• پنجشنبه / ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۲:۳۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: Khorasan-Razavi-143462

آثار سوء حذف نخست وزیر از نگاه صفارهرندی

آثار سوء حذف نخست وزیر از نگاه صفارهرندی
یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما رییس دولتی را شاهد هستیم که بیشتر می‌خواهد خود را رییس ملت معرفی کند تا دولت که از این نظر در نظارت بر هیات وزرا کم می‌گذارد و بیشتر ژست رییس ملت می‌گیرد، این از آثار سوء حذف نخست‌وزیر است.
 
به گزارش ایسنا-‌منطقه خراسان، حسین صفارهرندی امروز در جلسه با دانشجویان دانشگاه‌های مشهد در ساختمان بسیج اساتید دانشگاه فردوسی با اشاره به سال چهلم انقلاب اسلامی، اظهار کرد: سال سی‌ام و چهلم سالی متفاوت از یکدیگر نیستند، بلکه نشانه‌گذاری‌هایی هستند که می‌تواند ما را برای برنامه‌ریزی‌های جدی آماده کند.
 
وی افزود: دور جدیدی که در چهلم دوم حیات انقلاب و نظام آغاز خواهد شد، باید با ارزیابی‌هایی از موفقیت‌ها و عدم توفیقات همراه باشد. باید بتوانیم هم از دلایل پیشرفت‌های خود و هم از علل ناکامی‌ها ارزیابی درستی داشته باشیم که در آن صورت باید این موارد را برای آنچه پیش رو داریم مبنا قرار دهیم. حتما فتوحات دوره پیش رو چشمگیرتر است.
 
صفارهرندی با بیان اینکه در این 40 سال نخست بسیاری از زیرساخت‌ها برای حرکت آینده فراهم شده است، عنوان کرد: در بستر این زیرساخت‌ها، کامیابی‌های بزرگ مورد انتظار است. ضمن اینکه شرایط ما به سمتی پیش می‌رود که از حالت مهجوری که فقط خودمان هستیم و کس دیگری مثل ما نمی‌اندیشد، خارج شدیم، امروز بسیاری از دولت‌ها نیز آهنگ همگون با ما اتخاذ کرده و هماهنگ با ما رفتار می‌کنند. ما به عنوان مدل برای بسیاری تلقی می‌شویم و نمونه بالادستی برای نسخه‌برداری هستیم. دلیل بزرگ دشمنی‌های حال حاضر نیز این مدل شدن ما است.
 
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: درست است که از نسخه امروزمان راضی نیستیم و چکش‌کاری‌های زیادی نیاز دارد اما باید ما را به گونه‌ای پیش روی جهانیان قرار دهد که با احساس آرامش به دنبال این نسخه باشیم و این نسخه نیز جوابگوی بسیاری از پرسش‌های جهان کنونی بوده و حتی خارج از گفتمان دینی ما نیز قابل اقتباس است.
 
وی با اشاره به اینکه امروز در درون گفتمان انقلاب کسانی مواضع متفاوتی را مطرح می‌کنند، تصریح کرد: یکی از جدی‌ترین آن‌ها این است که برخی به این برآورد رسیدند که دوره تمرکز و تاکید بر نسخه‌های حکومتی شریعت مدت‌ها است که پایان یافته و وارد دوره‌ای شدیم که باید از روش‌های عرفی به جای روش‌های ایدئولوژیک برای مدیریت جوامع بشری صحبت کنیم.
 
صفارهرندی اضافه کرد: شاید منظور آن‌ها تن دادن به نسخه‌های سکولار نباشد اما تبیین آن‌ها از شرایط مشابه، سکولار و عرفی است یعنی معتقدند که ما به واسطه تاکید بر نگاه اعتقادی خود دچار مشکلات بزرگی شدیم که ممکن است ما را از پای در بیارود و برای پرهیز از آن یا نجات انقلاب و نظام با عنوان جمهوری اسلامی باید در مبناهای حکومتی خود تجدید نظر کنیم و تغییر ساختاری به این معنا را در دستور کار دارند. بارها نیز از زبان مقام معظم رهبری شنیدیم که بحث تغییر ساختار قابل تامل است.
 
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: نباید تصلب در ساختارها داشته باشیم، البته نه به گونه‌ای که تغییرات ساختاری به تغییرات بنیادی کل سیستم منجر شود که در آن صورت انقلاب یا به معنایی کودتا است. باید تغییراتی باشد که مبانی ما را جابه‌جا نمی‌کند. در خیز ابتدایی، هدف ما از تشکیل یک حکومت مبتنی بر شریعت بوده و به دنبال آن رفتیم که نباید از آن مقصد دور شویم.
 
وی خاطرنشان کرد: نقطه عزیمت افراد دیگری متفاوت از نگاه قبل است، آن‌ها بیان می‌کنند به این دلیل که ما آیینی را انتخاب کردیم که به واسطه پایبندی به آن از سایر جهان جدا می‌شدیم، این جدایی اسباب زحمت می‌شود و شده، به همین دلیل برای آن باید تئوری نورمالیزاسیون یا عادی‌سازی و شبیه سایرین شدن را دنبال کنیم. در این صورت دیگر دلیلی ندارد که با آمریکا رابطه نداشته و اسراییل را به رسمیت نشناسیم، همچنین باید روابط خود را با کشورهای دیگر بر مبناهایی ترسیم کنیم که سود ظاهری ما لحاظ شده باشد. نتیجه آن با روند انقلاب متفاوت خواهد بود. باب این نوع گفت‌وگوها گشوده است.
 
