• شنبه / ۱۷ آبان ۱۳۹۳ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: Khorasan-Razavi-68823

نقش میکروب‌های روده در چاقی

محققان کالج سلطنتی لندن پس از بررسی عوامل دخیل در چاقی دریافتند که میکروب‌های موجود در روده نقش بسیار زیادی در تعیین وزن بدن دارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، محققان پس از شناسایی دسته‌ای از میکروب‌های موجود در دستگاه گوارش افراد لاغراندام دریافتند که با کاشت این میکروب‌ها در دستگاه گوارش موش‌ها، افزایش وزن در بدن آنها امکان‌پذیر نیست.

با اینکه اکثر دانشمندان، شکل ، حجم و وزن بدن انسان را ناشی از فاکتورهای ژنتیکی می‌دانند، اما در این تحقیقات مشخص شد که ژن‌ها علاوه بر نقش در شکل بدن انسان با تعیین فاکتورهایی خاص نوع میکروب‌های موجود در دستگاه گوارش را نیز تعیین می‌کنند.

محققان در ادامه تحقیقات خود برای اثبات نظریه نقش ژنتیک در تعیین میکروب‌های دستگاه گوارش اقدام به جمع‌آوری نمونه از 416 دوقلو کردند. در این بررسی مشخص شد که شباهت میکروب‌های موجود در سیستم گوارش دوقلوهای همسان بسیار بیشتر از دوقلوهای معمولی است.

پروفسور تیم اسپکتور، رئیس بخش تحقیقات کالج سلطنتی لندن در ادامه اظهار کرد: مطالعات این مرکز نشان داد که گروهی از باکتری‌های موجود در دستگاه گوارش ما که تحت تاثیر ژن‌ها هستند از اضافه وزن بدن جلوگیری می‌کنند.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه با شناخت این ارتباط می‌توان یک قدم به درمان قطعی چاقی نزدیک شد و در آینده نزدیک به مردم اجازه داد که با دریافت میکروب‌های مناسب در کاهش یا افزایش وزن، میزان توده بدنی خود را تعیین کنند.

این مطالعه در مجله journal Cell منتشر شده است.