• پنجشنبه / ۸ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۵:۱۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: Khorasan-Razavi-144854

در عید نوروز چه بخوریم، چه نخوریم؟

در عید نوروز چه بخوریم، چه نخوریم؟
در ایام نوروز مصرف بیش از حد آجیل و شیرینی‌ علی‌رغم  وجود مواد مغذی می‌تواند عوارض و پیامدهایی را به‌خصوص برای كودكان به‌دنبال داشته باشد. به اعتقاد كارشناسان و متخصصان تغذیه مصرف هر نوع ماده غذایی ‌باید با رعایت اصل تعادل همراه باشد.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند افراد در ایام نوروز از مصرف بیش از حد آجیل و شیرینی پرهیز كنند. نتایج مطالعات اخیر نشان می‌دهد كه مصرف آجیل اثرات مثبتی بر سلامت بدن دارد و چربی موجود در انواع آجیل باعث كاهش اختلالات قلبی- عروقی می‌شود. با این حال باید توجه داشت كه مصرف بی‌رویه آجیل می‌تواند موجب بروز مشكلات جدی شود.

معمولا در تهیه انواع آجیل‌ها از مقادیر زیادی نمك استفاده می‌شود. مصرف زیاد آجیل به ویژه در صورتی كه میزان نمك آن بیش از حد متعارف باشد ممكن است عوارضی را به خصوص در بیماران قلبی- عروقی یا افراد دارای فشار خون به‌همراه داشته باشد. برخی از تركیبات موجود در آجیل مانند بادام‌زمینی در بعضی افراد آلرژن است و با مصرف این دسته مواد دچار عكس‌العمل‌های آلرژیك می‌شوند لذا توصیه می‌شود افراد تا حد امكان از مصرف مواد آلرژی‌زا بپرهیزند.

زیاده‌روی در مصرف شیرینی‌جات عوارض بیش‌تری را در مقایسه با مصرف بی‌رویه آجیل به همراه دارد. متخصصان معتقدند شیرینی‌‌ها به لحاظ دارا بودن انرژی زیاد در چاقی و افزایش وزن نسبت به آجیل از اثرگذاری بیشتری دارند. به‌دلیل این‌که در تهیه این شیرینی‌ها از روغن جامد استفاده می‌شود خوردن بیش از حد آن‌ها صدمات جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

مصرف بی‌رویه شیرینی در اطفال به دلیل كاهش اشتها و سیری كاذبی كه به همراه دارد سبب كمبود سایر مواد مغذی مورد نیاز جهت رشد این گروه می‌شود. همچنین استفاده از برخی تركیبات نظیر رنگ‌ها، كاكائو و سایر موارد در تهیه و تزئین شیرینی‌ها بر عوارض آن می‌افزاید.

تغییر دیگری كه در ایام تعطیلات نوروز به طور معمول در تغذیه افراد رخ می‌دهد كاهش چشمگیر مصرف آب است. در حقیقت به علت دید و بازدید و گذراندن زمان طولانی در خارج از خانه مصرف آب در افراد كاهش می‌یابد. این امر می‌تواند مشكلاتی را برای سلامتی انسان ایجاد كند كه بارزترین آن‌ها، بروز یبوست است. آب یكی از مهم‌ترین و مفیدترین موادی است كه از بروز یبوست پیشگیری می‌كند و با كاهش مصرف آن، این عارضه به‌خصوص در كسانی كه مستعد ابتلا به آن هستند ناراحتی ایجاد می‌كند.

مصرف آب همچنین برای تعدیل واكنش‌های داخلی بدن، حفظ شادابی و سلامتی پوست نیز ضروری است. توصیه می‌شود برای نوشیدن آب برنامه‌ریزی منظم داشته باشید و این ماده حیاتبخش را در ایام نوروز فراموش نكنید.

برای وعدع‌های غذایی خود ساندویچ های کوچک تهیه و درون آن را با پروتئین‌های سالم و بدون سس پر کنید. از پروتئین‌های کم کالری برای وعده شام و نهارتان استفاده کنید. پروتئین‌هایی نظیر تخم مرغ، ماهی آب‌پز و البته فیله مرغ آب‌پز جزو خوراکی‌هایی هستند که می‌توان از آن‌ها زیاد استفاده کرد. البته به شرطی که نمک، ادویه، سس مایونز و طعم دهنده غذا در آن نباشد.

سالاد را پیش از غذا استفاده کنید، این کار باعث می‌شود که زودتر سیر شوید. تا می‌توانید فیبرهای خوراکی استفاده کنید، این فیبرها می‌توانند تا حد زیادی شما را سیر نگهدارند و فضاهای خالی معده شما را پر کنند.کاهو بخورید. متخصصان تغذیه معتقدند که کاهو یکی از مهم‌ترین منابع دارای فیبر است.

سعی کنید نان سبوس‌دار را فقط هنگام صبحانه بخورید. برخی غذاها به تنهایی هم می‌توانند طعم لذیذ و منحصربه‌فردی داشته باشند. خوردن غذاها در کنار نان می‌تواند سبب ورم معده شود. تا حد امکان غذاهایی که همراه نان صرف می‌شوند را در وعده ناهار و شام بدون نان بخورید.

اگر می‌خواهید وزنتان متعادل بماند، باید کالری ورودی به بدنتان را در حد ثابت نگهدارید. انجام دادن این کار آسان نیست، اما می‌توان به جای آن میزان کالری مصرف شده در هر وعده غذایی را کاهش داد. میوه‌ها اغلب کم کالری هستند، شاید بد نباشد برای شام از سالاد میوه استفاده کنید. همچنین میوه ها قند زیادی دارند، باید در مصرف آن‌ها به میزان قند آن‌ها توجه کرد.

برنج آبکش و بدون روغن زیاد هم ما را سیر نگه می‌دارد. برنج را نمی‌توانیم از لیست خوراکی‌های موجود در سفره ایرانی خط بزنیم. مهم‌ترین راهکار برای استفاده از برنج این است که برنج را با حجم مختصر و دفعات بیش‌تر بخوریم.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.