• سه‌شنبه / ۲ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۷:۲۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: Khorasan-Razavi-142695

معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی مطرح کرد؛

فعالیت بیش از ۱۲۰ فرایند خدمتی در اماکن متبرکه حرم رضوی

فعالیت بیش از ۱۲۰ فرایند خدمتی در اماکن متبرکه حرم رضوی
معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی گفت: در اماکن متبرکه بیش از 120 فرایند خدمتی را دارا هستیم.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، سید خلیل منبتی که در نشست خبری معاونت اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی با موضوع ارائه عملکرد این معاونت سخن می‌گفت، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از مکان‌هایی که دچار تحولات سنگین شد، آستان قدس رضوی بود که طبیعتا فضاها بیشتر شد و فضایی حدود 60 هزار متر مربع اکنون به بیش از یک میلیون متر مربع افزایش یافته است که البته تخریب فضاهای قبلی و ساخت فضاهای جدید و از طرفی ارتباط دادن آن‌ها به یکدیگر به لحاظ مهندسی کار بسیار سختی است که انجام شد. همچنین تناسب معماری که اکنون در حرم رضوی شاهد آن هستیم، زحمت اساتید بزرگی است که در گذشته انجام کار کرده‌اند.

وی افزود: در رابطه با فضاهایی که در زمان تولیت فقید آستان قدس رضوی، حضرت آیت‌الله طبسی صورت گرفته، همان‌گونه که گفته شد فضا به بیش از یک میلیون متر مربع افزایش یافته که شامل فضاهای زیرسطحی یعنی دوربرگردان و روسطحی یعنی رواق‌ها است. 

معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی ادامه داد: اگر به پارکینگ‌ها نگاهی بکنیم، تمام سازه‌ها از همان ابتدا برای رواق طراحی شده که در آینده این فضاها باید اضافه شود؛ به این دلیل  که به لحاظ جا و مکان کمبود داریم و همان‌گونه که می‌دانیم، در ایامی که برنامه‌های سنگین و جمعیت بسیار زیادی را داریم، حتی قسمتی از خیابان‌ها نیز فرش می‌شود؛ با این وجود، باز هم مردم مجبورند در داخل خیابان‌ها بایستند و لذا در مراسمات سنگین همواره این نگرانی وجود دارد که اگر باران بیاید چه باید بکنیم و مردم کجا بروند. ضمن این که در داخل رواق‌ها نیز محدودیت داریم. همچنین در بحث نماز جمعه که همیشه در داخل صحن‌ها برگزار می‌شد، از زمانی که جناب آقای رئیسی حضور یافتند، دستور بر این شد به هر شکلی که ممکن است مردم در رواق‌های منفی یک و صفر باشند و با تمهیدات و روش‌هایی که اندیشیده شده، اکنون نماز جمعه در تمام رواق‌ها، چه در رواق‌های زیرین و چه در رواق‌های سطحی برگزار می‌گردد که این امر موجب می‌شود تا مردم در زمستان به لحاظ سرما و در تابستان نیز به لحاظ گرما در امان باشند. بنابراین به طور کلی در رابطه با بحث فعالیت‌هایی که در گذشته صورت گرفت، همان‌گونه که بیان شد، مهمترین آن‌ها بحث ساختمان‌سازی و گسترش حرم مطهر بود که به نحو احسن صورت گرفت و هرکجا که کاری انجام شد، شعار آستان قدس این بود که به بهترین شکل صورت پذیرد.

منبتی در خصوص فعالیت سه ساله در این معاونت و اقدامات صورت گرفته بیان کرد: در رابطه با چندسال اخیر باید گفت فعالیت بنده تقریبا  با فعالیت تولیت محترم، جناب آقای رئیسی مصادف شد. در این‌جا نیز می‌توان گفت تحول دیگری در آستان قدس صورت گرفت و زمانی که تولیت محترم شروع به فعالیت کردند، اولین بحثی که با بنده داشتند، این بود که تمام همت ما بر این باشد که زائر راحت باشد و مرتبا تاکید می‌شد هر مانعی که بر سر راه زائر وجود دارد، باید برداشته شود. همچنین بحث دیگری که صورت گرفت این بود که هرکسی که وارد مشهد می‌شود، ابتدا مهمان حضرت بوده و بر سر سفره امام رضا(ع) بنشیند و دستور بر این بود همان‌گونه که با مهمانان خود رفتار می‌کنیم، در این‌جا نیز وظیفه داریم تا حد ممکن انجام کار کنیم.

