معاون آموزش متوسطه وزرات آموزش و پرورش گفت: تعلیم و تربیت زمانی اتفاق میافتد که برای معلم نقش تسهیلگری قائل شویم.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، علیرضا کمرئی صبح امروز در مراسم اختتامیه سومین دوره جشنواره ملی نوآوری در فرآیند آموزش و یادگیری، اظهار کرد: اگر دبیران ما تغییر کنند، نظام آموزشی متحول میشود. برنامههای درسی جوهره نظام آموزشی است که از معلمان در کلاس درس جاری شده و موجب تحول میشود.
وی با بیان اینکه «معلمان باید به وظیفه و نقش اصلی خود توجه کنند» ادامه داد: بسیاری از معلمان در این دوره جشنواره اذعان کردند که این دوره فرصت خوبی برای یادگیری بود. این موضوع هدف ما در این دوره از جشنوارهها بود. در این دوره رتبهبندی را حذف کردیم و صرف مشارکت در این جشنواره قابل قدردانی است.
معاون آموزش متوسطه وزرات آموزش و پرورش عنوان کرد: همه کسانی که به عرصه کشوری راه پیدا کردند، بهعنوان برگزیده انتخاب شدند. این کار دغدغه برای حضور در جشنواره برای همه معلمان و مدیران ایجاد کرده و آنها را تشویق میکند.
وی افزود: 4.5 درصد معلمان کل کشور در جشنواره ملی نوآوری در فرآیند آموزش و یادگیری شرکت کردند. در مجموع در دو جشنواره ملی نوآوری در فرآیند آموزشی و علوم آزمایشگاهی حدود یک پنجم معلمان کل کشور شرکت کردند.
کمرئی بیان کرد: در شرایط جدید برنامههای آموزش و پرورش بر روی محور معلمان خواهد بود. این کار به افزایش توانمندی معلمان در حوزه آموزش کمک خواهد کرد. در برنامههای توسعه آموزش معلمان، خود معلمان نیز برای افزایش توانمندی باید تلاش کنند.
معاون آموزش متوسطه وزرات آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اگر آموزش برای معلمان گذاشته نشود، اوضاع آموزش از حالت فعلی بدتر خواهد شد. امروزه از شگفتیسازها صحبت میشود. شگفتیسازها سیستمهای عادی را به هم میریزند. نظام آموزشی نیازمند شگفتیسازهایی است که بتواند پا به پای تغییرات پیش برود.
وی عنوان کرد: اگر دستاوردهای جشنواره به همه معلمان برسد، نظام آموزشی تحول و پیشرفت میکند. شیوههای جدید در کلاسهای آموزشی، خستگی در معلم و دانشآموز ایجاد نمیکند. تعلیم و تربیت زمانی اتفاق میافتد که برای معلم نقش تسهیلگری قائل شویم.
معاون آموزش متوسطه وزرات آموزش و پرورش ادامه داد: در این صورت دانشآموز را به شی تصور نمیکنیم که در مغز او اطلاعات را بگذاریم. در تسهیلگری دانشآموز فرد منفعل نیست بلکه خود کسی است که نقش خود را به خوبی ایفا میکند. اگر کاربردهای تدریس با نقش همراه باشد، به نتایج خوبی خواهیم رسید. امیدوارم با همین تغییرات در معلمان، نظام آموزشی کارآمدی به وجود آید.
نظرات