• شنبه / ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: fars-57057
  • خبرنگار : 50031

گفت و گوی ایسنا با ساسان کشوری، شاعر؛

رکود و بی تحرکی جو غالب ادبیات است

0

به رغم آنکه طی این بیست سال فعالیت هنری، هیچگاه اشعارش را به شکل کتاب ۲۰ سال فعالیت هنری به چاپ نرساند، امسال و در این وانفسای کاغذ و مخاطب، تصمیمش برای انتشار اولین کتاب، قطعی شد و "مراقبه با باد" آماده رونمایی و رفتن روی پیشخوان کتابفروشی‌ها شد .

به گزارش ایسنا منطقه فارس، ساسان کشوری، شاعر و وکیلی است که بر خلاف ذات خشک شغل وکالت، همچنان ذوق شاعرانه اش را شکوفا نگه داشته و در حاشیه رونمایی از کتابش در موسسه فرهنگی هنری پیرسوک شیراز، پیرامون این اثر که روایت « رسیدن» و « شدن» را در سه بخش « از خاکستر»، « با رقص زبانه ها» و «تا نگاه صدف» شرح می دهد، گفت و گو داشته باشد .

ساسان کشوری با بیان اینکه موضوع شعر هر شاعر شرایط زندگی در روزگار و تجربه شخصی اوست؛ می‌گوید: موضوع شعر برای شاعر زندگی خویش است؛ وضعیت و عصر روزگار که در آن به سر می برد؛به طور کلی موقعیت زمانی، مکانی و تاریخی شاعر الهام‌بخش شاعر در سراییدن است .

تاثیر شاعران بر شعر او

کشوری که معتقد است هر شاعر پیش از سرودن، شیفته آثار دیگر شاعران می شود؛ آثار فروغ فرخزاد، شاملو، نیما یوشیج، یدالله رویایی و منوچهر آتشی را اثرگذار بر شعر خود می‌داند .

این شاعر هرچند شعر آزاد می‌سراید اما آثار حافظ، مولانا و نظامی را مانند هر شاعر و ادیب و علاقه مندی به ادبیات، از علاقه‌مندی‌های خود می‌داند .

وی‌ خاطرنشان می‌کند: مسلماً آثار دیگر شاعران در اشعار شاعر تاثیرگذار است؛ مگر می شود که تأثیرگذار نباشد؛ انسان حتی با حضور در طبیعت بی جان  تاثیر می‌پذیرد چه رسد به آثار شاعران مورد علاقه اش ...

تعارض بین پیشه و هنر هنرمند

این شاعر که پیشه وکالت دارد، با بیان اینکه در ایران تعارض بین پیشه شاعر و کار هنری، امری طبیعی است، اضافه می‌کند: ارتباطات حقوق و ادبیات اساسی است؛ نویسندگان اروپایی چه در حوزه داستانی چه  در شعر اغلب حقوقدان‌اند؛  البته در میان خودمان هم حقوقدان شاعر و نویسنده کم نبوده است؛ افرادی مثل یدالله رویایی، علی اکبر دهخدا، محمدعلی جمال‌زاده همه حقوقدان بودند .

رکود و بی تحرکی جو غالب شعر و ادبیات

کشوری می‌گوید: رکود و بی تحرکی جو حاکم بر شعر ادبیات فارسی امروز است؛ هرچند که امکانات چاپ و تولید به طور همه‌گیری گسترش پیدا کرده است و هر فرد حتی در فضای مجازی هم می‌تواند انتشار دهنده باشد، اما طی ۲۰ یا ۳۰ سال گذشته شاعر برجسته ای پدید نیامده؛ چرا که فکر قوی واقعا نیست؛ کم‌تحرکی فکری وجود دارد و هیچ ایده ی جدیدی ارائه نمی شود .

باز تدوین زمینه‌های ادبیات فارسی معاصر چاره کار

ساسان کشوری با اشاره به کاستی های ادبیات فارسی معاصر، می‌گوید: چاره این مشکلات باز تدوینی و بازخوانی زمینه شعر معاصر است. فکر می کنید تا کنون چند تحقیق و پژوهش تحلیلی در شعر جدید به ثبت رسیده؟ تنها یحیی آریان پور، محمدرضا شفیعی کدکنی و احمد کریمی حکاک در این زمینه تحقیقاتی انجام داده اند؛ نیما یوشیج در  فلسفه هنر و ارزش احساسات در زندگی هنرپیشگان رساله ای تدوین کرده است.

  کشوری ادامه می دهد: پس از نیما یوشیج در این مبانی نظری و علمی فعالیتی انجام نشد؛ تقریباً می‌توانم بگویم فروغ‌فرخزاد است که خیلی خوب نیما یوشیج را درک کرد .

این حقوقدان شاعر توصیه‌اش به ادبیان و شاعران جوان، توجه به تاریخ ادبیات، فلسفه هنر، مسائل فلسفی و .. به طور عام و ترجه اشعار شاعران سایر ملل است .

ساسان کشوری در نهایت، کتابش را می‌گشاید و می‌خواند؛

آرام

  ثانیه می تپد

  دوباره پر

  لانه

  جای دیگری باید

  نوکی بام آفتاب

  قلبی جفت با بهار

طعم میوه دهانی

آرام می تپد

  آشیانه

شاید سینه بادبان

حکایت ای که سرخ می‌رود با پاییز

  ثانیه آرام

آن نیست اما جا  قرار ندارد

این شاخه ها برای چیست در منقار؟

گوشی ندارد که زنگ ظهر زمستان

که با سنگ سالم شب برسیم صدا

گاه نا آرام

چه می داند که نوشته است

گفت و گو: آیدا زمانی خبرنگار ایسنا منطقه فارس

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.