• چهارشنبه / ۱۲ آذر ۱۳۹۳ / ۱۴:۲۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: Khorasan-Razavi-70448

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي مشهد:

موج سوم ایدز با افزایش روابط نامناسب جنسی آغاز شده است

موج سوم ایدز با افزایش روابط نامناسب جنسی آغاز شده است

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي مشهد گفت: موج سوم ایدز در اثر افزایش روابط نامناسب جنسی در کشور آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، دکتر حميدرضا بهرامي امروز 12 آذر ماه در همايشي كه به مناسبت روز جهاني ايدز در تالار ابن‌سيناي مشهد برگزار شد، با بیان اینکه در زمينه مبارزه با ایدز بايد استراتژي‌های پيشگيري و آگاه‌سازي‌ عموم را سرلوحه كار قرار دهيم، اظهار کرد: این همايش عملی نمادين است تا جامعه متوجه شود كه براي ايدز بايد اهميت خاصي قائل شود.

وی افزود: تهديدي مهمي كه امروز وجود دارد بحث راه افتادن موج سوم، كه انتقال از طريق موارد نامناسب جنسي است كه اين موج بازگشت همان روشي است كه سي سال پيش از آن فراري بوديم.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي مشهد گفت: علي‌رغم همه روش‌هاي نويني كه براي پیشگیری و مبارزه با ايدز وجود دارد و پيوند عميق تكنولوژي و خدمات باز هم نمي‌توانيم اطمينان قلبي بدهيم كه تمام مواردي را كه به عنوان بيمار در جامعه هستند شناسايي و ثبت كرده‌ايم.

وی با بیان اینکه در زمينه مبارزه با ایدز بايد استراتژي‌های پيشگيري و آگاه‌سازي‌ عموم را سرلوحه كار قرار دهيم، ادامه داد: در شهر مشهد در سال 93، 650 بيمار مبتلا به ويروس اچ.آی.وی ثبت شد، اين در حالي است كه وضعيت مشهد نسبت به ديگر شهر‌ها بهتر است.

بهرامی تصریح کرد: وضعيت جامعه، شرايط و محدوديت‌هايي كه با آن مواجه هستيم نيز در مبارزه با بيماري ايدز موثر است و بايد بتوانيم آموزش‌هاي خود را به نحو مطلوب پيش ببريم و آحاد مردم را با زبان مورد فهم خودشان از خطري كه آنان را تهديد مي‌كند، آگاه سازيم.

دكتر رضايي، جانشین معاون پيشگيري اداره کل بهزيستي خراسان رضوی در اين همايش گفت: سازمان بهزيستي يكي از ارگان‌هايي است كه جهت یاری مددجویان با معاونت بهداشتي همكاري مستمر دارد.

وی در خصوص امواج بيماري ايدز اظهار کرد: موج دوم ایدز مربوط به معتادان تزریقی و موج سوم آن مربوط به زنان خياباني يا روسپي‌ها است.

رضایی اضافه کرد: بهزيستي برنامه‌هايي در جهت خدمت‌رساني به بيماران تزريقي و مبتلايان به ايدز دارد و از جمله فعاليت‌هاي ديگر اين سازمان مي‌توان به تاسيس مراكز كاهش آسيب و مراكز سرپناه بهزيستي در مناطقي كه معتادان بيشتر هستند اشاره كرد كه در اين مكان‌ها خدمات پيشگيري از ايدز نیز ارائه مي‌شود.

جانشین معاون پيشگيري اداره کل بهزيستي خراسان رضوی با بیان اینکه در حال حاضر بيشتر روسپي‌ها از كاندوم و خدمات پيشگيري استفاده مي‌كنند، گفت: در شش ماهه نخست سال جاری 27 هزار بيمار مبتلا به ايدز در کشور ثبت شده است که 8000 نفر خدمات درماني و 9000 نفر خدمات كاهش آسيب دريافت كرده‌اند.

وی افزود: از هر 100 نفر خانمي كه در مراكز زنان خياباني هستند در سال گذشته فقط يك مورد آلوده به اچ.آی.وی شناسايي شد اين درحالي است كه برای همه افراد در بدو ورود به این مراكز تست ایدز انجام مي‌شود همچنین در «باشگاه مثبت»، 40 نفر از بيماران «اچ.آی.وی مثبت» فعاليت كرده و از آنان حمايت‌هاي مختلفي صورت مي‌گيرد.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha