• شنبه / ۸ آذر ۱۳۹۳ / ۱۳:۲۴
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: fars-32400

مدفن شیخ عبدالسلام خنج؛ جاذبه‌اي تاريخي مذهبی

مدفن شیخ عبدالسلام خنج؛ جاذبه‌اي تاريخي مذهبی

آرامگاه شاه سلیم‌ابن موسی‌ابن جعفر، از ابنیه باستانی و مذهبی دیرینه شهر خنج است که قدمت این بنا به درستی مشخص نیست اما تعمیرات انجام شده در این بقعه در دوره صفوی نشان از اهمیت این مکان مقدس در ادوار مختلف تاریخی دارد .

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه فارس، شاه سليم‌ابن موسي‌ابن جعفر، متولد 666 هجری قمری و از سادات هاشمی و صلحای به نام قرن هفتم هجری قمری است.

نسب او به عبدالمطلب جد پیامبر می‌رسد و از عرفای بزرگ عصر سلجوقی در خنج بوده که در سن 85 سالگی دیده از جهان فرو بست و بعدها آرامگاهی بر مزارش ساخته شد که اكنون به زياتگاهي بدل شده و مورد اقبال خاص و عام است.

این بقعه متبرکه و قدیمی بنایی است ساخته شده از سنگ و گچ كه ورودی آن در سمت شرقی بنا قرار دارد.

پس از ورود به حیاط، بقعه اصلی به صورت یک چهار ضلعی در گوشه‌اي خودنمايي مي‌كند، مكعبي كه 8 متر در 8 متر مربع بوده و مدفن شیخ در ميان آن قرار دارد.

در سمت شمالی بنای مقبره یک شبستان وسیع ايجاد شده که سقف آن بر روی بیست ستون یکپارچه سنگی استوار است.

ستون‌ها در دو ردیف قرار گرفته و هركدام به سه بخش ته ستون و سر ستون و بدنه قابل تقسيم است و مي‌توان حجاري‌هاي هندسي زيبايي را بر آن مشاهده كرد.

نمای اصلی مقبره از خارج 4 گوش و در پای گنبد به شكل شانزده ضلعی بنا شده و گنبد کروی شکلي بر آن قرار داده شده است.

روشنایی بنای 4 گوش اصلی با سه پنجره مشبک از گچ تامین می‌شده و داخل گنبد نيز دارای تزئینات گچ بری است و در چوبی قدیمی آن به جای خود باقی است.

اين در نيز کنده کاری و تزئینات بسیار زیبایی دارد.

بر روی یکی دیگر از درهای چوبی آرامگاه نیز عدد 911 به چشم می‌خورد که مربوط به دوره سلطنت شاه طهماسب صفوی است و تاریخچه تعمیراتی که در بقعه حضرت انجام شده است را نشان می‌دهد.

مدفن شیخ عبدالسلام از بناهای ارزنده در نوع خود محسوب می‌شود که باتوجه به  ارزش‌های تاریخی، فرهنگی توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در تاریخ دي‌ماه 52 با شماره 962 ثبت ملي شده است.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha