• پنجشنبه / ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۲:۰۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: Khorasan-Razavi-149101

یک فعال رسانه‌ای: رسانه‌نگار چشم جامعه است/ اعتماد جامعه مخاطب، ارزشمندترین گوهر رسانه

Paparazzi-PNG
یک فعال رسانه‌ای گفت: این کارکرد برای رسانه‌نگار تعریف شده که چشم جامعه است؛ چشم هم معمولا خودش را نمی‌بیند مگر در آینه و آینه هم جامعه است.

غلامرضا بنی‌اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، ضمن تبریک روز خبرنگار در خصوص دلایل ضعف صنف خبرنگاران و ضعف آن‌ها در پیگیری مطالبات خودشان اظهار کرد: خبرنگار را به چشم تعبیر می‌کنم؛ چون چشم معمولا خودش را نمی‌بیند و دیگران، فضاها و افق‌های بلند را می‌بیند و به پیکره انسانی هشدار می‌دهد. این کارکرد برای رسانه‌نگار تعریف شده که چشم جامعه است؛ چشم هم معمولا خودش را نمی‌بیند مگر در آینه و آینه هم جامعه است.

وی ادامه داد: رسانه‌نگار در آینه جامعه و کارکردها و فرایندهایی که دارد، می‌تواند کارکرد خودش، توانش و نقاط قوت و ضعف خودش را ببیند. به هر حال ما ته‌مایه‌های اخلاقی، دینی و ملی داریم و همین اخلاق است که اجازه نمی‌دهد در حوزه رسانه کارکردهای اقتصادی به نفع خودمان فکر کنیم.

این فعال رسانه‌ای تصریح کرد: دغدغه خبرنگار خیلی مقدس است و این دغدغه ایثارگرانه است؛ چراکه دیگران را بر خود ترجیح می‌دهد و خیلی اندک اتفاق می‌افتد که دوستان خبرنگار ما پیگیر مطالباتی باشند که خودشان هم یکی از برخورداران این طلب باشند. معمولا حرف مردم، حرف جامعه و دغدغه های ملی را می‌زنند و به خودشان نمی‌پردازند و من این را نشان ضعف نمی‌دانم؛ بلکه این نقطه قوت جامعه رسانه‌ای است که هیچ وقت مطالبه‌گری برای خودش نداشته؛ اما جامعه هم در مقابل این افراد مسئول است.

بنی‌اسدی خاطرنشان کرد: به هر حال ما باید چشم را از آسیب‌هایی که تهدیدش می‌کند، حفظ کنیم و خداوند پلک را به همین منظور قرار داده تا چشم را حفظ کند و جامعه هم باید قوه بینایی خودش را حفظ کند تا در چالش‌هایی که با آن مواجه است، بتواند به آن کمک کند؛ این کمک دوطرفه است، یعنی باید چشم را حفظ کرد و از ظرفیت‌هایش هم استفاده کرد. این وظیفه حاکمیت است که فضای رسانه‌ای را تدبیر کند و به رسانه‌نگاران را کمک کند، عناصر قوی‌ای از این‌ها بسازد و از قوت این‌ها برای بهبود شرایط جامعه استفاده کند.

وی افزود: بحث سخت و زیان‌آوری خبر از پیشترها مطرح بوده و به قانون هم تبدیل شده و ما اکنون  در استان خراسان چالش آنچنانی‌ درباره سخت و زیان‌بار بودن کار خبرنگار نداریم. این کار برای دوستان ما در روزنامه خراسان، روزنامه قدس و کسانی که 20 سال تمام در حوزه خبر بودند، انجام شده و توانستند از این قانون استفاده کنند و بازنشست شوند. در استان‌های دیگر هم چالش‌هایی وجود دارد، ولی چالش قانون نیست؛ چالش برخی از مدیران است که در عمل به قانون، تنگ‌نظرانه اقدام می‌کنند.

عضو هیات مدیره خانه مطبوعات خراسان رضوی در خصوص الزامات خبرنگاری در دنیای امروزبیان کرد: رسانه همزاد انسان است و انسان از روزی که زاده شده، با پیام و ابلاغ پیام وارد عرصه حیات شده و همچنان که زندگی تغییر و تحول پیدا کرده و روبه بهبود داشته، فضای رسانه‌ای همزاد انسان هم تغییر کرده و روبه کمال گذاشته تا به اینجا رسیده است. رسانه‌های متعددی را در گذر تاریخی شاهد هستید که در زمان خودشان نقش‌آفرینی و اثرگذاری بسیار بایسته و شایسته‌ای داشتند، اما با گذر زمان تغییر ایجاد شده و اثرگذاری بعضی از رسانه‌ها کم و زیاد شده و همان رسانه باز هم کارکرد خودش را داشته است؛ یعنی رسانه‌هایی که همچنان هویت خودشان را حفظ کردند و اثرگذاری خود را در گذر زمان داشتند.

