• سه‌شنبه / ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۳:۳۳
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: fars-55485
  • خبرنگار : 50029

معاون شهردار شیراز:

نخستین پیست حرفه‌ای دوچرخه کشور در شیراز احداث می‌شود

IMG_1930

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز اعلام کرد که نخستین پیست حرفه‌ای دوچرخه سواری کشور در باغ جنت این کلانشهر تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود .

به گزارش ایسنا منطقه فارس، مجتبی زوربخش سه‌شنبه 21 بهمن در یک کنفرانس خبری بیان کرد: جلساتی با شهردار منطقه چهار و هیئت دوچرخه سواری برگزار و طی آن تمام ساز و کارهای احداث یک پیست حرفه‌ای دوچرخه سواری بررسی شده و در حال تلاشیم که تا قبل از ایام نوروز 98 این مهم راه‌اندازی و قابل استفاده برای دوچرخه سواران شود .

وی همچنین با اشاره به سهم یک درصدی کلانشهر شیراز در استفاده از دوچرخه در سیستم حمل و نقل عمومی، خاطرنشان کرد: در حالی سهم شیراز یک درصد است که در تکلیف شهرداری کلانشهرها، استفاده 6 درصدی در سبد سفرهای درون شهری از دوچرخه پیش‌بینی شده است .

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز ادامه داد: طی تحقیقات به عمل آمده حاصل از بازنگری طرح جامع حمل و نقل و ترافیک توسط دانشگاه شیراز، راه‌اندازی پیست دوچرخه سواری به طول 22 کیلومتر در فاز یک نقاط پرتردد و عموما دارای ایستگاه مترو در دستور کار قرار گرفت .

زوربخش اضافه کرد: فاز نخست پیست دوچرخه سواری به عنوان خطوط مکمل تغذیه رسان مترو از ایستگاه نمازی به سمت ملاصدرا، ملاصدرا به سمت رحمت آباد و قصردشت، قصردشت به سمت باغ عفیف‌آباد و باغ عفیف‌آباد به سمت بلوار ستارخان در دو مسیر اجرایی شده است .

وی با بیان اینکه شاخص جمعیت و تراکم مراکز تجاری در فاز اول به عنوان محور مهم در راه‌اندازی خطوط دوچرخه سواری در دستور کار قرار گرفت، عنوان کرد: ایستگاه مترو نمازی، شهید آوینی، ایستگاه شهید مطهری، ایستگاه شاهد و نهایتا ایستگاه معالی‌آباد پنج ایستگاهی است که پیست دوچرخه سواری در مجاورت آنها ایجاد شده است .

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز همچنین با اعلام این موضوع که در فاز بعدی بلوار کریمخان زند با محوریت دو ایستگاه مترو امام حسین(ع) و زند در دستور کار قرار خواهد گرفت، گفت: کلانشهر شیراز پتانسیل ایجاد 238 کیلومتر مسیر دوچرخه را دارد که با مطالعات انجام شده در یک مسیر 60 کیلومتری، در حال حاضر 22 کیلومتر آن اجرایی شده و مابقی در دستور کار قرار دارد .

زوربخش ادامه داد: 18 کیلومتر از مسیر 22 کیلومتری پیست دوچرخه در فاز یک مجهز به چهار کانکس دوچرخه شده است، اظهار کرد: در راستای اشاعه سیاست‌های تشویقی و فرهنگ استفاده بیشتر از دوچرخه با نظر مساعد شهردار و اعضای شورای شهر شیراز، مقرر شده که در سه ماه اول دوچرخه رایگان در اختیار شهروندان گذاشته شود .

وی افزود: استفاده از دوچرخه به مدت سه ماه برای شهروندان در دو ساعت اول رایگان و هر نیم ساعت مازاد، 500 تومان از افراد گرفته می‌شود .

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز همچنین از تهیه یک نرم‌افزار هوشمند ویژه استفاده از دوچرخه در مسیرهای پیش‌بینی شده اشاره و در این باره گفت: این نرم‌افزار مجهز به اعلام میزان عرضه و تقاضای دوچرخه در مسیرهای مشخص، جی‌پی‌اس و مکان‌یاب است .

زوربخش که معتقد است این نرم‌افزار در نوع خود منحصر به فرد است، افزود: این مهم یکی از بهترین نمونه‌های کشوری است که در آینده‌ای نزدیک بر روی دوچرخه‌ها نصب خواهد شد .

وی همچنین میرزان اعتبار برآورد شده برای انجام زیرساخت‌های راه‌اندازی پیست دوچرخه در فاز یک را بالغ بر شش میلیارد تومان اعلام کرد که تاکنون سه میلیارد تومان هزینه شده است .

به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز، مسیرهای پیش‌بینی شده دوچرخه سواری در فاز یک دارای بیمه سرنشین و راکب شده است .

زوربخش یادآور شد: در منطقه هشت شیراز که بافت تاریخی در آن مستقر شده نیز با همکاری یک سرمایه‌گذار کانکس‌های دوچرخه پیش بینی شده و دسترسی به مراکز تاریخی و سیاحتی با دوچرخه در حال بررسی و اجرا قرار دارد .

وی مسیرهای پیش‌بینی شده راه‌اندازی پیست دوچرخه در فاز دو را نیز اعلام و اضافه کرد: آرامگاه سعدی به باغ دلگشا، باغ دلگشا به چهارراه حافظیه و باغ جهان‌نما، چهار راه حافظیه به میدان اطلسی و میدان اطلسی به بلوار کریمخان زند از مسیرهای تعریف شده فاز دو است که به زودی در دستور کار قرار خواهند گرفت .

  رئیس مرکز مطالعات حمل و نقل و ترافیک دانشگاه شیراز نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه سهم استفاده از دوچرخه در سیستم حمل و نقل عمومی شیراز در سال 69 بین 8 تا 9 درصد بوده که در سال 78 به 3 درصد و امروز به 1 درصد تقلیل یافته است، چرایی سیر نزولی استفاده از دوچرخه در شیراز را افزایش تولید خودرو و استفاده از خودر با مالکیت شخصی ذکر و خاطرنشان کرد: استفاده از دوچرخه، موجب کاهش آلودگی هوا و سلامت شهروندان خواهد شد .

قاسم حبیب‌آگهی تاکید کرد که بابت انجام مطالعه از شورای شهر و شهرداری شیراز پول مازاد بر قرارداد درخواست نشده و تا یکماه دیگر هم مطالعات در این باره به اتمام می‌رسد.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.