وی اضافه کرد: در بحث اسکان زائرین، همان‌طور که می‌دانیم در گذشته نه چندان دور، بسیاری از زائران را شاهد بودیم که در کنار خیابان‌ها اطراق کرده و چادر می‌زدند و شاید بسیاری توان این را نداشتند که حتی مسافرخانه‌ای را برای خود تهیه کنند. بنابراین از ابتدای فعالیت تولیت تصمیم بر این شد که جاهایی را برای این مورد پیش‌بینی کنیم؛ حتی حسینیه و یا مهمانسراهایی اجاره شود تا زائری بدون مکان نباشد. لذا در محدوده حرم انتظاماتی را قرار دادیم که هرشب کسانی که چنین وضعیتی داشتند، به فضاهای در نظر گرفته شده و مهمانسراهای اجاره شده راهنمایی و منتقل می‌شدند. همچنین در بحث تغذیه نیز به این زائران صبحانه و ناهار توزیع می‌شد.

معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی عنوان کرد: به خاطر دارم در ابتدای سال که تولیت مشغول به کار شدند، تصمیم بر آن شد که از روز اول عید تا سیزدهم طوری برنامه‌ریزی شود تا زائری که وارد مشهد می‌شود، در بحث تغذیه صبحانه، ناهار و یا شام به آن‌ها توزیع شود. این یک برنامه‌ریز بسیار سنگین بود که در همان ابتدا باید سریعا انجام می‌شد و هر روز صبح 40هزار صبحانه در تمام محورهای ورودی مشهد، همچون قوچان، کلات، سرخس، فریمان و غیره فراهم شده بود. در وعده ظهر و شب نیز به همین صورت اقدام می‌شد که اثرات خیلی خوب را در بر داشت. ضمنا این رویه‌ای شد تا هرسال در شب اول عید این اتفاق را داشته باشیم.

پذیرایی حدود 19 میلیون زائر در ظرف سه سال

منبتی تصریح کرد: زمانی که در سال 94 شروع به فعالیت کردم، یک مهمانسرا داشتیم که  امکان پذیرایی 1500 زائر را داشت که تنها ناهار تهیه می‌شد. از ابتدای سال اول وعده صبحانه و شام نیز راه‌اندازی شد. سپس مهمانسرای غدیر نیز راه‌اندای شد. این مهمانسرا در حدود 13 سال بود که ساخته شده؛ ولی فاقد تجهیزات پخت بود و از آن‌جایی که کار متعلق به حضرت رضا(ع) بود، شرایط آن فراهم شد و خیر تجهیز مهمانسرا را بر عهده گرفت و در سال 95 بیش از 20 میلیارد تومان هزینه شد تا تجهیزات پخت مهمانسرای غدیر فراهم شود. این امر با بهترین امکانات روز صورت گرفت و ظرف 110 روز کار شبانه‌روزی، تمام تجهیرات چه از داخل و چه از خارج تهیه و در روز تولدت حضرت زهرا(س) افتتاح گردید. بنابراین ظرفیت ما از روزی 5000 پذیرایی به روزی 20 الی 30هزار رسید. اکنون نیز که روزهای خلوت سال محسوب می‌شود، در هر روز حدود 20 هزار نفر پذیرایی داریم. در آمار کلی نیز ظرف سه سال، حدود 19 میلیون نفر زائر پذیرایی شده‌اند.

وی ادامه داد: در ایام ماه مبارک رمضان نیز، بحث پذیرایی افطاری سبک را داشتیم که در هرشب 100هزار نفر را در صفوف نماز در داخل اماکن متبرکه پذیرایی داشتیم. ضمن این که در همین شب‌ها در داخل مهمانسرا نیز پذیرایی فراهم بود. سفره اکرام نیز در این ایام که ویژه مشهدی‌ها بود، در هر شب حدود 13هزار نفر پذیرایی را شامل می‌شد.

معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی گفت: موضوع دیگر این که با تمام مدارس هماهنگ شد تا دانش‌آموزان نیز با هماهنگی آموزش و پرورش مهمان وعده صبحانه باشند که اکنون نیز این جریان ادامه دارد و تولیت محترم نیز در این امر همراهی لازم را به عمل آوردند.

منبتی خاطرنشان کرد: همان‌گونه که همه می‌دانیم، اوایل دعوتنامه‌های مربوط به وعده‌های غذایی را در جاده‌ها، پلکان هواپیما، قطار و غیره توزیع می‌کردیم که البته بسیار اثرگذار و مطلوب بود. ولی از جهت این که همه جامعه هدف از این امر بهره‌مند شوند، با دستور تولیت محترم، بحث نعیم رضوان راه‌اندای و توزیع دعوتنامه‌ها به صورت الکترونیکی امکان‌پذیر شد و افراد می‌توانند نرم‌افزار رضوان را بر روی تلفن همراه خود نصب کرده و با ارائه شماره کارت ملی وثبت آن، دعوتنامه خود را دریافت کنند که هر خانواده در هرسال یک بار از این امر برخوردار می‌شوند. ضمنا مراحل آزمایشی این طرح تقریبا پشت سر گذاشته شده و به حالت پایدار رسیده است.

وی در خصوص بحث تغذیه اضافه کرد: همچنین هر شب جمعه 1500 پرس غذا در حاشیه شهر توزیع می‌شود و اخیرا نیز با وجود وضعیت نامطلوب اقتصادی که شاهد هستیم، به پخت آش نذری اقدام کردیم که روزی 5000 تعداد در مناطق حاشیه شهر توزیع می‌شود.
 
بیش از 86 درصد ماشین‌های پارک‌شده در پارکینگ‌های حرم مطهر نمره مشهد هستند

معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی در خصوص ساختار پارکینگ‌ها و پیش‌بینی آن برای تبدیل به رواق بیان کرد: ما با مدیریت شهری، نیروی انتظامی و مسئولین امنیتی استان جلسات بسیاری در این مورد داشتیم و همه متفق‌القول به حذف زیرگذر هستند. این امر چندین دلیل دارد که اولین آن بحث ترافیک در اطراف حرم مطهر است. بنابراین همه متففق‌القول هستند که مسیرهای منتهی به حرم بسته شود و این قضیه در سازمان ترافیک استان نیز پیش‌بینی شده و مشاور بر روی آن کار کرده است. ضمن این که طبق گزارش مشاور سازمان ترافیک، 75 درصد زائرین، پیاده به سمت حرم می‌آیند و بنابراین زائر در این قضیه صدمه نخواهد دید. همچنین در گزارش دیگری مشخص شد بیش از 86 درصد ماشین‌هایی که در پارکینگ‌ها پارک می‌شوند، نمره مشهد هستند. در گزارش ساعات توقف ماشین‌ها در پارکینگ نیز شاید اکثر این‌ خودروها بیش از 8 تا 12 ساعت توقف دارند و پس از بررسی مشخص شد این وسایل متعلق به کسبه اطراف حرم است.

منبتی ادامه داد: اگر مردم از قبل تعیین مسیر کنند، ترافیک صورت نگرفته و ضمنا هوای آلوده نیز تلطیف می‌شود. همچنین ایجاد شارستان نیز در طرح جامع شهری ما وجود دارد و از ابتدا قرار بوده که شارستان راه‌اندازی و زیرگذر بسته شود. از همه مهمتر این که این‌جا باید یک مقصد باشد؛ نه معبر. ضمن این که در هرجای دنیا که نگاه کنیم، در مراکز توریستی از صدهامتر قبل مسیرها مسدود بوده و مردم یا پیاده و یا با وسایل دیگری چون کالسکه و ترن‌های برقی که برای این خصوص فراهم شده، به مقصد می‌رسند تا از ترافیک جلوگیری شود. همچنین، زمانی که معاونت املاک آستان قدس از چهارراه شهدا به میدان بوعلی منتقل شد، به شدت ترافیک و توقف ماشین در چهاراه شهدا کاهش یافت و بنابراین از چنین دست کارهایی زیاد می‌توان انجام داد و همگی باید کمک کنیم تا آثار خوب حذف زیرگذر را شاهد باشیم و از اتفاقات ناگوار جلوگیری شود. ضمنا در فاز اولی که با مدیریت شهری صحبت کردیم، قرار بر این شد که اتوبوس و تاکسی در مرحله اول رفت‌وآمد داشته و سواری حرکت نکند و سپس در فازهای بعدی، راه به طور کامل بسته شود. در مورد زمان دقیق این کار باید گفت بهترین زمان ایام عید است. 

ساخت صحن جامع رضوان در محل پارکینگ شماره چهار حرم مطهر 

وی عنوان کرد: پارکینگ شماره چهار تخلیه شده و قرار است صحن جامع رضوان در آن‌جا ساخته شود که بزرگتر از صحن جامع رضوی خواهد بود و حتی مرکز پژوهش‌ها و دوربرگردان طبرسی را نیز در بر می‌گیرد. ضمن این که ایجاد این فضاها به واقع نیاز است.

معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی در مورد ورودی‌های حرم مطهر رضوی بیان کرد: حدود 35 درصد ورودی از سمت باب‌الرضا و باب‌الجواد، 35 درصد از سمت طبرسی، 10 تا 15 درصد از سمت شیرازی و 15 درصد نیز از سمت نواب داریم. همچنین، در خیابان آیت‌الله واعظ طبسی نیز ماشین‌های برقی توسط آستان قدس فراهم شده و نزدیک به 200 دستگاه دیگر نیز سفارش دادیم که در باغ‌راه‌های دیگری که باز خواهد شد، تعبیه شود. 

طرح معین‌الضعفا، نشانگر یک ارتباط انسانی زیبا و دوست‌داشتنی است

منبتی در مورد دیگر طرح‌های اجرایی توسط این معاونت گفت: همچنین در بحث معین‌الضعفا این فرایند را داریم که افرادی که امکان آمدن به حرم را نداشته و کسی را ندارند که آن‌ها را تا رساندن به حرم همراهی کند، بتوانند به زیارت بیایند. ضمنا این طرح مخصوص شهر مشهد است و در این خصوص نماینده‌هایی در مناطق مختلف شهری به عنوان رابط ما با افرادی که به دلایلی چون مشکلات حرکتی، عدم داشتن سرپرست نمی‌توانند زیارت کنند، مد نظر قرار دادیم که خدمه آ‌ن‌ها را برای زیارت همراهی می‌کنند که در هر هفته این کار صورت می‌گیرد و در این قضیه ارتباط انسان با انسان را از نوع دوست‌داشتنی آن شاهد هستیم. 

وی با اشاره به این که در بحث اسکان زائرین نیز هر شب در اطراف حرم گشت داریم، بیان کرد: در ایام تابستان هر شب گشت داشتیم و شبی 800 نفر را اسکان می‌دادیم. در بحث امداد زائرین نیز بارها شنیده‌ایم که افراد در شهرها و استان‌های دیگر هزینه آمدن به حرم مطهر و مشهد را ندارند که هماهنگی‌‍‌هایی در این مورد نیز داشته‌ایم و به خصوص از زمانی که معاونت امداد مستضعفین آستان قدس ایجاد شده است، هرساله زائر اولی‌ها را به رایگان و به مدت سه شب در مشهد میهمان می‌کند. حتی برای افرادی که درراه‌مانده هستند، طبق بررسی‌ها وجه و خرج راه به چنین افرادی تعلق می‌گیرد.

سالانه 16 میلیون قطعه در حرم مطهر رضوی امانت گرفته می‌شود

معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: سالانه 16 میلیون قطعه نیز در حرم مطهر امانت گرفته می‌شود. همچنین اخیرا مسیری را فراهم کردیم از شبستان گوهرشاد و خدمه‌ در هر روز صبح و نیز بعدازظهر افرادی که ناتوان و ویلچرنشین هستند، این مسیر برای آن‌ها و جهت زیارت باز شود. در مورد بحث پله‌ رواق‌ها نیز بسیاری از از این پله‌ها اکنون تبدیل به رمپ شده تا رفت‌وآمد برای زائرین ناتوان آسان‌تر صورت گیرد.

منبتی در خصوص رواق‌هایی که برای بانوان در نظر گرفته شده، بیان کرد: رواق حضرت زهرا(س) در ورودی صحن آزادی مختص خانم‌ها بوده و تمام برنامه‌‌های فرهنگی آن را نیز بانوان بر عهده دارند. در رابطه با بحث کفش‌داری‌هایی که متعلق به بانوان است باید گفت این مکان‌ها نیز توسط خود آن‌ها اداره می‌شود. همچنین فضاهای ویژه‌ای نیز برای مادر و کودک تهیه دیده‌ایم.

وی اضافه کرد: در بحث فرش‌آرایی نیز مسیرهای راه را با رنگ مشخص فرش کرده‌ایم تا در این مسیرها زائران ننشینند. در مورد بحث عطرافشانی رواق‌ها نیز اکنون از عطر پایه گیاهی استفاده می‌شود که قیمت آن سه بابر قیمت عطر پایه شیمیایی است که قبلا استفاده می‌شد و تولید داخل است.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.