• چهارشنبه / ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۰:۱۸
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: fars-55976
  • خبرنگار : 50031

استاد دانشگاه علامه:

تزکیه انبساط فطری انسان را به‌دنبال دارد

1_806

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به آیات ابتدای سوره مبارکه شمس، به تبیین موضوع تربیت نفس پرداخت و تاکید کرد که تزکیه، انبساط فطری انسان را به دنبال دارد و فرآیند به فعلیت رسیدن گرایش‌های بالقوه فطری در پرتو تزکیه اتفاق می‌افتد.

به گزارش ایسنا منطقه فارس، به نقل از روابط عمومی دانشگاه شیراز، دکتر حسن ملکی، در نشست تخصصی " جهانی شدن، هویت و تربیت" در تبيين جايگاه تزكيه در انسان شناسي اسلامي گفت: تزكيه باعث مي‌شود كه انقباض فطري انسان به انبساط فطري منجر شود؛ بنابراين تربيت، فرآيند به فعليت رسيدن گرايش‌هاي بالقوه فطري در پرتو تزكيه است.

ملكي که در خصوص مبحث تخصصی تربیت اسلامی و چالش‌های پیش رو سخن می‌گفت، در نقد "اصالت دادن به تغيير" خاطر نشان كرد: هر كهنه اي باطل نيست و هر نويي حق نيست. در تحول علوم انساني، لزوماً نو بودن ملاك نيست. بر همين اساس بنا به تعبير آيت الله جوادي آملي سقراط اولين شهيد راه حق است .

وي در جمع بندي سه چالش پيش روي تربيت اسلامي گفت: اولين چالش، چالش حق بودن نو و باطل بودن كهنه است در حالي كه در تربيت اسلامي شايد يك حديث بار معنايي داشته باشد كه صد تا كتاب هم آن را نداشته باشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: دومين چالش اصالت دادن به تغيير و سومين چالش واقعيت هاي پيچيده دنياي امروز است كه در آن بحث مسئله هاي بي صاحب و اساتيد بي دغدغه مطرح می‌شود. اين چالش در بحث هويت خسران هاي زيادي ايجاد مي كند و از اين رو تربيت اسلامي بايد به متن بپردازد و نسخه امروزي براي مسئله هاي روز بنويسيد .

ملکی در ادامه و در بیان راهکارهایی براي تحقق تربيت اسلامي، راهبردهايي نظیر نقد بي رحمانه نظريه هاي غربي با معيارهاي علمي و فروكاستن ابهت علمي آن ها و در نتيجه باز شدن راه براي توليد نظريه هاي اسلامي تربيتي، رويكرد و برنامه هجومي به تربيت مدرن از طريق فضاي مجازي ، توجه به نهادها خصوصاٌ نهاد خانواده كه مي تواند سد مقاومي در برابر آسيب هاي فضاي مجازي باشد و لزوم پرورش تفكر نقاد و نهادينه شدن تربيت اسلامي در قول و فعل مسئولان كلان كشور كه الگويي عملي براي جامعه است، را مطرح کرد.

در ادامه این نشست تخصصی، دكتر بابك شمشيري، دانشيار دانشگاه شيراز و رئيس دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي، بحث خود را با عنوان "چالش هاي نظام تعليم و تربيت ايران در عصر جهاني شدن" ارائه داد.

وي با اشاره به دو گانه جهاني شدن به مثابه فرآيند و جهاني شدن به مثابه پروژه، گفت: جهاني شدن از يك طرف فرآيندي از تحولات پي در پي است و از طرف ديگر به دليل منافع گروه ها و دولت ها نمي شود منكر وجه پروژه بودن آن شد .

در ادامه رئيس دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي به شرح نظريه هاي جهاني شدن يعني عام گرايي فرهنگي، خاص گرايي فرهنگي و گفت و گو مندي پرداخت .

