• دوشنبه / ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۷:۰۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: Khorasan-Razavi-148981

مشاور حقوقی شهردار:

«منشور حقوق شهرنشینی» از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است

efbf98eed1
مشاور حقوقی شهردار گفت: تدوین و اجرای حقوق مردم یکی از وظایف ستاد صیانت از حقوق شهروندی و یکی از مصادیق امروزی امر به معروف و نهی از منکر است.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، عباس شیخ‌الاسلامی صبح امروز در همایشی با عنوان روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی و نشست تبیین منشور حقوق شهرنشینی مشهد که در فرهنگ‌سرای انتظار برگزار شد، اظهار کرد:منشور حقوق شهرنشینی بایستی هر یک سال بازنگری شود و امکان ایجاد اصلاحاتی در آن وجود دارد. گفتنی است که این منشور، میان رشته‌ای است؛ یعنی تنها به ابعاد حقوقی صرف نپرداخته، بلکه از دیدگاه علوم سیاسی، علمای دین، شهرسازی و ... به آن نگریسته شده و در تدوین آن به تمام این مباحث توجه شده است. 

تدوین و اجرای حقوق مردم یکی از مصادیق امروزی امر به معروف و نهی از منکر است

وی با بیان اینکه تدوین و اجرای حقوق مردم یکی از وظایف ستاد صیانت از حقوق شهروندی و یکی از مصادیق امروزی امر به معروف و نهی از منکر است، افزود: ماموریت دوستان ما در ستاد صیانت از حقوق شهرنشینی باید مانع ضایع شدن حقوقی از مردم شوند تا شهرنشینان متوجه باشند که حقوقشان در شهر قابل احیا است و از آن پاسداشت می‌شود. 

مصوبه حقوق شهرنشینی باید توسط مدیریت شهری اجرایی شود

شیخ‌الاسلامی ادامه داد: آغاز کار ما برای این منشور در ابتدای امر در قلمرو شهرداری است، اما باید توجه داشت که این مصوبه برای مدیریت شهری چون نیروی انتظامی، دادگستری، آستان قدس و ... تدوین شده است و باید همگی در این حوزه فعالیت داشته باشند.

مشاور شهردار خاطرنشان کرد: در تلاشیم تا این منشور را به اجرا برسانیم و در این راستا اعضای ستاد صیانت از حقوق شهروندی کادر اصلی برای اجرای این حقوق هستند. نباید عده‌ای با طرح این موضوع که دغدغه‌های امروز مردم مالی و بحث‌هایی چون بیکاری، بی‌پولی و گرانی و تورم است، بحث حقوق شهروندی مردم را کالایی، لوکس و شعاری درنظر بگیرند. 

در جامعه ما احقاق حقوق مردم و فرهنگ حقوقی توسعه‌یافته نیست

وی با بیان اینکه در جامعه ما احقاق حقوق مردم و فرهنگ حقوقی چندان توسعه یافته نیست، گفت: عده‌ای باید پیگیر مساله حقوق مردم باشند و این امر از نان شب برای یک شهر واجبتر است تا مردم از حقوق خود آگاه باشند؛ چرا که آن‌ها مالک مشاعی شهر هستند. بنابراین باید تلاش کنیم تا حق مردم احیا شود.

شیخ‌الاسلامی تصریح کرد: منشور حقوق شهرنشینی دارای دو جنبه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است. برای نمونه در حوزه نرم‌افزاری، شهرداری موظف است پارک‌های بزرگی برای مردم ایجاد کند تا تساوی بین قشرهای گوناگون جامعه ایجاد شود. در حوزه سخت‌افزاری شهرداری بایستی به حاشیه شهر رسیدگی لازم را داشته باشد درواقع تمامی این‌ها مصداقی از حقوق شهروندی است. 

