• سه‌شنبه / ۳۰ آذر ۱۳۹۵ / ۱۵:۵۱
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: fars-43417
  • خبرنگار : 50031

نوآوري سازمان قطار شهري شيراز در ساخت يك ايستگاه؛ حاج‌زماني: ايستگاه وكيل با پيشرفته‌ترين مهندسي احداث مي‌شود

نوآوري سازمان قطار شهري شيراز در ساخت يك ايستگاه؛
حاج‌زماني: ايستگاه وكيل با پيشرفته‌ترين مهندسي احداث مي‌شود

يكي از دشواري‌هاي اجراي طرح‌هاي عمراني در كلان‌شهرها، مشكلاتي است كه براي شهروندان، در طول مدت اجرا، به لحاظ تردد، سر و صدا و نازيبايي‌ها و ... ايجاد مي‌شود. اما برداشته‌ شدن گام‌هاي نو در فعاليت‌هاي مهندسي، نويد افزايش سرعت، كاهش هزينه و كاهش گرفتاري‌هاي شهروندان را مي‌دهد.

به گزارش ايسنا منطقه فارس، طي سال‌هاي اخير شاهد به‌كارگيري تكنولوژي‌هاي جديدي در اجراي سازه‌هاي مهندسي در شيراز بوده‌ايم، مانند پروژه پل چمران كه علي‌رغم تمام دشواري‌ها با استفاده از شيوه‌هاي جديد پل‌سازي و دستگاه‌هاي مدرن، بدون ايجاد محدوديت‌هاي ترافيكي و ... بتن‌ريزي عرشه يك پل به طول حدود يك كيلومتر اجرا شد.

امروز هم در حوزه سويل قطار شهري، شاهد نوآوري‌هايي در ساخت ايستگاه‌ هستيم كه در ايران بيش از 2 مورد سابقه اجرا ندارد. راهي براي آنكه بدون تخريب خيابان، امكان اجراي تونل‌هاي دسترسي، احداث سازه‌هاي مورد نياز و گالري‌هاي مد نظر وجود داشته باشد.

اين موضوع وقتي از اهميت بيشتري برخوردار مي‌شود كه قرار باشد بدون ايجاد خلل در روند ارائه يك خدمت، فضاي مناسب براي خدمتي جديد فراهم شود.

اقدام قطار شهري شيراز براي احداث ايستگاه وكيل كه در نقطه‌اي بسيار حساس به واسطه قرار گرفتن در محدوده بافت تاريخي و فرسوده شهري و داراي ترافيك سنگين تردد، خانه‌هايي با استحكام كم و بناهايي با ارزش تاريخي احتمالي، از نگاه صاحب‌نظران علم مهندسي، كاري در خور بوده است.

به گزارش ايسنا، تاكيد شوراي اسلامي شيراز براي احداث ايستگاه وكيل در حالي به يك مصوبه ختم شد كه فاز دوم خط يك قطار شهري شيراز مراحل احداث تونل‌ها را طي كرده و به مرحله ريل‌گذاري هم رسيده بود. اما ضرورت ايجاد يك دسترسي مناسب براي بازار وكيل به‌عنوان يك مركز تجاري، توريستي و تسهيل دسترسي به بافت تاريخي و خصوصا حرمين شريف، ضرورت اجراي اين پروژه را توجيه مي‌كرد.

مديرعامل سازمان قطار شهري شيراز، سه‌شنبه 30 آذر و در حاشيه بازديد معتمدان و اعضاي شوراي بازار از روند اجراي پروژه ايستگاه وكيل، به خبرنگاران گفت: اين پروژه سال 87 و به‌دليل هزينه‌هاي بالاي تملك و اجراي طرح و مشكلاتي كه مي‌توانست به اختلال در ترافيك شهري و دشواري‌هاي مرتبط با آن بينجامد، از دستور كار قطار شهري خارج شده بود.

اسدالله حاج‌زماني، گفت: براساس برآوردها و با توجه به اينكه بايد حداقل 150 متر از هر سمت اين پروژه، كار تملك انجام مي‌شد، نيازمند حداقل 75 ميليارد تومان تنها براي تملك بوديم و امكان تامين اين هزينه در آن زمان وجود نداشت.

حاج‌زماني با اشاره به ضرورت‌هاي اجراي اين ايستگاه و مصوبه شوراي اسلامي شيراز، گفت: بعد از تاكيد شورا و با توجه به محدوديت‌هاي موجود، روش ديگري را براي اجراي پروژه انتخاب كرديم كه در كشور كمتر تجربه شده بود و با انتخاب مشاوران و پيمانكاري كه چنين روشي را در كارنامه داشت، پروژه در آذرماه 94 كيلد خورد.

او توضيح داد: در اين شيوه، با اجاره 2 قطعه زمين، تونلي را با استفاده از لودر حفر كرده و دسترسي مورد نياز براي شمع‌كوبي را ايجاد كرده و با استفاده از روش‌هاي مهندسي پيشرفته، بتن‌ريزي ورودي را بدون اينكه در سطح نياز به حفاري باشد، در عمق حدود 11 متري انجام داديم.

حاج‌زماني با بيان اينكه بالغ بر 180 شمع در اين ايستگاه ايجاد شده است، گفت: با اين اقدام، دسترسي ايمن به تونل‌هاي اجرا شده قطار شهري امكان‌پذير شد و توانستيم زمينه اتصال اين تونل‌ها به گالري ايستگاه را نيز پيش‌بيني كنيم.