شمشيري جهاني شدن را مانند ماهيت همه امور دنيا داراي پيامدهاي مثبت و منفي دانست كه گسترش تبادلات و ارتباطات، گسترش تحصيلات و وسعت يافتن افق ديد انسان ها را از پيامدهاي مثبت و بروز بحران هاي هويتي جديد، بحران هاي زيست محيطي و بحران هاي معنوي، اخلاقي، رواني را از پيامدهاي منفي آن دانست .

وی در ادامه به تبيين الزامات تعليم و تربيت از جمله تربيت عقلاني با تاكيد بر تفكر تحليل انتقادي و آينده نگر، تربيت اجتماعي با تاكيد بر حقوق شهروندي، تربيت فرهنگي، تربيت اخلاقي با تأكيد بر خود كنترلي، تربيت عاطفي ، تربيت هنري، تربيت حرفه اي و ... پرداخت .

دانشیار دانشگاه شیراز جامعه را در حال تغييرات سريع و حجيم دانست و تاكيد كرد كه از تغيير گريزي نيست.

شمشیری يكي از مهم ترين مشكلات موفق نبودن در زمينه تربيت را تمركزگرايي دانست و در همين زمينه بيشترين مشكل سند تعليم و تربيت را دستوري بودن آن دانست .

دكتر رحمت الله مرزوقي، استاد دانشگاه شیراز دیگر سخنران این نشست تخصصی، بحث خود را با عنوان "نسبت جهاني شدن، هويت و تربيت" دنبال کرد.

استاد بخش علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه شيراز گفت: هر كدام از اين مفاهيم خودش مباحث وسيع و گسترده اي دارد و هركدام مي بايست مورد بررسي قرار گيرد .

وی همچنين انقلاب اطلاعاتي و فناوري ارتباطي را از عواملي رشمرد كه آرامش، امنيت و هويت پيشين انسان ها و جوامع را مورد تغيير و تهديد قرار داده است. وي با اشاره به اين كه ما در عصر جهاني شدن قرار داريم، جهان را در حال آزمودن يك انتقال پارادايمي يا تحول در يك الگوي كلان دانست و در ادامه به تشريح معاني جهاني شدن از جمله بين المللي شدن، آزادسازي، عالمگيرشدن، سرزمين زاديي و ... پرداخت .

استاد دانشگاه شیراز با اشاره به دوگانه جهاني سازي به مثابه پروژه و پروسه اذعان داشت كه هر دو رويكرد بايد مد نظر قرار گيرد .

براساس این گزارش، "جهانی شدن، هویت و تربیت" نخستين نشست تخصصي كميته "تعليم و تربيت و هويت" از سلسله نشست هاي "پروژه هويت ايرانيان" بود که به همت دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه شيراز و با همكاري "مركز تبيين انديشه هاي آيت الله خامنه اي" انجمن علمي علوم تربيتي و انجمن علمي مديريت و برنامه ريزي آموزشي برگزار شد .

در ابتدای این نشست تخصصی، دكتر شكرالله خاكرند، دبير پروژه هويت ايرانيان به معرفي مركز، پروژه و اقدامات انجام شده پرداخت.

دانشيار بخش تاريخ دانشگاه شيراز در تشريح رويكرد اين پروژه گفت: به جاي فراخوان هاي صوري همايش ها، كار را بصورت پروژه شامل حمايت از تحصيلات تكميلي، برگزاري نشست ها و ...تعريف كرده ايم .

دبير پروژه هويت ايرانيان گفت: كميته هاي دين و هويت، تاريخ و هويت، سياست و هويت، زبان و هويت، هنر و هويت، جامعه شناسي و هويت، جغرافيا و هويت، ادبيات فارسي و هويت ، گردشگري و هويت براي تبيين مسائل گوناگون درخصوص مسئله هويت در دانشگاه شيراز شكل گرفت و انتظار اين است كه هر كميته در سال تحصيلي جاري خود 5 سخنراني و 2 نشست برگزار كند .

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.