• یکشنبه / ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۶:۰۳
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: fars-55567
  • خبرنگار : 50029

نخستین همایش ملی "ادبیات معاصر ایران" در شیراز برگزار شد

نخستین همایش ملی "ادبیات معاصر ایران" در شیراز برگزار شد

نخستین همایش ملی "ادبیات معاصر ایران" با حضور پژوهشگران ادبی در مرکز اسناد و کتابخانه ملی شیراز برگزار شد .

به گزارش ایسنا منطقه فارس، یک پژوهشگر ادبی یکشنبه 28 بهمن در این همایش بیان کرد: در جریان‌هاي ادبی دهه چهل تا پنجاه، نویسنده گرایش به زبان جمع دارد و در دهه هفتاد و هشتاد نویسنده به ادبیات و شگردهایی ادبی در داستان توجه می‌کند .

حسن میرعابدینی با تصریح بر اینکه جریان‌هاي نئورئالیستی معاصر خیلی زود دچار روزمرگی شدند، افزود: نوشتن روزمرگی‌ها موجب سهل الوصول شدن نویسندگی و این امر خود باعث شده تا هر کسی خود را نویسنده بپندارد .

این پژوهشگر ادامه داد: رمان‌هاي معاصر اغلب رمان‌هاي آپارتمانی هستند که مانند داستان‌هاي ریموند کارور به لایه‌هاي زیرین داستان نمی‌رسند .

میرعابدینی خاطرنشان کرد: رمان ایرانی ارزش دارد و اگر دنیا می‌خواهد ایران را بشناسد، باید رمان‌هاي ایرانی را بشناسد .

ابوتراب خسروي، نویسنده اهل فارس نیز در این همایش به داستان‌هاي پیش و پس از انقلاب اشاره و عنوان کرد: داستان زمانی پدید می‌آید که جامعه متکثر می‌شود .

وي که وجه اصلی رمان مفاهمه می‌داند و وجه دیگر را تفریح و تفنن، بیان کرد: این دو نافی یکدیگر نیستند .

این نویسنده اهل فارس با بیان اینکه در دهه 20-50 داستان شدیداً ایدیولوژیک بود که نوعی ادبیات متعهد را القا می‌کرد، گفت: در این نوع ادبیات عقاید سوسیالیستی حزب توده مؤثر بود و به طور کلی ادبیاتی را که درد و رنج را منتقل نمی‌کرد به رسمیت نمی‌شناخت .

به گفته خسروی، نویسنده مانند نویسندگان زمان گذشته حکیم نیست بلکه نویسنده وضعیت را می‌نویسد و مخاطب را در سوالی که ایجاد می‌شود، شریک می‌کند .

وی ادامه داد: پس از انقلاب نویسندگان از موضع‌گیري در ایجاد پیام در داستان‌هایشان به سمت شرح وضعیت سوق یافتند .

نویسنده مجموعه داستان کتاب ویران معتقد است که ادبیات امروز در حال شدن و تحول است و این تغییر و تحول سبک، تابعی از اجتماع است .

خسروي آینده ادبیات داستانی ایران را در حال تغییر توصیف کرد و گفت: صداي پاي نسل نوین داستان ایران را می‌توان در داستان‌هایی دید که این روزها در مجلات منتشر  و یا در فستیوال‌هاي مختلف ارائه می‌شود که اعتبار و شرایط بهتري را براي ادبیات ایجاد می‌کند .

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس نیز به تببین جریان داستان نویسی فارس پرداخت و پس از تقسیم بندی نسلی نویسندگان ادبیات استان، گفت: ستاره‌های نسل اول نویسندگان فارس سیمین دانشور و ابراهیم گلستان و پس از آن محمد بهمن بیگی هستند .

کورورش کمالی سروستانی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی ایران بر اساس سن امین فقیری در نسل دوم مطرح ترین در زمینه ادبیات اقلیمی است، افزود: کتاب «دهکده پر ملال» این نویسنده بزرگ در این ژانر برجسته می‌شود.

وی با بیان اینکه صدای ادبیات شیراز توسط نسل سوم مطرح شد، گفت: ژانر دیگری بعد از سال ۷۸ خورشیدی شکل می‌گیرد که به ادبیات پایداری شناخته شده است .

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس یادآور شد: شیراز از پس زمینه در ادبیات داستانی جلوتر نیامده است و منتظر داستان نویسانی است که از پس زمینه آن را بیرون بیاورند .

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.