• سه‌شنبه / ۲ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۵:۱۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: Khorasan-Razavi-142694

سرکنسول پاکستان در مشهد مطرح کرد؛

وظایف دولت از نگاه محمدعلی جناح

وظایف دولت از نگاه محمدعلی جناح
سرکنسول پاکستان در مشهد گفت: از نظر جناح اولین وظیفه دولت حفظ قانون و نظم است، به گونه‌ای که زندگی، دارایی و عقاید مذهبی مردمان آن به طور کامل توسط کشور حفاظت شود و دومین وظیفه آنان پیشگیری و مجازات رشوه‌گیری و فساد مالی بوده که حقیقتا به مثابه یک سم است و باید در اسرع وقت به آن خاتمه داده شود.
 
به گزارش ایسنا-‌منطقه خراسان، عرفان محمود بخاری امروز در مراسم گرامیداشت سالروز تولد محمدعلی جناح، بنیان‌گذار پاکستان، در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: سخنرانی امروز من بر شخص محمدعلی جناح، ارزش‌ها، اخلاقیات، عقاید و باورهای او متمرکز است. وی 25 دسامبر 1876 در کراچی که اکنون در پاکستان قرار دارد اما در آن زمان بخشی از هند تحت کنترل بریتانیا بود، متولد شد و پدرش یک تاجر ثروتمند مسلمان بود.
 
وی افزود: جناح در دانشگاه بمبئی و درکانون مشهور وکلای لینکلن در لندن به تحصیل پرداخت، سپس حرفه وکالت را با موفقیت در بمبئی آغاز کرد. وی زمانی که در سال 1913 به مسلم لیگ پیوست، عضو کنگره ملی هند بوده که به دنبال دستیابی به استقلال از سلطه بریتانیا بود. مسلم لیگ چند سال پیش از آن برای احقاق منافع مسلمانان هندی در یک کشور عمدتا هندو شکل گرفته که جناح در سال 1916 به عنوان رئیس آن انتخاب شد.
 
بخاری با بیان اینکه وی حرفه موفق و منحصر به فرد خود را به عنوان وکیل مدافع در بمبئی راه‌اندازی نمود، عنوان کرد: پیش از پایان جنگ جهانی اول، مهارت‌های جناح در مذاکره، اعتدال و میانه‌روی هوشمندانه‌اش، به وی لقب " بهترین سفیر اتحاد هندو- مسلمان" را بخشید. در طول جنگ جهانی اول، هم جناح و هم گاندی همانند پرنس‌های هندی از جنبش بریتانیایی دفاع کرده بودند.
 
سرکنسول پاکستان در مشهد ادامه داد: مسلمانان شجاع پنجاب به خدمت گرفته شدند تا به حفظ خط دفاعی ماژینو در فرانسه کمک کنند و در بین النهرین بجنگند و کشته شوند. کنگره و مسلم لیگ امیدوار بودند که برای چنین خدمت وفادارانه‌ای، پاداشی همچون آزادی در پایان جنگ جهانی اول و یا حداقل حق استقلال و خودمختاری در نظر گرفته شود اما در مقابل، هند مجبور شد تا مقررات حکومت نظامی را بپذیرد که به نحو نامحدودی گسترش یافت و همچنین قتل عام ظالمانه کشاورزان بی‌دفاع که بالغ بر 400 کشته و 1200 زخمی بر جای گذاشت.
 
وی اضافه کرد: در پی آن جناح بلافاصله از کرسی مشهور مسلم از بمبئی که توسط شورای فرماندار کل برای آن منصوب شده بود، استعفا داد و اعلام کرد که اصول بنیادین عدالت از هم گسسته و حقوق مشروع مردم توسط یک بوروکراسی متزلزل و بی‌کفایت زیر پا گذاشته شده است که نه خود را در برابر مردم مسئول می‌داند و نه در راستای افکار عمومی حقیقی گام بر می‌دارد، آن هم در زمانی که هیچ نوع خطر واقعی کشور را تهدید نمی‌کند. این ها بخشی از اخلاقیاتی است که جناح به آن‌ها پایبند بود.
 
بخاری گفت: با رشد ناسیونالیسم اسلامی در هند تحت سلطه هندو، "تئوری دو ملت" در آن دوره شکل گرفت و امتداد یافت، در حالی که جامعه هندوها و مسلمانان هر دو با هم تحت حاکمیت حکمرانان یکسان زندگی کرده بودند و اتحاد آنان غیر قابل تصور بود، حتی تلاش‌های اکبر، امپراطور مغول، نیز برای متحد ساختن هندوها و مسلمانان در قالب یک ملت واحد با ناکامی مواجه شد. مسلمانان در وضعیت رنج و عذاب بسیار تحت سلطه هندوها و همچنین بریتانیایی‌ها قرار داشتند.
 
سرکنسول پاکستان در مشهد بیان کرد: قائد اعظم محمدعلی جناح از پذیرش عقیده جواهر لعل نهرو مبنی بر این که در هند تنها دو نیرو وجود دارد به نام امپریالیسم بریتانیایی و ناسیونالیسم هندی که توسط کنگره عمدتا هندو تعیین می شود، خودداری کرد. جناح به صراحت به نهرو متذکر شد که حزب دیگری نیز به نام مسلم لیگ وجود داشته که به تنهایی حق نمایندگی مسلمانان هند را در اختیار دارد و همواره به اشتباه اینگونه تلقی می‌شد که مسلمانان اقلیت بودند.
 