بنی‌اسدی گفت: با ورود رسانه‌های مکتوب، خیلی‌ها فکر کردند که کتاب حذف می‌شود، اما حذف نشد. هم‌چنین با ورود رسانه‌های شنیداری، گمان می‌شد که رسانه مکتوب حذف می شود اما باز هم حذف نشد و فقط کارکرد خودش را تغییر داد و به‌روز شد، با ورود رسانه دیداری هم این تصوروجود داشت که رادیو حذف می‌شود اما بازهم این اتفاق نیفتاد، کارکرد خودش را دارد و در جای خودش هم اثرگذار است. این مجموعه رسانه‌ها می‌مانند و همدیگر را کامل می‌کنند؛ شاید فراز و فرود تندی هم داشته باشند، اما همچنان خواهند ماند. اکنون هم که فضای مجازی وارد این عرصه شده و عملا به رسانه ملی و فراگیر ما تبدیل شده، تلویزیون و رادیو ومطبوعات هم هستند و مدیران هوشمند کسانی هستند که بتوانند متناسب با نیاز امروز مخاطب برنامه‌ریزی کنند و به این سمت حرکت کنند.

وی عناون کرد: ما «چه» و «کجا» را به عرصه رسانه‌های نوپدید و رسانه‌های دیداری و شنیداری واگذار کردیم، ولی «چرا» و «چگونگی» را برای رسانه‌های مکتوب نگه داشتیم؛ این‌ها هستند که هم تخصص کار تحلیل و اعتبار منبع دارند و هم مردم به آن‌ها اعتماد کردند.

ارزشمندترین گوهر یک رسانه، اعتماد جامعه مخاطب است

این فعال رسانه‌ای ادامه داد: ارزشمندترین گوهری که یک رسانه و روزنامه‌نگار می‌تواند از آن برخوردار باشد، اعتماد جامعه مخاطب است. در فضای مجازی می‌توان به سرعت هر مطلبی را منتشر کرد؛ اما چقدر می‌توان اعتماد ساخت. متاسفانه فضای مجازی ما اعتمادسوز است ولی اعتمادساز نیست؛ کسانی به نقل خبر و شایعه می‌پردازند که ما نمی‌دانیم که هستند، مطالبه گری هم می‌کنند و خودشان را خبرنگار می‌دانند، اما به واقع کیستند. پشت فضای مجازی شما نمی‌توانید به چهره حقیقی اعتماد کنید و فضای مجازی آسیب‌های متعددی را ایجاد می کند و اعتماد مردم را می‌گیرد.

بنی‌اسدی بیان کرد: شما اگر یقین هم داشته باشید که یک خبر دروغ است، ولی یک درصد ذهن شما به این سمت می‌رود که شاید بهره‌ای از حقیقت داشته باشد. فضای مجازی هم پر از خبرهایی است که هیچ ریشه و بنیادی ندارد؛ اخلاق، اعتماد عمومی و امید به مردم را هدف قرار داده است. رسانه‌‌نگاران صاحب شناسنامه باید به کمک جامعه بیایند و مردم را بیدار کنند که از فضاهای مجازی باید در خدمت حقیقت استفاده کرد و از واقعیت‌ها گفت.

وی بای بیان این که فضای مجازی حق ندارد که ذهن مردم را به هم بریزد، تصریح کرد: رسانه‌های رسمی، رسانه‌های مکتوب و رسانه‌های دیداری و شنیداری اگرچه در فضای مجازی با محدودیت‌هایی مواجه می‌شوند، اما باز هم مطمئن باشید که خواهند ماند و به فرهنگ جامعه کمک خواهند کرد و روزنامه‌های کاغذی همچنان همزاد مردم و اندیشه مردم خواهند ماند.

این فعال رسانه‌ای عنوان کرد: امیدوارم فضای رسانه‌ای ما روزبه‌روز قوی‌تر و غنی‌تر شود و خبرنگاران ما با نگاه اخلاقی، حرفه‌ای و علمی پرورش پیدا کنند؛ چون در فضای رسانه‌ای سالم با خبرنگاران و رسانه‌نگاران توانمند، جامعه از بسیاری از آسیب‌ها مصون خواهد ماند یا حداقل آسیب‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. اگر ما فضای رسانه‌ای منتقد، مطالبه‌گر، مومن و حرفه‌ای داشته باشیم، مطمئن باشید شاهد اختلاس‌های آنچنانی نخواهیم بود و اگر رسانه‌ها به ماموریت امربه معروف و نهی از منکر دقیق عمل می‌کردند، شاهد این فاصله طبقاتی و خبرهای تلخی که جان مردم را دچار فرسایش می‌کند، نبودیم.

بنی‌اسدی اظهار کرد: کلید واژه اساسی، «گام دوم انقلاب» قطعا قد خواهد کشید و ما روزهای بهتری را تجربه خواهیم کرد. ان‌شاءالله که هم رسانه‌نگاران به سمت حرفه‌ای‌گری و اخلاق‌گری پیش بروند و هم حاکمیت و مسئولین و مدیران سعه صدر داشته باشند وبه مطالبه‌گری حرفه‌ای همکاران رسانه‌ای ما بها دهند.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.