• پنجشنبه / ۳ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: Khorasan-Razavi-148582

تصویرگر کتاب کودک: تصویر یک رسانه است/ خودشناسی اولین قدم در تصویرگری

زرافه-جادویی-کاردستی-نقاشی
تصویرگر کتاب کودک و نوجوان گفت: تصویر یک رسانه است و تصویرگر برای این که به جهان‌بینی حرفه‌ای از عرصه‌ای که در آن فعالیت دارد برسد، ابتدا باید خود را بشناسد.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان و به نقل از واحد خبر روابط عمومی حوزه هنری خراسان رضوی، جلسه بحث و گفت‌وگوی تصویرگرانه با موضوع نقش تصویرگر در شناسایی و ارتباط با مخاطب توسط گروه هنری مستقل سه نقطه و حوزه هنری خراسان رضوی و با حضور جمعی از تصویرگران کتاب کودک و نوجوان در دفتر هنرهای تجسمی حوزه هنری استان برگزار شد. 

سعیده نصرتی‌فرد از تصویرگران باسابقه کتاب کودک و نوجوان در این نشست، با بیان این که در تصویرسازی، خودشناسی تصویرگر بر شناخت مخاطب اولویت دارد، اطهار کرد: تصویرگر برای این که به یک جهان‌بینی حرفه‌ای از عرصه‌ای که در آن فعالیت دارد برسد ابتدا باید خود را بشناسد و در این مسیر نیازمند مطالعه و کسب شناخت در زمینه‌های مختلفی نظیر جامعه‌شناسی، ادبیات، روان‌شناسی، تکنیک‌ها و انواع خروجی‌ها در نقاشی و گرافیک، عمق‌بخشی به دانش تئوریک خود از تصویرگری، تقویت فن‌بیان و... است.

وی افزود: تصویر یک رسانه است و تصویرسازی مجموعه‌ای از فریم‌های روایی است که داستانی مبتنی بر یک تفکر پشت آن قرار دارد. در واقع تصویرگری فقط کار دستی و عملی نیست بلکه باید دانست که  قرار است چه چیزی را به نمایش بگذاریم و این امر به جهان‌بینی تصویرگر برمی‌گردد.

این تصویرگر مشهدی کتاب کودک خاطرنشان کرد: بنابراین در این راستا هنرمند باید تعامل با مردم را یاد بگیرد و نمی‌توان گفت که من به‌عنوان یک هنرمند در خلوت خودم و فقط بر اساس حس و حال درونی‌ام خلق اثر می‌کنم. 

نصرتی‌فرد با اشاره به تفاوت تصویرگر با نقاش، گفت: نقاش یک سبک هنری را در اثرش پیاده می‌کند اما تصویرگر باید سبک را بفهمد و آن را در اثرش برای مخاطب خود نیز ترجمه کند و ببیند چه تاثیری بر او دارد که این امر در تصویرگری کتاب کودک به مراتب سخت‌تر بوده و اهمیت بیشتری دارد. 

وی تصریح کرد: نکته مهم دیگر ارتباط تصویرگر با مخاطب پس از انتشار کتاب یا نشریه است تا تصویرگر بداند اثرش چقدر با مخاطب ارتباط برقرار کرده، چه ضف‌هایی داشته و قدم بعدی را باید چگونه بردارد.

این تصویرگر کتاب کودک ادامه داد: مدتی پیش برای جمعی از کودکان مناطق محروم مشهد، تدریس داشتم و در آن‌جا اصول و مبانی هنری که در دوران دبیرستان می‌خوانیم را به زبان کودکانه به بچه‌ها آموزش دادم و خروجی که از آن‌ها می‌گرفتم برایم بسیار جالب بود. در واقع هنر و خلاقیت امری ذاتی است که درون همه افراد وجود دارد اما مهم این است که آن را نادیده می‌گیریم یا پرورش می‌دهیم؟ 

نصرتی‌فرد افزود: پیشنهاد می‌دهم در کارهای فرهنگی و اردوهای جهادی که انجام می‌شود بیشتر به فعالیت‌های هنری پرداخته شود. این کار علاوه بر شناسایی استعدادها سبب می‌شود که شناخت هنرمندان نیز از مخاطبان خود بیشتر شده و با جامعه آماری بالاتری آشنا شوند و همچنین رسالت هنری خود را انجام دهند. 

در ادامه، مهشید رجایی و صبا دارابیان دیگر اعضای گروه هنری سه نقطه و جمعی دیگر از تصویرگران حاضر در این جلسه به بحث و گفت‌وگوی متقابل درباره موضوع نشست و نقش عوامل مختلفی نظیر والدین، آموزش‌وپرورش، نویسنده، تصویرگر و ناشر در تولید کتاب کودک پرداختند و بر اهمیت تعامل هرکدام از این عوامل با یکدیگر تاکید کردند.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.