• شنبه / ۵ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۳:۵۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: Khorasan-Razavi-148661

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی مشهد:

برندهای ایرانی را باید در زمان تحریم حفظ کنیم

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی مشهد گفت: تحریم‌ها در مباحث صادراتی و برون مرزی تاثیر زیادی داشت و امروز ضرورت دارد تا با حمایت‌های بخش دولتی و خصوصی این برندها را در بازارهای هدف حفظ کنیم.

به گزارش ایسنا-منطقه خراسان و به نقل از دبیرخانه دائمی همایش برندینگ، محمدعلی چمنیان با بیان اینکه اعتماد مشتری نسبت به یک کالا، اعتبار و هویت آن کالا را می‌سازد، اظهار کرد: توجه به کیفیت و این هویت در طی سال‌ها تبدیل به برند یا نام و نشان تجاری بنگاه تولیدی می‌شود، با این تفاوت که صاحب برند در طول این مدت زمان علاوه بر حفظ مشتریان خود توانسته باشد مخاطبان جدیدی را نیز جذب کند.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد با طرح این پرسش که چرا باید روی مسئله برندسازی سرمایه‌گذاری کنیم؟ گفت: بسیاری از شرکت‌ها برندسازی را تنها هزینه اضافی و جانبی برای تبلیغات می‌دانند، در صورتی که نام و نشان تجاری یا برندسازی یک تاکتیک و دستورالعمل است که مستقیم بر رفتار مصرف کننده تاثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: هر برند تجاری شامل چند بخش است که شخصیت آن و موقعیتش در بازار را تعریف می‌کند و صاحبان بنگاه‌های اقتصادی هیچ گاه نباید قدرت کیفی برند را نادیده بگیرند، در حقیقت هزینه‌ای که صرف برندسازی با ارتقای کیفیت محصولات، حفظ مشتریان و بازارهای هدف و همچنین تبلیغات می‌شود باعث افزایش قیمت محصولات شده و تاثیر مثبتی بر قیمت سهام آن بنگاه دارد به همین خاطر است که سرمایه‌گذاری در برندها ضرورت دارد.

چمنیان در ارتباط با میزان توجه شرکت‌های داخلی به موضوع برندسازی عنوان کرد: با وجود اینکه قوانین سخت‌گیرانه بسیاری در مقابل بنگاه‌های اقتصادی قرار دارد اما اقدامات درخور توجهی طی این سال‌ها در حوزه ثبت برندها با کمک و همیاری انجمن مدیران صنایع خراسان انجام شده است و می‌توان گفت اگر طی این سال‌ها توجه زیادی به موضوع برندینگ نشده بود شاید به همان ضعف فرهنگ‌سازی بازگردد.

عضو هیئت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان، یکی از ضرورت‌های مهم برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور را توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و اظهار داشت: اگر محصولات ایرانی با نوآوری برندسازی کنند، کشش بیشتری برای کشورهای دیگر خواهند داشت و صادرات و فروش آنها نیز افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه شرکت‌های دانش‌بنیان موفقی از جمله در کسب و کارهای دیجیتالی در استان شکل گرفته که توانسته‌اند در حوزه صادراتی نیز خوش بدرخشند، البته نیاز به حمایت‌های بیشتری از قبیل مالیات، گمرک، تسهیلات بانکی و ... دارند تا بتوانند توسعه صادرات محصولات خود را داشته باشند.

چمنیان یکی از موانع اصلی پیش روی برندسازی را تحریم‌ها عنوان کرد و گفت: تحریم‌ها در مباحث صادراتی و برون مرزی تاثیر زیادی داشت به طوری که بسیاری از برندهای به نام ایرانی که در گذشته به بیش از 40 کشور دنیا صادرات انجام می‌دادند اکنون صادرات آنها تنها در چند کشور همسایه محدود شده است و این موضوع در دراز مدت به برندها ضربه وارد می‌کند.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.