• پنجشنبه / ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: Khorasan-Razavi-148831

شناسایی آلزایمر با عملکرد کبد

dfdfdPNG (1)
بر اساس نتایج تحقیق جدید بین عملکرد کبد و ابتلا به آلزایمر ارتباط زیادی وجود دارد. در این تحقیق مشخص شد تاثیرات متابولیکی یک بیماری در بدن گسترده است.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان و به نقل از نیوز، در تحقیقات پیشین نیز ارتباط بین بیماری آلزایمر و کبد مشخص شده بود و مشخص شد که کاهش سن پلاسمالوژن‌ها که یک کلاس از لیپیدهای تولید شده توسط کبد هستند منجر به افزایش خطر ابتلا به آلزایمر می‌شود. در برخی دیگر از این تحقیقات نیز نشان داده شد آنزیم‌های خاصی که توسط كبد تولید می‌شوند با اثرات محافظت‌كننده عصبی مرتبط بوده و اختلالات کبدی از نشانه‌های ابتلا به آلزایمر است.

محقق این تحقیق ریما کادوراهه از دانشگاه دوک ایالات متحده امریکا اظهار کرد: در تحقیقات پیشین مغز به صورت منفرد مورد بررسی قرار می‌گرفت، اما با توجه به مطالعات کنونی، عملکرد مغز با سایر ارگان‌ها مرتبط است و باید در کنار سایر ارگان‌های بدن مورد بررسی قرار گیرد.

بر این اساس بیماری آلزایمر ممکن است یک بیماری سیستمیک باشد که چند عضو از جمله کبد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

هدف این تحقیق کشف ارتباط بالقوه بین نشانگرهای عملکرد کبد و نشانگرهای زیستی آلزایمر بود و بیش از 1500 نفر در این تحقیق شرکت کردند که حدود 400 نفر از آنان افراد سالم بودند.

دانشمندان چندین نشانگر بیولوژیکی آلزایمر را از جمله سطح آمیلوئید و تاو را در مایع مغزی نخاعی در برابر پنج نشانگر عملکرد کبدی استاندارد که به راحتی در نمونه‌های خون تشخیص داده می‌شوند مورد ارزیابی قرار دادند.

نتایج نشان داد که ارتباط مستقیمی بین تغییرات عملکرد کبد و پیشرفت نشانگرهای آلزایمر وجود دارد.

البته محققان اظهار کردند: در این مرحله مشخص نیست كه آیا این تغییرات كبد نقش مهمی در پیشرفت آلزایمر دارند یا خیر. اما در تحقیقات قبلی به طور صریح بیان شده که کبد می‌تواند به طور مستقیم بر تولید عصب تاثیر داشته باشد.

این اطلاعات به پزشکان کمک می‌کند تا با کنترل نشانگرهای کبدی، بیماران در معرض آلزایمر را شناسایی کنند.

در گذشته برای تشخیص بیماری آلزایمر  فقط بر روی مغز تمرکز می‌شد، اما نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که با استفاده از نشانگرهای خون می‌توان شواهدی از ابتلا به آلزایمر را پیدا کرد.

نتایج این تحقیق در نشریه JAMA Network Open منتشر شده است.