صفارهرندی گفت: با یک نتیجه‌گیری اجمالی این سوال مطرح می‌شود که اگر بعد از ۴۰ سال با وجود نظر جهان سلطه به جایگاهی رسیدیم و دستاوردهایی داریم که نباید به این جایگاه‌ها می‌رسیدیم، بیشتر یک اعجاز می‌تواند در دستاوردها با این سطح دخالت داشته باشد و خارج از قواعد معمول معادلات بشری است.
 
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: رتبه ما در بسیاری از شاخص‌ها شگفت‌آور است. اینکه در بسیاری از شاخص‌ها در ۲۰  کشور اول قرار داریم که قبل از انقلاب در این حوزه‌ها جایگاهی نداشتیم، در برخی حوزه‌ها نیز جزو 10 کشور اول بوده و در موارد معدودی اول تا پنجم جهان هستیم. اگر این موارد را شاهد بگیریم، اغراق‌آمیز نیست که انقلاب پیروز بوده و اگر تاکنون موفق بودیم چرا باید در راه و مبنای خود تجدیدنظر کنیم، وگرنه تجدید نظر در ساختارهای جزیی مجاز است.
 
وی با بیان اینکه نفوذ ایران در منطقه، اقتدار و امنیت در کشور و همچنین دیگر کشورها، برجسته‌ترین و شاخص‌ترین موفقیت‌های ما است، عنوان کرد: ما در اقتصاد مشکلاتی داریم اما شاخص‌‎های ملی اقتصاد ما قابل دفاع و افتخار است، ما هجدهمین اقتصاد قدرتمند جهان هستیم و اگر آهنگ رشد ما اینگونه باشد که تاکنون بوده، نشان‌دهنده مسیر تعالی نه عقب‌گرد است.
 
صفارهرندی گفت: افرادی که معتقد هستند باید در راه خود تجدید نظر کنیم، باید استدلال خود را بیان نمایند نه ما که مدافع وضع موجود هستیم و معتقدیم می‌توان نوآوری کرد و راه رو به جلو را پیمود. هیچ چیز جلودار ما نیست. افرادی که بیان می‌کنند راه را باید حذف کرد و راه جدید را پیش گرفت، باید استدلال کنند. اگر بخواهیم برگردیم باید به قبل انقلاب بازگردیم و اگر انقلاب نکرده بودیم و وضعیت گذشته خود را ادامه داده بودیم، چیزی شبیه مصر بودیم.
 
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه برخی بیان می‌کنند چرا ایران را با مصر، عربستان و عراق مقایسه کرده و با ترکیه مقایسه نمی‌کنید، تصریح کرد: بین ما و ترکیه تفاوتی وجود دارد و اینکه محل سرمایه‌گذاری کشورهای غربی و اروپایی شده اما در کنار آن حدود 300 تا 350 میلیارد دلار بدهکار هستند. سرمایه‌گذاری می‌تواند با این موارد همراه باشد. مشکلی که برای ترکیه وجود داشته و برای ما وجود ندارد، این است که این بدهی گسترده می‌تواند آن کشور را به شرایط فلاکت گسترده بکشاند و آن‌ها مجبور شدند از خواسته‌های کشورهایی که مدیون آن‌ها هستند، پیروی کنند. کودتای چند سال پیش نیز به همین دلایل بود.
 
وی بیان کرد: امسال عربستان با وجود فروش ۱۰ میلیون بشکه نفت، ۳۰ میلیارد دلار وام از بانک جهانی درخواست کرد که مقدمات آن طی شده است. این وام به این علت است که هزینه‌های اداره کردن جامعه با سبکی که خود را از قدرت‌های بین المللی آویزان کنند، بسیار بالا است. ترامپ در یک قرارداد ۱۰۰ میلیارد دلار از عربستان گرفت و ۴۰۰ میلیارد دلار نیز می‌خواهد بگیرد و مدام عربستان را تهدید می‌کند.
 
صفارهرندی ادامه داد: این متفاوت از روند قبلی جهان بوده که آمریکا پولدار بود و در دنیا خرج می‌کرد تا جلوی پیشرفت را بگیرد اما امروز مهم‌ترین مشکلاتش اقتصاد است و هر جا می‌رود باید ببیند چقدر پول در می‌آورد. رکورد بدهی‌های آمریکا ۲۲ تریلیون دلار بوده و این وضعیت بیشتر کشورهای غربی است.
 
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید تجدید نظر راجع به راه پیموده شده با چشم‌اندازی همراه باشد. این چشم‌انداز روشن از انقلاب را چه کسی می‌خواهد به ما نشان دهد؟ بسیاری از کشورهای غربی در شاخص‌های پیشرفت حتی در علم بعد از ما واقع شده‌اند، از این جهت ما چله دوم را باید با تثبیت برخی مسائل آغاز کنیم.
 
وی اضافه کرد: فرض ما این است که راه را اشتباه نیامدیم و برای این امر نیز دلیل داریم، باید در مواردی که می‌توان بهتر عمل کرد، تجدید نظر نمود اما تجدید نظر در آرمان و مقصد اصلی روا نیست. باید نظر معقول و سنجیده‌ای نسبت به موارد قابل تجدید نظر داشته باشیم.
 
صفارهرندی بیان کرد: ما به جای حذف پست نخست‌وزیری باید رییس‌جمهوری را حذف می‌کردیم. رییس دولت پست گمشده امروز ما است. ما رییس دولتی را شاهد هستیم که بیشتر می‌خواهد خود را رییس ملت معرفی کند تا دولت که از این نظر در نظارت بر هیات وزرا کم می‌گذارد و بیشتر ژست رییس ملت می‌گیرد، این از آثار سوء حذف نخست‌وزیر است.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.