• دوشنبه / ۲۶ آبان ۱۳۹۳ / ۱۴:۲۴
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: fars-32227

گزارش/

فارس و رتبه‌هاي اولي كه مايه مباهات نيست

66

فارس و شيراز در بسياري آمارها، رده اول جدول كشور را دارد، اما بسياري از اين عناوين نه‌تنها مايه مباهات نيست بلكه موجبات سرافكندگي نيز به‌شمار مي‌رود، هرچند بسياري از مسئولان براي توجيه آن بهانه‌هاي زيادي را مطرح كنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه فارس، اين روزها وقتي نام استان فارس و شيراز را مي‌آوريم، مي‌خواهد در بيان شفاهي باشد يا مرورگرهاي فضاي مجازي، شايد در بين 20 عنواني كه در كنار اين نام، نشان داده مي‌شود، يكي دو عنوان افتخار آميز باشد، در باقي موارد تعداد بيكاران و صنايع تعطيل شده و وقوع جرائم، ميزان كشفيات موادمخدر، آمار وقوع حوادث رانندگي، فوت ناشي از حوادث رانندگي، كودك خياباني و متكدي و ... فارس اول است! و اين به‌هيچ عنوان مايه مباهات نيست.

اينكه فارس استاني گردشگر پذير است و شيراز شهري پر جذبه براي گردشگران و به همين دليل جاده‌ها پر تردد است و پس حوادث هم بيشتر است، يا اينكه براي قياس درست بايد فارس را با استاني سنجيد كه به‌لحاظ طول راه‌هاي همسنگ، برابر باشند! اينكه آمارها بايد متناسب با جمعيت مبناي قياس باشد هم جواب قانع كننده‌اي نيست.

در کشور سالانه بین 18 تا 17 هزار نفر بر اثر سوانح رانندگی کشته می‌شوند و سهم فارس در این آمار اول است حال آنكه طي سال‌هاي گذشته مسئولان در اين استان نرم‌افزار طراحي كردند، كميسيون تشكيل دادند و ... هدف گذاري كردند و اما هيچكس طي دو سال اخير پاسخ نداد كه نتيجه چه بوده است، نشستن فارس در صدر جدول!

فرمانده پلیس راه شمال فارس در اين خصوص به ايسنا گفت: امسال 830 هزار تخلف در جاده های استان رخ داده که نسبت به سال گذشته 18 درصد افزایش داشته است.

سرهنگ کسری سیروسی ادامه داد: تا نیمه آبان ماه امسال، 615 هزار و 490 مورد از تخلفات حادثه خیز بوده است که در این زمینه رشد 14 درصدی را شاهد بوده‌ایم.

وی که معتقد است برخورد با متخلفین به صورت قرعه‌ای است و جریمه به شانس متخلف واگذار می‌شود، گفت: اگر راه‌های مواصلاتی فارس به سیستم نظارت الکترونیکی در وسعت گسترده‌تری مجهز شود، متخلفین از چشم قانون دور نخواهند ماند.

او با بيان اينكه اكنون تردد در يك محور از 9 محور اصلي در استان پهناور فارس با دوربين كنترل مي‌شود، اصلاح نقاط حادثه خیز جاده‌ها را يكي از ملزومات عنوان و اضافه كرد: 30 درصد از علل تصادفات واژگونی، خستگی، خواب‌آلودگی و سرعت غیر مجاز بوده و 44 درصد از تصادفات استان در بین ساعات 13 تا 15 بعد از ظهر رخ داده است.

سیروسی با بیان اینکه محورهای پر تصادف شمال فارس شامل محورهای منتهی به نورآباد و داراب است، كمبود پايگاه‌هاي اورژانس جاده‌اي در استان را يكي از نقاط ضعف دانست.

مدير مركزحوادث و فوريت‌هاي پزشكي استان فارس در عين‌حال كه ادعاي رئيس‌پليس شمال فارس را تاييد مي‌كند، مي‌افزايد: پوشش راه‌های اصلی فارس توسط اورژانس، مطابق با استانداردهای كشور است!

البته دكتر كامران فيروزي راهكار رفع مشكل كمبود پايگاه‌هاي اورژانس جاده‌اي را حضور خيرين مي‌داند، خيريني كه همه مسئولان هر زمان كه دستشان از چاره كوتاه مي‌شود، آنان را به استمداد مي‌طلبند، خواه ساخت بيمارستان و مركز درماني باشد يا مدرسه و خانه و اكنون هم پايگاه‌هاي امداد جاده‌اي و مشخص نيست در اين ميان دولت چه وظيفه‌اي دارد؟

دكتر كامران فيروزي با اعلام این مطلب که انتقال مصدومان تصادفات جاده ای توسط اورژانس فارس 5 درصد رشد داشته است ، گفت: در سطح استان 157 پایگاه اورژانس وجود دارد که 100 مورد از آن ها پایگاه های جاده ای هستند و حداقل به 50 پایگاه جاده ای دیگر در فارس نیاز است.

فيروزي اضافه كرد: اكر اعتبارات مورد نياز به ميزان 500 ميليون تومان تامين شود، ما آماده توسعه پايگاه‌هاي اورژانس هستيم.

البته مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس هم توپ مشكل را به زمين راه و شهرسازي پاس داده و بسياري از راه‌ها را فاقد شاخص‌هاي فني و استاندارد مي‌داند و معتقد است: جاده‌های فارس به لحاظ فنی استاندارد نبوده و با شاخص‌های معمول جهانی در فرهنگ رانندگی و ایمنی جاده‌ای فاصله دارد.

به گزارش ايسنا، يكي از موضوعات مهم در كاهش حوادث رانندگي، فرهنگ رانندگي و ميزان درك رانندگان از الزام‌هاي رانندگي است.

اينكه يك راننده تنها در مقابل ديدگان پليس كمربند ايمني را ببندد يا هركجا دوربين بود از سرعت اتومبيل خود بكاهد، اينكه بي‌توجه به خطرات خواب‌آلودگي، در يك لجبازي گاه آگاهانه! به رانندگي در جاده‌اي طولاني و خسته‌كننده و البته خطرناك ادامه دهد، اينكه فردي علائم راهنمايي و رانندگي را به هيچ گرفته و هركجا خواست سبقت بگيرد و هرجا كسي نبود! با سرعت غيرمجاز براند و... مجموعه اين رفتارها همان موضوع فرهنگ رانندگي را مي‌سازد.

البته نمي‌توان نقش مهم رسانه‌ها را در اين موضوع ناديده گرفت، اگرچه رسانه‌ها هيچ‌زماني عضو شوراي ترافيك نبوده‌اند و در كميته‌ها و كميسيون‌هايي كه براي انديشيدن راهكارهاي اجرايي در مباحث مختلف منجمله كاهش مرگ ناشي از حوادث ترافيكي، تشكيل شده و مي‌شود، جز براي پوشش خبري، جايگاهي نداشته‌اند.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.