• پنجشنبه / ۱ آبان ۱۳۹۳ / ۱۳:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: Khorasan-Razavi-68085
  • خبرنگار : 50045

در جلسه کمیسیون عمران مجلس با مدیریت شهری مشهد مطرح شد؛

پیشرفت تنها 50 درصدی پروژه بافت فرسوده اطراف حرم

2

جلسه مشترك كميسيون عمران مجلس با شهرداري و شوراي شهر مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، در اين جلسه که صبح امروز اول آبان ماه در محل هتل ولایت مشهد برگزار شد، حمید ضميري، شهردار منطقه ثامن طي سخناني اظهار كرد: بافت پيرامون حرم مطهر سالانه 25 ميليون زائر است و از اين جهت بسيار قابل توجه است زيرا تمام اين 25 ميليون نفر اگر در اين منطقه سكني نداشته باشند حداقل در آن تردد دارند.

وی با اشاره به تاريخچه‌اي از فعاليت‌هاي انجام شده در بافت فرسوده اطراف حرم از سال 1372 تاكنون عنوان كرد: بيش از 13 هزار واحد مسكوني در اين بافت وجود داشته است كه بايد بهسازي و نوسازي شوند.

ضمیری افزود: در سال 1387 طرح نهايي اين پروژه قطعي شد و در نتيجه مساحت كل اين بافت 366 هكتار و مساحت نهايي حرم مطهر نيز 42 هكتار مشخص شد.

شهردار منطقه ثامن گفت: براي اجراي اين پروژه مداخلات مستقيم و غيرمستقيم خواهيم داشت و از ويژگي‌هاي آن مي‌توان به پيش‌بيني رينگ جمع‌بندي ترافيك و افزايش دسترسي به حرم مطهر از چهار به هشت دسترسي اشاره كرد.

ضميري اظهار كرد: در افق اجراي اين طرح 150 هزار تخت در بافت پيرامون وجود خواهد داشت و فضاي سبز آن نيز از 2.5 به 67 هكتار خواهد رسيد.

وي تصريح كرد: اقداماتي كه تاكنون در 22 سال در اين بافت انجام شده شش هزار و 200 ميليارد تومان هزينه برده است كه دو هزار ميليارد تومان آن توسط بافت خصوصي و چهار هزار و 200 ميليارد تومان آن توسط شهرداري انجام گرفته است.

شهردار منطقه ثامن خاطرنشان كرد: با توجه به گذشت 22 سال از آغاز اين طرح امروز به پيشرفت 50 درصدي رسيده‌‌ايم و 50 درصد از طرح  باقي‌مانده، شرايط نامناسبي دارد.

وي تاكيد كرد: ما براي حل اين معضل به 11هزار ميليارد تومان اعتبار نياز داريم كه اگر فضاي اقامتي را از اين ميزان كم كنيم به رقم چهار هزار ميليارد تومان مي‌رسيم.

ضميري عنوان كرد: از نمايندگان مجلس مي‌خواهيم كه رديف اعتباري خاصي را براي اين پروژه در بودجه سنواتي كل كشور در نظر بگيرند و براي تشويق بخش خصوصي نيز براي سرمايه‌گذاران در اين منطقه معافيت مالياتي را تصويب كنند.

یک‌سوم جمعیت مشهد حاشیه‌نشین هستند

در ادامه اين جلسه محمدرضا حسین‌نژاد، معاون معماری و شهرسازي شهردار مشهد با اشاره به شرايط خاص مشهد، اظهار کرد: این امر باعث شده است يك‌سوم جمعيت این شهر و به تعبير ديگري يك‌سوم جمعيت استان در سكونتگاه‌هاي غيررسمي اطراف مشهد زندگي كنند.

وی اظهار كرد: ما در حاشيه شهر مشهد هشت پهنه و 64 محله داريم كه مساحتي در حدود 4000 هكتار را به خود اختصاص داده‌اند.

معاون معماری و شهرسازي شهردار مشهد گفت: غالب اين ساختمان‌ها شبانه ساخته شده‌اند و ما در اين محلات گاهي شاهد آن هستيم كه از يك تير چراغ برق 50 رشته برق گرفته شده است و هيچ مامور برقي حتي جرات ندارد كه به اين تيرچراغ برق نزديك شود.

