نیز 320 مورد بوده است.

آن گاه که به عمق طلاق می‌پردازیم متوجه خواهیم شد گاه دختر یا پسر یا هردوی آنها هنوز به درجه‌ای از رشد اجتماعی نرسیده‌اند که بتوانند یک زندگی مشترک را اداره کنند.  آنها ازدواج را وسیله ای برای پایان بخشیدن به مشکلات خود می‌دانند،آنها زندگی را آرمانی می‌خواهند و می خواهند زندگی را به صورت ساخته شده تحویل بگیرنند،نه اینکه زندگی را .بسازند

طلاق، این معضل اجتماعی، در حال تبدیل شدن به بحران اجتماعی است و برای کنترل این بحران باید تدبیر کرد پیش از آنکه افساربدرد و زنگ ها به صدا درآیند...

گزارش از آرزو یزدانی خبرنگار ایسنا، منطقه خراسان شمالی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha