• شنبه / ۳۱ تیر ۱۳۹۶ / ۱۴:۵۳
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: fars-47660
  • خبرنگار : 50031

رئيس راهداري و حمل و نقل جاده‌اي شيراز:

انتقال كمربندي شيراز به خارج شهر يك ضرورت است

انتقال كمربندي شيراز به خارج شهر يك ضرورت است

رئيس راهداري و حمل و نقل جاده‌اي شهرستان شيراز با تاييد اينكه بيشترين حوادث رانندگي خصوصا حوادث منجر به فوت در كمربندي كنوني شيراز حادث مي‌شود، راهكار اساسي براي حل اين مشكل را احداث كمربندي جديد خارج از محدوده حريم شهر دانست.

به گزارش ايسنا منطقه فارس، علي مسعودي شنبه 31 تير در جمع خبرنگاران به تشريح علل موثر در پرحادثه بودن محدوده كمربندي شهر شيراز پرداخت و گفت: در جهان امروز تصادفات رانندگي یکی از مهمترین معضلات اجتماعی است که همه ساله جان تعداد زیادی از مردم را گرفته و هزینه‌های سنگيني به جوامع تحميل مي‌كند.

او با يادآوري اينكه ايران به لحاظ وقوع حوادث و سوانح ترافيكي و جاده‌اي در زمره كشورهايي است كه بالاترين تعداد را دارند، گفت: در شهر شیراز محور كمربندي یکی از پر حادثه‌ترین مسيرها به‌شمار مي‌رود؛ لذا بايد براي حل اين مشكل چاره‌انديشي كرد.

مسعودي گفت: از علل مهم پرحادثه بودن کمربندی شیراز، مکان‌سنجي نامناسب و گسترش شهرك‌هاي مسكوني در 2 طرف جاده محسوب مي‌شود؛ موضوعي كه كاربري كمربندي را به بزرگراه شهري بدل كرده است، با این تفاوت که در بزرگراه‌های شهری تقاطع‌ها به صورت غیر همسطح، دسترسی‌ها محدود و عبور وسایل نقلیه سنگین ممنوع بوده اما در اين محور هيچ يك از شاخص‌ها را رعايت نكرده‌ايم.

او ادامه داد: از آنجا که کمربندی از محورهای برون شهری محسوب می‌شود، اكثر کاربران جاده‌اي در آن با فرهنگ رانندگی برون شهری تردد می‌کنند؛ از طرفي ساکنان شهرک‌های اطراف کمربندی و کاربرانی که به دلیل کم بودن ظرفیت خیابان‌های شهری و ترافیک مسير كمربندي را انتخاب مي‌كنند، با فرهنگ خيابان‌هاي شهري رانندگي كرده و تركيب اين دو فرهنگ بي‌نظمي و ناهنجاري را بسترسازي و تصادف را زمينه‌سازي مي‌كند.

مسعودي اعتقاد دارد بي‌ توجهي به جلو،‌ رعایت نكردن حق تقدم و رعایت نكردن فاصله طولی مناسب عمده‌ترين علل بروز حوادث رانندگي در مسير كمربندي شيراز محسوب مي‌شود؛ البته شدت تصادفات خطر مرگ را افزايش مي‌دهد زيرا بالا بودن سرعت وسيله نقليه ارتباط مستقيمي با شدت حادثه دارد.

او با اين نتيجه‌گيري كه کاهش سرعت به طور چشمگیری تلفات تصادفات رانندگی را کاهش می‌دهد، لزوم استفاده از وسايل و ابزارهاي كنترل كننده سرعت را يادآور شد و گفت: در سال‌هاي اخير نصب دوربین مداربسته، تابلوهای هشداردهنده، سرعت کاه‌های ایمن در كنار فرهنگسازی، در دستور كار قرار گرفته است.

مسعودي اضافه كرد: از سال‌های گذشته تا کنون به صورت مستمر اقدام به شانه سازی، بخشنده کردن راه و ایجاد ناحیه بازیابی شده در مسير كمربندي شيراز كرده‌ايم كه اگر يك خودرو به هر دليل از مسير منحرف شد، امكان بازگشت آن به جاده فراهم باشد.

او مجموع اقدامات انجام شده را عاملي در تبديل تصادفات فوتي به جرحي دانست و گفت: بايد به‌دنبال راهكارهاي اساسي در رفع مشكل حادثه‌خيزي كمربندي شيراز باشيم.

رئيس راهداري و حمل و نقل جاده‌اي شيراز خاطرنشان كرد: با توجه به گسترش شیراز در دوسوی کمربندی و افزایش تردد وسایل نقلیه و کم بودن ظرفیت شبکه معابر به خصوص برای تردد وسایل نقلیه عبوری، احداث مسيري حلقه‌اي دور شيراز ضرورت محسوب مي‌شود.

مسعودي در ارائه راهكاري اساسي براي حل مشكل تصادف در كمربندي شيراز گفت: بايد محوري با تمام شاخص‌هاي استاندارد يك كمربندي اعم از دوري از نقاط مسكوني، برخورداري از ويژگي‌هاي مسير جاده‌اي، اتصال به ساير محورها با استفاده از تقاطع‌هاي غيرهمسطح و ايمن و تعداد خطوط و ظرفيت متناسب با حجم تردد آينده، پيش‌بيني، طراحي و احداث شود.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.