مشاور شهردار اظهار کرد: بایستی توجه داشت که ما هنوز در آغاز راه هستیم؛ بدین معنا که شورای شهر به‌عنوان سیاست‌گذار وظیفه خود را در تدوین منشور حقوق شهرنشینی انجام داده است و این حوزه فرهنگی شهرداری است که باید چگونگی اجرای این منشور را ارائه دهد. 

حقوق بشر در اسلام سابقه‌ای ۱۴۰۰ ساله دارد

وی در رابطه با منشور حقوق بشر اسلامی گفت: ما به عنوان یک مسلمان ادعا داریم که حقوق شهروندی بحث جدیدی در اسلام نیست. این درحالیست که در کشور آمریکا ۵۰۰ سال است که تلاش برای تدوین حقوق مردم و بشر شکل گرفته است. اما برداشت من این است بحث حقوق بشر در اسلام سابقه ۱۴۰۰ ساله دارد و آیات متعدد قرآن نشانگر همین آشنایی با مباحث حقوق بشر است.

شیخ‌الاسلامی توضیح داد: با اینکه حقوق بشر در غرب بحثی جدید بوده و در سال ۱۹۴۸ تصویب شده، اما از بُعد اجرایی نیز دین اسلام همواره تاکید به اجرای حقوق بشر داشته است.

مشاور شهردار با اشاره به روز حقوق بشر اسلامی بیان کرد: در سال ۱۴ مردادماه ۱۳۶۹، ۵۷ کشور اسلامی دور هم جمع شدند و منشوری را تدوین کردند. نکته مثبت این اتفاق ایجاد اتحادی بین کشورهای اسلامی بود مبنی بر اینکه در توافق با هم متنی نوشته و تایید کردند؛ چراکه در دنیا برخی اعتقاد دارند مسلمانان توان تفاهم و گفتگو باهم ندارند که نوعی ضعف برای مسلمانان محسوب می‌شود. 

منشور حقوق بشر اسلامی دارای انعطاف‌پذیری است

وی ادامه داد: منشور بشر اسلامی دارای جنبه‌های مثبتی است که برخی نسبت به آن دیدگاهی منفی دارند که یکی از آن‌ها انعطاف‌پذیری آن است که در آن میزان حقوق و آزادی‌ها به پای شریعت گذاشته شده تا کشورهای اسلامی جهان برداشت‌های خود را نیز از حقوق بشر داشته باشند. این درحالیست که اعلام حقوق بشر بسیار شفاف است و قیود زیادی ندارد.

شیخ‌الاسلامی با اشاره به تفاوت‌های موجود میان منشور حقوق بشر اسلامی و منشور جهانی گفت: در سه حوزه منشور حقوق بشر اسلامی با اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل تفاوت دارد. منشور اسلامی دارای ۲۵ ماده و اعلامیه جهانی ۳۰ ماده دارد که در ۹۰ درصد موارد یکی هستند.

وی توضیح داد: بحث اول برابری است، اعلامیه حقوق بشر زن و مرد را به‌طور کامل برابر می‌داند، اما در اسلام این برابری به کلیت پذیرفته نشده است. دومین بحث مسلمان و غیرمسلمان است. در اعلامیه جهانی حقوق بشر به صراحت اعلام شده که مذهب نباید تفاوتی در حقوق افراد ایجاد کند. مورد سوم بحث تغییر مذهب است. در حقوق بشر جهانی افراد آزاد در تغییر مذهب هستند، اما در حقوق بشر کشورهای اسلامی این کار ممنوع شده است.

مشاور شهردار بیان کرد: تفاوت آخر مربوط به مجازات‌های اسلامی است، حقوق بشر جهانی مجازات‌های خشن و بدنی را نفی می‌کند، اما در حقوق بشر اسلامی تاکید به اجرای‌ شدن آن وجود دارد. در این راستا دیدگاه‌های مختلف فکری وجود دارد که برای حقوق بشر اسلامی موضوعیتی قایل نیستند و بیان می‌کنند می‌توانیم قرائت‌های جدید را برای دین در نظر بگیریم.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.