• یکشنبه / ۱۸ آبان ۱۳۹۳ / ۱۵:۴۵
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: fars-32094
  • خبرنگار : 50031

خانه تاریخی "احمد توجه" در شيراز ثبت ملی شد

tavajo

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از ثبت اثر فرهنگی، تاریخی خانه احمد توجه در فهرست آثار ملی ایران، خبر داد .

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه فارس، مصیب امیری گفت: در اجرای قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب آبان 1309 و نظام نامه اجرایی آن مصوب 1311 و بند (ج) از ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور، مصوب 1367، مراتب ثبت اثر فرهنگی، تاریخی خانه احمد توجه به پایان رسید.

امیری گفت: خانه احمد توجه که در استان فارس، شهرستان شیراز، خیابان طالقانی کوچه یک شمال مسجد ظهراب بیک پلاک 459 قرار گرفته پس از طی تشریفات قانونی لازم به شماره 31124 مورخ 26 شهريور امسال، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید .

به گزارش ايسنا، بناي تاريخي خانه توجه، از بناهاي سه طرف ساخت است كه در ابعاد تقریبی 18 در 13 متر احداث شده و پس از ورود به حیاط مرکزی، ساختمان‌ مسكوني در سه ضلع شمال، جنوب و شرق ديده مي‌شود.

ورودی بنا در ضلع جنوبی قرار دارد و با عبور از يك راهرو به حياط مركزي دسترسي ايجاد شده است، البته اين راهرو در اثر ساخت و سازهاي بعدي، جايگزين هشتي ورودي بنا شده است.

درضلع جنوبی بنا، شاه نشین و اتاقي قرار دارد با درکهای ارسی 5 لتی و گره چینی‌هایی بسیار پرکار و زیبا، ویژگی منحصر به فرد این درک‌ها کار شدن آیات قرآنی در لابلای گره چینی است که در کمتر بنایی دیده شده است.

سقف اتاق، مرجوک کاری و بدنه با رفهایی تزئین شده و زیر شاه نشین نيز زیرزمیني احداث شده است.

ضلع شمالی بنا نیز با سبکی متفاوت به شکل ایوانی که در گوشه آن، اتاق گوشواره تعبیه شده، احداث شده است.

دسترسي به ايوان از طريق پلكاني سنگي امكان‌پذير است و پلكان دوم تزئيناتي به شكل مشبك دارد و ديواره ايوان نيز تزئين خود را از آجر كاري‌هاي زيبا، گرفته و مركزيت طرح‌هاي اين ديواره، با آجر سروي و آجر سروي در فرهنگ ايراني نشان‌دهنده استقامت و ايستايي و طول عمر است.

اتاق گوشواره در انتهای شرقی این ضلع از دو طرف دسترسی دارد. درک ارسی این اتاق سه لتی و کم کارتر از ضلع جنوبی است. دو درب، این اتاق را به پستوها و پشت بام وصل می‌کند.

حوضخانه این خانه در زیر ایوان ضلع شمالی قرار دارد و در ضلع غربی نیز اتاق سه دری ساده‌ای دیده می‌شود که جدید ساخت‌تر از  سایر اتاق‌ها است.

ورودی این اتاق از دو طرف است و به جز درک‌ها تزئینات دیگری ندارد و زير آن زيرزميني قرار گرفته است.

ضلع شرقی نیز دیواره‌ای ساده و بدون نما است. دور تا دور حیاط خانه ازاره‌های سنگی است و لبه‌های بام با شیر‌سرهای چوبی تزئین شده است.

عمده ترین تزئینات خانه آجرکاری‌های نماها است، هر چند تزئینات چوب در درک‌ها و سنگ در ازاره‌ها و پلکان‌ها نیز جلوه خاص خود را دارد.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.