او با بيان اينكه تكميل اين در صورت تامين هزينه‌هاي تملك براي احداث دروازه‌ها، پروژه حدود يك سال و نيم ديگر  زمان نياز دارد، گفت: ما اين امكان را خواهيم داشت كه بدون ايجاد اختلال در تردد قطار و بهره‌برداري از فاز دوم خط يك مترو، كار تكميل سويل در اين ايستگاه را انجام دهيم.

حاج‌زماني با يادآوري اينكه هزينه تملك در اجراي اين پروژه به 10 ميليارد تومان كاهش يافته است، گفت: هزينه اجراي پروژه ايستگاه نيز حدود 30 ميليارد تومان است اما براي احداث دروازه‌هاي ورودي نيازمند تملك تعدادي از مغازه‌ها و خانه‌هاي اطراف در چهار سمت خواهيم بود. زيرا به‌دليل باريك بودن خيابان و پياده‌رو، امكان اجراي ورودي‌ها بدون تملك، ممكن نيست.

مديرعامل قطار شهري شيراز با تاكيد براينكه ايجاد ايستگاه براي مترو استاندارد مشخصي ندارد و متناسب با تراكم جمعيتي و توجيه زمان حركت و ايست قطار، برآورد و انجام مي‌شود، توضيح داد: ايستگاه وكيل حدود 960 متر به ايستگاه ولي‌عصر و 105 متر با ايستگاه چهارراه زند فاصله دارد.

حاج‌زماني وسعت اين ايستگاه را 5 هزار و 700 متر مربع اعلام و تاكيد كرد كه اجراي مراحل سويل اين ايستگاه هيچ خللي در بهره‌برداري از فاز دوم قطار شهري شيراز ايجاد نخواهد كرد و مي‌توان قبل از تكميل اين پروژه، قطار را از اين مسير عبور داد.

او با تاكيد براينكه اجراي اين پروژه هيچ آسيبي به منازل و اماكن تجاري اطراف وارد نكرده است، گفت: بعضي از مالكان اماكن تجاري و مسكوني از بروز نواقصي در باز و بسته شدن در يا مواردي نظير اين خبر داده‌اند كه اين مسائل بيشتر به واسطه قديمي بودن اين سازه‌ها باز مي‌گردد، اگر بنا بود آسيبي ايجاد شود، در زمان حفاري و شمع‌كوبي حادث شده بود.

حاج‌زماني بار ديگر در خصوص امكان بهره‌برداري از فاز دوم خط يك مترو در شيراز تا پايان امسال، گفت: اين مهم نيازمند حداقل 250 ميليارد تومان اعتبار است كه اگر تامين و تزريق شود، امكان مسافرگيري را خواهيم داشت.

مديرعامل قطار شهري شيراز همچنين در خصوص انتقال آب‌هاي زيرسطحي در حين اجراي حفاري به سطح خيابان نيز گفت: اين موضوع موقت بود و با اتمام حفاري‌ها تمام مي‌شود. البته براي استفاده بهينه از اين آب با سازمان فضاي سبز شهرداري هماهنگي شد تا آب با تانكر براي آبياري منتقل شود.

به گزارش ايسنا، نايب‌رئيس شوراي اسلامي شيراز نيز در حاشيه اين بازديد به خبرنگاران گفت: اين اقدام قطار شهري، آزموني بود براي سنجش توان مهندسي در اجراي شيوه‌هاي نوين مهندسي و انجام فعاليت‌هاي عمراني.

محمودرضا طالبان با ابراز رضايت از اقدامات اجرا شده در سازمان قطار شهري شيراز گفت: اجراي اين پروژه با دشواري‌ها و دلنگراني‌هاي فراواني همراه بود و قطعا كار بزرگي انجام شد و نشان داد مي‌توان در انجام خطوط بعدي قطار شهري هم از اين شيوه استفاده مناسبي برد.

طالبان با يادآوري اينكه كاهش هزينه‌ها بدون افت در استانداردهاي مهندسي، در اجراي اين پروژه به‌خوبي محقق شد، تاكيد كرد: در روزهايي كه همه با تنگناهاي اقتصادي و مالي مواجه هستيم،‌ چنين راهكارهاي تاثيرگذاري مي‌تواند از توقف فعاليت‌هاي عمراني مهم و تاثيرگذار، جلوگيري كند.

نايب رئيس شوراي اسلامي شيراز گفت: اگر بنا بود پروژه ايستگاه وكيل به شكل عادي اجرايي شود، علاوه بر هزينه‌هاي سنگين تملك و دشواري‌هاي تملك، مشكل تغيير مسيرهاي ترافيكي و ايجاد دسترسي‌هاي جديد براي عبور خودروها، هم به لحاظ رواني و هم به لحاظ ساختاري، شهر و شهروندان را با چالش‌هاي فراواني مواجه مي‌كرد.

طالبان اضافه كرد: امروز و در حاليكه پروژه احداث ايستگاه وكيل مترو به نيمه راه رسيده است، بسياري از شهروندان كه از اين مسير عبور مي‌كنند حتي متوجه نوع پروژه نيز نمي‌شوند چه رسد به اينكه به واسطه اجراي آن با دشواري‌هاي مختلفي مواجه باشند.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.