وي با بيان اينكه شهرداري توجه خاصي به حاشيه شهر مشهد دارد، عنوان كرد: مشكلات حاشيه شهر مشهد از طريق شخص وزير كشور و رئيس‌جمهور پيگيري شده و اميدواريم با همت كميسيون عمران شاهد تسريع در اين امور باشيم.

حسين‌نژاد گفت: در اين مسير به نظر مي‌رسد كه بايد هرچه سريع‌تر اسناد بالادستي به تصويب برسد تا بتوانيم كمبودهاي منطقه را برطرف كنيم و از طرفي از نمايندگان مجلس مي‌خواهيم كه رديف بودجه خاصي را براي سامان‌بخشي به حاشيه كلان‌شهرهاي كشور به تصويب برسانند.

معاون معماری و شهرسازي شهردار مشهد تصريح كرد: هدف ما راندن مردم از مناطق حاشيه شهر نيست بلكه توانمندسازي اين مناطق است و در همين راستا مي‌كوشيم تا عدالت اجتماعي را به اين مناطق نيز بياوريم.

خلیل‌الله کاظمی، معاون خدمات و محيط‌زيست شهري شهردار مشهد نیز در بخش ديگري از اين جلسه گفت: در سال 74 قانوني براي اجراي كمربند سبز  در كلان‌شهرها به تصويب رسيد اما از سال 84 اين بودجه ديگر اختصاص پيدا نكرد درحالي كه اين كمربندها مي‌توانند در زمينه تصفيه هوا، جلوگيري از گسترش شهر و ايجاد تفرجگاه‌هاي كارآمد نقش‌آفريني كند.

وي به كال كشف به عنوان يكي از معضلات جدي محيط‌زيست مشهد اشاره كرد و گفت: اين مسيل حجم بالايي از فاضلاب مشهد را از شمال غربي به شمال شرقي شهر مي‌برد و بسياري از مردم نيز در حاشيه آن به كشاورزي مي‌پردازند.

كاظمي تصريح كرد: از اداره آب و فاضلاب مي‌خواهيم كه زمين‌هاي اطراف اين گونه رودها را به ما بدهد تا بتوانيم براي اجراي كمربند سبز از آن‌ها استفاده كنيم.

معاون خدمات و محيط‌زيست شهري شهردار مشهد گفت: در زمينه طرح جامع آبرساني به فضاي سبز استان تاكنون شهرداري به تنهايي 17 ميليارد تومان هزينه كرده است و براي ادامه اين طرح نياز به اعتبارات عمراني دارد.

بهره‌برداری از خط 2 قطار شهری در سال 95

ابوالفضل ميرزايي فیض‌آباد، مديرعامل شركت قطار شهري مشهد نیز در سخناني گفت: نهضت حمل و نقل ريلي از اواخر دهه 70 اتفاق افتاد و پر واضح است كه مشهد با 25 ميليون زائر و سه ميليون نفر جمعيت هيچ چاره‌اي جز استفاده از حمل و نقل ريلي را ندارد.

وي گفت: در سال 89 خط يك قطار شهري مشهد به بهره‌برداري رسيد و ‌اكنون خط 2 قطار شهري در حال احداث است و خط 3 نيز مصوب شده و فعاليت‌هاي مربوط به آن از سال آينده آغاز خواهد شد.

مديرعامل شركت قطار شهري مشهد با بيان اينكه خط 2 قطار شهري مشهد توسط قرارگاه خاتم‌الانبياء(ع) در حال احداث است، خاطرنشان کرد: اين پروژه به احتمال فراوان در سال 95 به بهره‌برداري خواهد رسيد.

ميرزايي عنوان كرد: خط 3 قطار شهري مشهد نيز پايان مسافربري مشهد را به ميدان فردوسي وصل مي‌كند و برآورد ما از هزينه‌هاي آن چهار هزار و 500 ميليارد تومان است.

وي ابراز اميدواري كرد: با همكاري مجلس شوراي اسلامي شاهد رفع مشكلات قطار شهري و تسريع در روند اجراي برنامه‌هاي مربوط به آن باشيم.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.