• شنبه / ۱۰ آبان ۱۳۹۳ / ۱۷:۰۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: Khorasan-Razavi-68632

/با رسانه‌های دیگر/

«اعتدال در دانشگاه» از دیدگاه سرپرست دانشگاه آزاد مشهد

شیخ الاسلامی

دكتر عباس شيخ‌الاسلامي، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامي، واحد مشهد، در هفتمین شماره روزنامه فرهیختگان یادداشتی با عنوان «اعتدال در دانشگاه» منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، متن این یادداشت به شرح ذیل است:

انقلاب شكوهمند اسلامي در آستانه ورود به 40 سالگي خود و پس از طي يك تاريخ پر از تجربه و فراز و نشيب، در حال رسيدن به تعادلي پايدار است.

اتخاذ نام اعتدال توسط دولت تدبير و اميد را نيز بايستي در راستاي احساس نياز جامعه ايراني به پيشگيري از تجربه‌هاي تلخ افراط و تفريط كه باعث واگرايي، تضييع فرصت‌ها و ياس‌بخشي از نيروهاي وفادار به انقلاب اسلامي شده است، تفسير كرد.

دانشگاه‌ها و مراكز عملي نيز در كوران حوادث پس از انقلاب، به دور از افراط و تفريط‌ها و تجربيات متعدد تلخ و شيرين سياسي نبوده است؛ هرج و مرج سياسي و آشوب در دانشگاه كه منجر به تعطيلي دانشگاه و انقلاب فرهنگي گرديد و حوادثي نظير 18 تير، دوران انتخابات 88 و ركود سياسي پس از آن، نمونه‌اي از تجربيات تلخ و آموزنده است؛ بدون آنكه قصد تحليل و واكاوي حوادث فوق را در محيط دانشگاه داشته باشيم، در دوران جديد بايستي اميدوار به ايجاد اعتدال در محيط‌هاي دانشگاهي چه در بعد سياسي و چه علمي باشيم.

اعتدال در اين معنا، بايستي همراه با شور و نشاط سياسي و علمي در ميان اساتيد و دانشجويان، در عين وجود آرامش مدنظر رهبر معظم انقلاب در محيط دانشگاه‌هاست.

ايجاد چنين شرايطي در دانشگاه كه چندان دور از انتظار نيست، نيازمند لوازم و بايسته‌هايي است كه بايستي با همكاري متقابل اساتيد، دانشجويان و مسئولين دانشگاه محقق شود؛ اهم اين لوازم و بايسته‌ها به طور خلاصه عبارتند از:

در بعد سياسي ايجاد محيطي جهت تحقق يكي از خواسته اصلي انقلاب يعني آزادي انديشه و بيان ضروري است؛ امكان بيان نقطه نظرات مختلف توسط اساتيد و دانشجويان بدون آثار و عوارض منفي ناشي از آن و ارائه بيان ديدگاه‌ها بدون لكنت زبان از لوازم اصلي اين خواسته است.

پذيرش اين حق و نهادينه كردن آن در دانشگاه‌ها ابدا به معناي تاييد نظرات ارائه شده و حمايت از آن توسط مسئولين دانشگاه نيست بلكه عمل به آيه شريفه «فبشر عبادالذين يستمعون القول و يتبعون الحسنه» مي‌باشد.

آزادي در اين جهت به عبارتي هدف نيست بلكه وسيله‌اي جهت تشخيص حق از باطل و انداختن نورافكني به زواياي پنهان افكار و پرهيز از زيرزميني شدن و مظلوم‌نمايي افكار در عين حال شناخت و نقد افكار و انتخاب احسن است؛ بنابراين توسعه فرهنگ تحمل انتقاد در جامعه بايستي از محيط‌هاي علمي و دانشگاهي شروع و به جامعه تسري يابد.

تاكيد ايجاد كرسي‌هاي آزاد‌انديشي توسط رهبر معظم انقلاب و امكان نقد انديشه‌ها را بايستي در اين جهت توجيه كرد.

در بعد علمي، تجربيات گذشته ما را به اين نتيجه مي‌رساند كه وظيفه دانشگاه‌ها در مفهوم جديد صرفا در آموزش و پژوهش و توليد علم و عالم و افزايش مقالات علمي و پژوهشي نيست، بلكه نياز جدي رفع مشكلات جامعه با تجاري‌سازي علوم و تبديل ايده‌هاي علمي به كالاهاي سرمايه‌اي مورد نياز جامعه ضروري است؛ اين هدف مي‌تواند با تشكيل پژوهشكده‌ها، مراكز رشد و شركت‌هاي دانش بنيان و شوراهاي اقتصاد و كارآفريني محقق شود.

در اين جهت بايستي رساله‌هاي كارشناسي ارشد و دكتري بازتعريف و ايجاد كارآفريني براي دانش آموختگان دانشگاهي با هدف كاربري كردن تحقيقات و رفع معضل بيكاري در دستور كار قرار گيرد.

هدف مذكور با كاهش وابستگي دانشگاه‌ها به شهريه‌هاي دانشجويي به افزايش بنيه مالي دانشگاه‌ها نيز كمك مي‌كند.

با توجه به توسعه كمي و كيفي دانشگاه‌ها در مقطع كارداني و كارشناسي و وجود صندلي‌هاي خالي در مقاطع مذكور و نياز جامعه دانشجويي به تحصيل در مقاطع تكميلي، برنامه‌ريزي دانشگاه‌ها بايستي در جهت توسعه آموزش عالي در اين مقاطع باشد؛ متاسفانه اين جهت‌گيري كه در دانشگاه آزاد اسلامي خود را متعهد به آن مي‌داند، مورد هجمه ناجوانمردانه و همراه با شايعاتي نظير 8 برابر كردن دانشجويان اين مقاطع قرار گرفت، در حالي كه افزايش 1.7 درصدي آن هم در رشته‌هايي جديد و ميان رشته‌اي و توجه به كيفيت مقاطع مذكور و استقبال دانشجويان از اين تصميم، غيرمنطقي بودن اين هجمه را نشان داد.

در عين حال وظيفه مسئولين دانشگاه، ارتقای بيشتر كيفيت و رقابت با دانشگاه‌هاي خارجي در اين جهت است.

ارتباطات علمي با دانشگاه‌هاي معتبر جهان در قالب ايجاد فرصت‌هاي مطالعاتي براي اساتيد و دانشجويان مقاطع تكميلي و برگزاري همايش‌هاي مشترك از ضروريات تحقق اهداف فوق‌الذكر است؛ چنانچه رياست محترم جمهوري نيز در سخنراني اخير خود در دانشگاه تهران اذعان كردند، نبايستي دانشگاه‌ها را از اين گونه ارتباطات منطقي با عناوين امنيتي ترساند؛ پيشنهاد ايشان به تشكيل دانشگاه‌هايي با تدريس زبان خارجي را بايستي در اين جهت تفسير كرد.

ايجاد و تقويت معاونت طرح و برنامه‌ريزي و بودجه در دانشگاه‌ها و انجام بودجه‌ريزي عملياتي با پيش‌بيني دقيق درآمدها و هزينه‌ها در هر رشته و مقطع و تعريف نيازهاي جديد جامعه و بازار كار و ايجاد رشته‌هاي جديد بر آن اساس و طراحي دوره‌ها به نحوي كه دانش‌آموختگان آن بتوانند جذب بازار كار شوند، بايستي اولويت اساسي باشد.

مسلما نظارت دقيق داخلي و بيروني بر هزينه‌ها و نحوه مديريت مالي و منابع انساني بايستي مدنظر قرار گيرد.

اميد است در فصل جديد تاريخ كشورمان با نگاهي به تجربيات مثبت و منفي گذشته  و شناخت نقش  دانشگاه‌ها در توسعه علمي و سياسي كشور، بتوانيم به اهداف فوق دست يافته و هم دانشگاهي توسعه يافته در ابعاد مختلف علمي و سياسي داشته باشيم و هم دانشگاه بتواند در جهت رفع معضلات جامعه و توسعه‌يافتگي جامعه اسلامي و ايراني ما پيشگام باشد.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.