وی افزود: جناح اعلام کرد که مسلمانان به مفهوم واقعی یک ملت هستند. هندوها و مسلمانان به دو مذهب، فلسفه، آداب و رسوم اجتماعی و ادبیات متفاوت تعلق دارند.آن‌ها متعلق به تمدن‌های متفاوت هستند که مبتنی بر عقاید و باورهای متضاد هم است، مفاهیم آن‌ها از زندگی متقاوت بوده، بنابراین آن‌ها باید سرزمین، قلمرو و کشور خود را داشته باشند.
 
بخاری با اشاره به اینکه حیات موهبت روحانی پروردگار است، تصریح کرد: انسان‌ها باید به گونه‌ای فردی و جمعی به کدها، قوانین و ایده‌آل‌های معین پایبند باشند که پایه هر ایدئولوژی را تشکیل می‌دهد. یک ایدئولوژی ممکن است شکل فلسفه، مذهب یا برخی اشکال عقاید اقتصادی اجتماعی را به خود بگیرد که در جوامع اجرا می‌شود. زمانی که ما درباره ایدئولوژی پاکستان صحبت می‌کنیم باید با دقت تمام به بررسی ریشه‌های ایدئولوژی اسلامی بپردازیم که هم جنبه‌های معنوی و هم مادی زندگی را تعریف می‌کند، این همان فلسفه پشت تئوری دو ملت است.
 
سرکنسول پاکستان در مشهد بیان کرد: کشور پاکستان منحصرا بر پایه ایدئولوژیک و نه بر زمینه‌های صرفا قلمرویی بنا نهاده شده است. پاکستان  یک کشور ایدئولوژیک بوده که پایه‌های آن بر مبنای ایدئولوژی اسلامی مبتنی بر آموزه‌های قرآنی و سنت بنا نهاده شده است. هندوها و مسلمانان به دو مذهب، فلسفه، آداب و رسوم اجتماعی و ادبیات متفاوت تعلق دارند.
 
وی ادامه داد: آن‌ها به دو فرهنگ متفاوت تعلق دارند که عمدتا مبتنی بر عقاید و باورهای متضاد است. مفاهیم آن‌ها از زندگی و درباره زندگی متفاوت بوده و الهامات و مذهب هندوها و مسلمانان از دو منبع متفاوت تاریخی نشات می‌گیرد. آن‌ها قهرمانان حماسی متفاوت و اشعار و ادبیات متفاوتی دارند.
 
بخاری گفت: در11 اگوست سال 1947، زمانی که محمدعلی جناح  در نخستین شورای قانون‌گذاری کشور تازه استقلال‌یافته خود که به طور دموکراتیک انتخاب شده بود به ایراد سخنرانی پرداخت، به رهبران سیاسی پاکستان اعلام کرد که اولین وظیفه دولت حفظ قانون و نظم است، به گونه‌ای که زندگی، دارایی و عقاید مذهبی مردمان آن به طور کامل توسط کشور حفاظت شود. وی در ادامه تصریح کرد که دومین وظیفه آنان پیشگیری و مجازات رشوه‌گیری و فساد مالی بوده که حقیقتا به مثابه یک سم است و باید در اسرع وقت به آن خاتمه داده شود. از نظر او مصیبت دیگر، بازار سیاه بوده که جنایتی عظیم علیه جامعه محسوب به ویژه درشرایط سخت محسوب می‌شود.
 
سرکنسول پاکستان در مشهد با بیان اینکه اگر می‌خواهیم کشور بزرگ پاکستان را به کشوری خوشحال و مرفه تبدیل کنیم، باید به طور تمام و کمال روی رفاه وسعادت مردم به ویژه خیل عظیم فقرا تمرکز کنیم، عنوان کرد: اگر همه دوشادوش هم و درقالب یک روح تلاش کنیم، به گونه‌ای که تک تک آحاد جامعه فارغ از این که به چه گروهی تعلق دارند و چه نوع روابطی درگذشته داشته‌اند و فارغ از رنگ پوست و نژاد، باید باور داشته باشند که در هر حال و به هر شکلی با حقوق، امتیازات و تعهدات برابر شهروند این کشور هستند.
 
وی اضافه کرد: هیچ پایانی بر این پیشرفتی که شما در پیش خواهید گرفت نخواهد بود. شما آزاد هستید، آزادید به معابد خود بروید، آزادید به مساجد خود و یا هر مکان دیگر برای عبادت بروید. شما ممکن است به هر مذهب یا گروه و نژادی تعلق داشته باشید، اما همه شهروندان برابر یک کشور هستیم.
 
بخاری بیان کرد: محمدعلی جناح دو دهه آخر عمر خود را وقف تلاش بی‌وقفه برای تحقق رویای برجسته و زیبای خود برای کشور مستقل پاکستان کرد، کشوری که 71 سال پیش از مناطق عمدتا مسلمان هند تحت حاکمیت بریتانیا متولد گردید.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.