• یکشنبه / ۲۵ آبان ۱۳۹۳ / ۱۳:۵۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: Khorasan-Razavi-69327

آیا تمام DNA انسان کارایی دارد؟

آیا همه ژنتیک انسان که از 6 میلیارد ریز بخش  DNAتشکیل شده نقش مهمی در بدن انسان دارد؟

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، تحقیقات جنجال آمیز مرکز ENCODE که  دو سال قبل مدعی شده بود تنها 80 درصد DNA در بدن انسان کارایی دارد، بسیاری از محققان را وادار به انجام تحقیقات جامع  برای شناخت بیشتر ژنوم انسان کرد.

طبق مطالعات اخیر دکتر گرتون لانتر، محقق مرکز ژنتیک دانشگاه آکسفورد انگلستان، تنها 8.2 درصد از ژنتیک انسان در شکل‌گیری و عملکرد بدن انسان نقش دارد.

دکتر چارلز رابین محقق دانشگاه ملبورن با اشاره به اختلاف شدید بین دو نتیجه گیری از تحقیقات درباره مقدار کاربردی  DNA  در بدن انسان افزود: متاسفانه در تحقیقات دو سال قبل مفهوم واژه کاربردی به درستی معنا نشده بود، به طوری‌که در تحقیقات آن زمان مفهوم کاربردی نقش هر بخش ژنوم در تشکیل نوعی خاص از پروتئین مد نظر بود. اما در مطالعه دکتر لانتر مفهوم کاربردی، آن بخش از ژنوم است که در صورت از بین رفتن کارایی بدن را با مشکل مواجه کند.

تیم تحقیقاتی دکتر لانترن با توجه به محدودیت‌های موجود جهت انجام آزمایش حذف بخشDNA بر روی انسان با انجام روش جایگزین محاسبه بخش‌هایی از DNA که باعث ایجاد اختلال در عملکرد بدن می‌شوند دریافتند که میزان تفاوت ژنوم انسان که باعث تمایز گونه ما با سایر جانداران می‌شود، تقریبا 8.2 درصد از کل ذخیره ژنتیک انسان را شامل می‌شود.

دانشمندان علوم ژنتیک با تحسین عملکرد تیم تحقیقاتی دکتر لانترن افزودند: آنچه که این مطالعه را متمایز می‌کند عدد 8.2 درصد نیست بلکه شیوه تحسین برانگیز دکتر لانترن برای محاسبه مقدار ژنوم موثر انسان است، زیرا از این شیوه می‌توان در مطالعات ژنتیک و پزشکی استفاده شایانی کرد.

این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.