• شنبه / ۲۴ آبان ۱۳۹۳ / ۱۳:۵۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: Khorasan-Razavi-69259

/در دايره هنر هفتم/

يك استاد هنر: نقد و بررسی فیلم نگاه‌ها را دقيق‌تر مي‌كند

Untitled-4

استاد هنر دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی نقد عوامانه را نقدي سليقه‌اي دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، علی باقرزاده طوسي از اساتيد گروه هنر دانشگاه فرهنگیان شهيد بهشتي در مراسم افتتاحیه چهل و چهارمین جشنواره ‌بين‌المللي فيلم رشد، اظهار كرد: نزديك به سه دهه است كه اين جشنواره از تهران شروع و به شهرستانها رسيد و هم‌اکنون نیز در حال برگزاري است.

وی افزود: فيلم‌هاي تربيتي يكي از زمینه‌های فيلم است كه در زير مجموعه سينمايي مستند قرار مي‌گيرد.

این استاد گروه هنر دانشگاه فرهنگیان شهيد بهشتي در خصوص نقد فیلم گفت: دیدن هر چه بیشتر فیلم از جمله فاكتورها و شاخصه‌هايي كه براي نقد هر چه بهتر فيلم بايد در نظر گرفته شود و به واسطه این امر مي‌توان فيلم‌ها را بهتر نقد كرد.

وی افزود: نقد و بررسی فیلم نگاه‌ها را دقيق‌تر مي‌كند و هميشه جای این موارد در كلاس‌هاي تئاتر و فيلم دانشگاه خالي بوده است.

باقرزاده طوسي در ادامه اظهار کرد: ريشه‌ها و خواستگاه‌هاي هنر شامل سه گروه است هنرهاي پلاستيك شامل هنرهایي كه مكاني هستند، وابسته به مكان بوده و نياز به زمان ندارند همچنین از حجم، رنگ و خط به وجود آمده‌اند و از طريق چشم‌ قابل دريافت بوده و در گذر زمان از بين مي‌روند.

وی اضافه کرد: هنرهاي قديمي شامل هفت هنر هستند كه از نقاشي، ادبيات و رقص گرفته تا به تئاتر و هنر جوان سينما مي‌رسيم و از اين هفت هنر معماري و نقاشي از جمله هنرهاي پلاستیک هستند.

این استاد گروه هنر دانشگاه فرهنگیان شهيد بهشتي فنوتيك را دومین گروه از خانواده بزرگ هنر دانست و در ادامه گفت: عنصر اصلي این گروه آهنگ و صداست و از طريق گوش درك شود همچنین با زمان از بين نمي‌رود و شاخصه آن توالي است و از هفت هنر، موسيقي و ادبيات شفاهي در زمره اين هنر است.

وی افزود: هنرهاي تركيبي سومین گروه از خانواده هنر است که هم فنوتيك و هم پلاستيك است و تئاتر و سينما زير مجموعه اين هنر هستند، كه جنبه سمعي و بصري دارد.

باقرزاده طوسی با بیان این مطلب که نقد ارزشي دارای پارامترهايي خاص بوده كه با نقد عوامانه تفاوت دارد اظهار کرد: نقد عوامانه نقدي سليقه‌اي است، پس هر نقدي نقد هنرمندانه و سينما نیست.

این استاد گروه هنر دانشگاه فرهنگیان شهيد بهشتي ادامه داد: باید در مورد هر اثر هنري سه سوال مطرح شود، سوال‌هایی مانند؛ اثر چه مي‌خواهد؟ چگونه مي‌خواهد ايده را منتقل كند؟ آيا فرم با محتوا هماهنگي دارد؟

وی تشریح کرد: در تحليل اثر باید پارامترهايي شرايط فرض شده كه براساس آن اثر هنري ساخته مي‌شود، ديالوگ، كنش دراماتيك، كاراكتر(شخصيت)، ايده و فكر اصلي، ريتم و ضربه آهنگ، اتمسفر و فضا در نظر گرفته شود.

باقرزاده طوسی گفت: فيلم‌هاي كوتاه بايد داراي ايجاز بوده و نبايد نتيجه‌گيري كنند که اين امر به گونه‌اي احترام به مخاطب است.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.