• شنبه / ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ / ۰۵:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: Khorasan-Razavi-150182

/کتاب و کتاب‌خوانی/

«رست‌خیز»؛ ماجرای گذر مردمان بزرگ از تنگنای مصیبت

«رست‌خیز»؛ ماجرای گذر مردمان بزرگ از تنگنای مصیبت
کارشناس مسئول روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: «رست‌خیز» کتاب جستجوگرانی است که تشنگی، نیزه و خون، عطش آن‌ها را به فهم ابعاد این عشق بی‌مثال فرو نمی‌نشاند و کنار سنت‌های گرم و رایج محرم و آن سوی معجزات، شفا‌ها، اشک‌ها و گره‌گشایی‌ها به دنبال روایت ماجرای عبور از رنجی هستند که سرچشمه‌ جوشان زندگی است.

سمیرا اسدی در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد:  کتاب «رست‌خیز» را نفیسه مرشدزاده در 212 صفحه به رشته تحریر درآورده است که توسط انتشارات اطراف در نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی عرضه می‌شود.

وی افزود: خواندن روایت‌های متعدد عزاداری حسینی تنها ما را با تنوع و گستردگی صداهای دیگر و سبک‌های مختلف و منحصربه‌فرد سوگواری دینی آشنا نمی‌کند. تجربه‌ غم‌های شخصی و خصوصی دیگرانی که هر یک به شکلی منحصربه‌فرد با رخداد عظیم روز دهم گره خورده‌اند، معانی جدیدی برای بسیاری از مفاهیم انسانی خلق می‌کند.

کارشناس مسئول روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی عنوان کرد: تأثیر این تکثر معنای زیسته، کم از خیمه‌های کوچک و بزرگ عزاداری که لابه‌لای صفحات این کتاب برپا شده‌اند، نیست. انسان امروز بیش از هر چیز نیازمند معناست تا نابسامانی‌های زندگی‌اش را به مدد روایت مهار می‌کند.

وی تصریح کرد: این کتاب شرحِ زنده شدن ذره‌ای از درون انسان در فراخوانِ هر ساله‌ محرم است. داستان شنونده‌هایی که از مجلس روضه، خرده‌ای اندیشه، اندکی شهود یا تغییری کوچک غنیمت برده‌اند. «رست‌خیز»، در واقع کتاب دوم مجموعه «کآشوب» است. در این اثر 24 نفر از تجربه‌هایی نوشته‌اند که در دل سنت عزاداری این روزها و در همین کوچه‌ها و تکیه‌ها شکل گرفته و دریافت و برداشت تازه‌ای‌‌ با خودش آورده است.

اسدی خاطر نشان کرد: «رست‌خیز» روایت محشر هرساله است که هنوز هم رستگاری‌های کوچک و بزرگ می‌آفریند و ما را نو می‌کند. این 24 نفر از اتفاق‌هایی نوشته‌اند که نسبت آن‌ها را با رخداد سال 61 هجری تغییر داده است. افرادی که روایت‌های‌شان را در «رست‌خیز» می‌خوانید شغل‌های متفاوتی دارند. نویسنده، مترجم، کارگردان، مستندساز، خبرنگار، جهانگرد، روحانی و… از شهرهای مختلف ایران دور هم جمع شده‌اند و هرکدام با توجه به محیط زندگی و تجربه‌هایی که از سر گذرانده‌اند، روایت‌شان از این ماجرا را مکتوب کرده‌اند. احسان عبدی‌پور، حبیبه جعفریان، رویا پورآذر و محمدرضا کریمی‌راد بخشی از نویسندگان کتاب هستند و دبیری مجموعه برعهده نفیسه مرشدزاده است.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha