• دوشنبه / ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ / ۱۱:۵۸
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: fars-2983

كارشناسان جهاد كشاورزي شيراز:

طرح فلاحت در فراغت هيچ توجيه علمي و اقتصادي ندارد تهديد منابع آب و خاك و بورس بازي زمين تنها نتيجه فلاحت در فراغت است

طرح فلاحت در فراغت هيچ توجيه علمي و اقتصادي ندارد
تهديد منابع آب و خاك و بورس بازي زمين تنها نتيجه فلاحت در فراغت است

كارشناسان جهادكشاورزي شهرستان شيراز در جريان بازديد بازديد فرماندار شيراز از اين اداره به تشريح نظريات تخصصي و علمي خود در مورد نحوه استفاده از آب و خاك پرداختند.

 

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه فارس، مهندس بيژني معاون فني جهاد كشاورزي شيراز در سخناني گفت: متاسفانه اجراي طرح‌هايي از جمله طرح فلاحت در فراغت كه به صورت غير كارشناسي انجام شد، آسيب‌هايي را به آب و خاك وارد كرده است.

 

وي ادامه داد: ايجاد باغ شهرها در قالب طرح هاي مختلف از جمله فلاحت در فراغت كه غير فني و غير كارشناسي بود، باعث هدر رفت سرمايه زيادي از بخش كشاورزي و هدر رفت اراضي مناسب توسعه شده است.

 

وي با بيان اينكه طرح‌هاي باغ شهر توجيه اقتصادي نداشته‌اند، عنوان كرد: اين باغ شهرها از آب استفاده بيش از حد كرده و مشكلاتي را در اين راستا ايجاد نموده‌اند.

 

مهندس بيژني نوع كشت گياه را در باغ شهرها موثر دانست و اضافه كرد: عدم همگوني گياه با خاك اراضي باعث شده ضررهاي زيادي به عرصه آب و خاك وارد شود، ضمن اينكه احداث ساختمان و ديوارگذاري نيز آفت ديگري است كه به آب و خاك آسيب رسانده است.

 

وي همچنين اظهار كرد: متاسفانه طرح هايي مثل فلاحت در فراغت و طرح هايي از اين قبيل پس از اجرا به جهاد كشاورزي اعلام شده و هيچ نظري در اين خصوص از كارشناسان خواسته نشده است .

معاون فني جهاد كشاورزي شيراز ادامه داد: كشت 130 هكتار زيتون توسط موسسه فلاحت در فراغت در سياخ و خشك شدن آن به دليل ناهمگوني نوع كشت با اراضي آسيب ديگري بود كه هم به مردم و هم به اراضي داده شد.

 

به گفته مهندس بيژني بايد از گونه‌هاي بومي استفاده شود تا مشكل فرسايش آب و خاك ايجاد نشود، اين در حالي است كه استفاده از گياهان غير بومي علاوه بر تخريب اراضي، سرمايه‌هاي زيادي را هدر داده است.

 

وي الگوبرداري ناصحيح از كشت گونه‌هاي مختلف در ساير نقاط را از ديگر آفت‌هاي اين طرح‌ها  دانست و خاطرنشان كرد: ممكن است كشت گياهي در يك نقطه جواب دهد اما در نقاط ديگر جواب ندهد، لذا الگوبرداري ناصحيح از جمله مواردي است كه به عرصه آب و خاك ضربه زده است.

مهندس زارعي رئيس اداره فني و زيربنايي جهاد كشاورزي شيراز نيز طرح فلاحت در فراغت را غير علمي ارزيابي كرد و گفت: درست است كه اگر اراضي پوشش گياهي نداشته باشند بحث فرسايش آب و خاك مطرح است اما نوع گونه و كشت خيلي مهم و تاثير گذار است و بايد با پوشش گياهي بومي سهمي در حفظ آب و خاك داشت.

 

وي افزود: كشت گياهان و درختان غير بومي در طرح‌هاي مذكور باعث شده بستر طبيعي مراتع بهم بخورد و به نوعي منابع طبيعي تخريب شود.

 

مهندس زارعي حفر چاه‌هاي عميق در باغ شهرهاي 600 و 1000 متري را بسيار مضر دانست و اضافه كرد: متاسفانه عده‌اي با حفر چاه‌هاي عميق در باغ شهرها به منابع آب زيرزميني ضربه زده‌اند.

 

وي ادامه داد: تغيير كشت بومي به كشت الگوبرداري شده به دليل مصرف زياد آب و مواد غذايي به عرصه خاك و آب ضربه وارد كرده است.

 

وي در بخش ديگري از سخنان خود متذكر شد: طرح فلاحت در فراغت غير علمي است و هيچ توجيه اقتصادي ندارد و از سوي ديگر باعث بورس بازي زمين نيز شده است.

 

گفتني است ساير كارشناسان جهاد كشاورزي نيز ضمن تاييد مطالب مطرح شده خواستار توجه بيشتر به اين مهم و حركت به سمت يكپارچه سازي با مديريت شبكه تعاوني و نظارت فني كاشت و برداشت شدند .

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha