رئیس جهاددانشگاهی استان فارس با اشاره به بهرهگیری این نهاد از توان تخصصی و تجارب ارزنده نیروهای خود، گفت: جهاددانشگاهی امروز با اتکاء به توان تخصصی خود پاسخگوی نیازهای روز جامعه در حوزههای مختلف است.
به گزارش ایسنا منطقه فارس، دکتر مظاهر بابایی
بعدازظهر چهارشنبه نهم مرداد در صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز، ضمن گرامیداشت
سی و نهمین سالروز تاسیس جهاددانشگاهی، گفت: این نهاد با مطالعه و بررسی دقیق نیازهای
آموزشی اقشار مختلف تلاش کرده تا بخشی از نیازهای آموزشی پیشرفته را فراهم کند.
او اضافه کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از
اولین نهادهای شکلگرفته به فرمان حضرت امام خمینی(ره) پیشکسوت و پرچمدار تولید و
توسعهی فرهنگی و علمی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی است
.
جهاددانشگاهی نهادی انقلابی با اهداف بزرگ و اقدامات برجسته
بابایی با بيان اينكه امروز جهاد دانشگاهی نهادی
با هدفهاي بزرگ و با کارهاي برجسته است، افزود: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد
توسعهای با توانایی منحصر به فرد پس از 40 سال توانسته گامهای خوبی را جهت ارتقاي
توان علمی کشور و توسعه فرهنگی بردارد
.
به گفته رئيس جهاددانشگاهي فارس این نهاد
برخواسته از انقلاب اسلامی ایران دارای ظرفیتهای عظیمی است که آن را نسبت به همه
سازمانها، نهادها و ارگانها متفاوت كرده است و امروز این نهاد ثابت کرده که در هر
زمینهای که وارد شده، توانسته افتخارات ارزشمندی را کسب کند.
بابایی در ادامه با معرفی معاونتهای جهاددانشگاهی و کارکردهای این بخشها، خاطرنشان کرد : معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی با هدف انجام و گسترش پژوهشهای بنیادی، کاربردی و توسعهای به عنوان پل ارتباطی بین صنعت، جامعه و دانشگاه فعالیت میکند.
|
توانمندیهای پژوهشی جهاددانشگاهی
وی اضافه کرد: این نهاد در حوزهی پژوهشی تلاش میکند
تا به واسطه برخورداری از تیمی قوی، تحقیقات انجام شده را به فناوری تبدیل کرده و
در این رابطه عمدتا پژوهشهای کاربردی مد نظر نظام مقدس جمهوری اسلامی را مورد
توجه قرارداده و دنبال کرده است.
رئيس جهاددانشگاهي فارس، زمینه های فعالیت پژوهشی
این نهاد در کشور را عمدتا مربوط به حوزههایی مانند نفت، گاز، پتروشیمی، برق و
الکترونیک، مخابرات، مواد معدنی، زیست فناوری، دانش و فناوری نانو، مطالعات انسانی
و اجتماعی و خدمات پزشکی به عنوان حوزههای اصلی برشمرد و گفت: زمینههای جدید
فعالیت نیز به حوزههایی نظیر مولدهای برق،
UPS
های صنعتی،
طراحی دکلهای حفاری نفت، طراحی و ساخت لولههای مغزی سیار چاههای نفتی، تبدیل
نفت سنگین به سبک و ... معطوف شده است
.
بابایی ادامه داد: جهاددانشگاهی یکی از موفقترین
نهادها در حوزههای پژوهشی، فرهنگی و آموزشی است که وجود 13هزار و 51 طرح کاربردی
و 498 اختراع و اجرایی کردن شمار زیادی از طرحها و ایده ها در بخشهای مختلف گواه
این مدعا است.
وی همچنین راهاندازی کلینیک و پاراکلینیک تخصصی،
آزمایشگاه تشخیص طبی و ژنتیک، مرکز مشاوره روانشناسی، ژنتیک و وجود دفتر مطالعات
راهبردی و ارزیابی تأثیر (اتاف) را توانمندیها و فعالیتهای شاخص معاونت فوق
عنوان کرد
.
رئيس جهاددانشگاهي فارس راهاندازی پژوهشکده
سلامت، ایجاد برند تخصصی در مطالعات اجتماعی سلامت در استان، ایحاد دفاتر ستاد تسهیلگری
(اعلام آمادگی جهت مدیریت دفاتر تسهیلگری در شیراز)، راهاندازی و توسعه واحد تولیدی
اسانس گل محمدی، واحد تولیدی کانکریت و ابسلوت گل محمدی، تولید و افزودن اسانس گونههای دیگر گیاهان
دارویی به خط تولید و راهاندازی مرکز رشد فناوری سلامت را از چشماندازهای مهم
معاونت پژوهشی در آیندهای نزدیک ذکر کرد.
|
فرهنگ عرصه اصلی فعالیتهای جهاددانشگاهی
بابایی در بخشی از سخنانش به معرفی معاونت فرهنگی
این مجموعه پرداخت و گفت: فعاليت فرهنگي در جهاد دانشگاهي از نخستين روزهاي شكلگيري
اين نهاد آغاز شده و طي چهار دهه فعاليت، كارنامه درخشاني از طرحها و برنامههاي
بديع و موثر ثبت کرد.
وی افزود: از همان ابتدا جهاددانشگاهي بر مبناي
اهداف خود و با عنايت به مفاد اساسنامه كوشش نظاممند فرهنگي در دانشگاهها را به
عنوان گستردهترين حوزه فعاليتهاي خود برگزيد و مخاطب اصلي خودرا در محيطهاي
دانشجويي، مطابق سرفصلگزيني، هدفگزاري و برنامهريزي دامنهدار جستجوكرده است
.
رئيس جهاددانشگاهي فارس همچنین اصلی ترین
بنيادين اين حوزه را تكيه و توجه جدي به مباني علمي و مطالعات نظري در تدوين
برنامهها و طرحهاي خودجوش دانشجويي و جذب مشاركت آنان در فعاليتهاي فرهنگي
دانست و عنوان کرد: این نهاد علاوه بر رويكرد تخصصي در فعاليتها از طريق ايجاد
مراكز ويژه و حفظ روند رو به رشد فعاليتهاي جاري، افتخار طراحي و ابداع دهها
جشنواره و برنامه سراسري و بينالمللي را كسب كرده است
.
بابایی ادامه داد: تبليغ و ترويج فرهنگ و هنر
اسلامي، برنامهريزي فرهنگي و تربيتي، ايجاد آمادگي فكري و افزايش دانش و بينش
ديني و سياسي در قشر جوان، بخصوص دانشآموزان و دانشجويان به منظور مقابله با غربزدگي
و انحرافات فرهنگي در چارچوب سياستهاي فرهنگي كشور، رويكرد اساسي و تعيين شده از
سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي براي جهاددانشگاهي است.
وی همچنین تعميق گرايش و باورهاي ديني وآگاهي
سياسي نسل جوان بهويژه دانشجويان، تبليغ و ترویج
آرمانها و
ارزشهاي انقلاب براي مقابله با گسست نسلي و تهاجم فرهنگي، رشد خلاقيت و پرورش
استعدادهاي هنري و ادبي نسل جوان بهويژه دانشجويان، تقويت مشاركت فعال جوانان بهويژه
دانشجويان در مسائل سياسي و اجتماعي كشور را از محورها و زمینههای اصلی فعالیت
فرهنگي در جهاد دانشگاهی برشمرد
.
رئيس جهاددانشگاهي فارس خاطرنشان کرد: فعاليتهاي
فرهنگي جهاد دانشگاهی به شش سر فصل فرهنگي هنري، ديني ـ قرآني، فرهنگي ادبي،
كتاب و كتابخواني، سياسي اجتماعي و فعاليت هاي فراغت، تفكيك شده است
.
بابایی بیان کرد: جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگی
با راهاندازی مرکز فعالیتهای قرآنی و دو خبرگزاری مهم و تأثیرگذار، خبرگزاری بین
المللی قرآن (ایکنا) و خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مرکز افکارسنجی (ایسپا)،
اداره فعالیتهای دینی، هنری و ادبی، کانون تخصصی قرآن و هنرهای تجسمی، گروه نیازسنجی
و مطالعات فرهنگی و سازمان انتشارات، به شکل زیرساختی تلاشی گسترده را دنبال کرده
است
.
وی برگزاری جشنواره تجسمی قرآن و هنر "شهود
قدسی”، اجرای برنامههای ملی، برگزاری هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان،
راهاندازی مرکز آفرینشهای ادبی دانشجویان حافظ و راهاندازی مرکز تخصصی قرآن و
هنر "شمیم” را از جمله فعالیتهای انجام شده فرهنگی اعلام کرد
.
رئيس جهاددانشگاهي فارس همچنین راهاندازی پارک
علوم و فناوریهای نرم و صنایع دستی را از مهمترین چشم اندازهای معاونت فرهنگی این
مجموعه معرفی و اضافه کرد: این پارک به عنوان پارک ملی علم و فناوری در حوزه علوم
انسانی و صنایع خلاق فرهنگی با هدف تجاريسازي دستاوردهاي فرهنگی و هنری و ايجاد
بستر مناسب براي رشد فناوري های فرهنگی و توسعه بازار شركتهاي دانشبنيان فعال در
این حوزهها تاسيس خواهد شد
.
بابایی اضافه کرد: این پارک محصول همکاری مشترک میان جهاددانشگاهی استان فارس و پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع دستی وابسته به جهاد دانشگاهی است که بمنظور تبدیل ایدههای نو در حوزههایی همچون صنایع دستی، گردشگری، رسانههای تصویری و علوم انسانی به محصول و فناوریهای نوین، در استان شروع به کار خواهد کرد.
رئیس جهاددانشگاهی فارس همچنین به راهاندازی تلویزیون اینترنتی توسط این نهاد در آیندهای نزدیک اشاره و خاطرنشان کرد که این اقدام با هدف با پنج هدف اصلی شامل برقراری ارتباط منظم و منطقی و مستمر بین بدنه کارشناسی و نخبگان جامعه با مجموعه دولت و نظام، حرکت در مسیر توزیع عادلانه و منصفانه خدمات بین مردم، انتشار دیدگاههای تخصصی کارشناسان خبره، اطلاعرسانی فعالیتها و دستاوردهای علمی و فرهنگی جهاددانشگاهی و تولید و انتشار محتوای فاخر در حوزههای فرهنگ، فناوری و آموزشهای مهارتی، انجام میشود.
بابایی خاطرنشان کرد که تلویزیون اینترنتی
جهاددانشگاهی یا
IPTV
این
امکان را برای کاربران فراهم میسازد که بتوانند برنامهی تلویزیونی خود را از میان
یک مرجع بزرگ انتخاب و در بستر اینترنت، تلویزیون هوشمند و اپلیکیشن، تماشا کنند.
|
آموزش و نگاه ویژه جهاددانشگاهی به مهارت افزایی
وی در ادامه به معرفی معاونت آموزشی هم پرداخت و
گفت: جهاددانشگاهی با پشتوانه چهار دهه تجربه علمی و عملی و با برخورداری از ظرفیتهای
متنوع و به روز، در سراسر کشور فعالیت آموزشی دارد و قادر به ارائه خدمات آموزشی
به عموم جامعه و تأمین نیازهای آموزشی دستگاهها و نهادهای دولتی و غیردولتی در
سطح کشور است.
رئيس جهاددانشگاهي فارس خاطرنشان کرد که آموزشهای
این مجموعه با هدف توسعه منابع انسانی و متناسب سازی قابلیتهای تخصصی افراد با نیازهای
تخصصیکشور بنیان نهاده شده تا در سایه آن کارآییهای لازم برای پذیرش و ایفای
موثر وظایف اجتماعی و شغلی کسب شود
.
بابایی از مهمترین ویژگیهای فعالیتهای آموزشی
در جهاد دانشگاهی را جنبه کاربردی و روزآمدی این آموزشها عنوان کرد گفت: علاوه بر
این مهم، فرایند مستمر اصلاح آنها بر اساس شرایط روز و نیازهای خاص است.
وی آموزش علمی- کاربردی (مقاطع کاردانی، کارشناسی)،
آموزشهای تخصصی پیشرفته، تخصصی و آموزشهای عمومی-مهارتی کوتاه مدت ویژه فراگیران
آزاد و کارکنان دستگاههای اجرایی را از محورها و زمینههای اصلی فعالیت آموزشی در
جهاد دانشگاهی عنوان کرد
.
رئيس جهاددانشگاهي فارس با بیان اینکه امروزه نقش آموزشهای کوتاه مدت در ارتقاء بهره وری نیروی انسانی بسیار شاخص است، براین نکته تاکید کرد که آموزش در حوزههای تخصصی و تخصصی پیشرفته از حلقههای مفقوده آموزش کشور است.
بابایی گفت: جهاددانشگاهی با مطالعه و بررسی دقیق نیازهای آموزشی اقشار مختلف جامعه از جمله متخصصین امر مبادرت به طراحی و اجرای دورههای تخصصی پیشرفته، تخصصی کرده تا بخشی از نیازهای آموزشی پیشرفته را فراهم کند .
وی ادامه داد: در همین راستا این نهاد با بهرهمندی
از تجربیات ارزشمند، کادر آموزشی مجرب، بکارگیری فناوری روز و برخورداری از 12
مرکز تخصصی آموزش کوتاه مدت متعهد در استان و استفاده از تجارب ارزشمند پژوهشی خود
در زمینه آموزشهای کوتاه مدت فعالیتهای گسترده و چشمگیری داشته و با آموزش
سالانه حدود
۱۲۰
هزار نفر فراگیر به عنوان گستردهترین و پیشرفتهترین
شبکه آموزشی در سراسر کشور، رشد علمی را متعهدانه و تخصصی دنبال کرده و همواره
تلاش داشته که آموزشهایی منجر به مهارت افزایی و کارآفرینی داشته باشد
.
رئيس جهاددانشگاهي فارس طراحی، تدوین و تصویب
عنوان دوره در گروههای مختلف آموزشی تخصصی، مجری برگزاری دورههای آموزش عمومی و
تخصصی ویژه کارکنان دولت در سطح کشور، مجری برگزاری دورههای آموزشی شهرداریها و
دهیاریها در سراسر کشور، به کارگیری فنآوریهای آموزشی روز و برخورداری از
سامانه یکپارچه آموزشهای مجازی، متولی برگزاری دورههای آموزشی بدو استخدام ویژه
کارکنان دستگاههای اجرایی دولتی و خصوصی و عقد قرارداد و تفاهمنامه با سازمانها
و دستگاههای اجرایی دولتی و خصوصی را از توانمندیها و فعالیتهای شاخص این نهاد
در استان فارس معرفی کرد
.
بابایی در معرفی سازمان تجاری سازی فناوری و
اشتغال
دانش آموختگان (ستفا) هم گفت: با توجه به دغدغههای اشتغال در کشور، جهاددانشگاهی
با انعقاد قراردادهای مختلف با دستگاههای مرتبط، تلاش کرده که با برندسازی و تولید
بدون کارخانه با شناسایی کار و مزیتها، شناسایی افراد علاقهمند و توانمند و
ارائهی آموزشهای لازم، در زمینهی تولید و ارتباط آن با بازار کمک شایان و موثری
داشته باشد
.
رئیس جهاددانشگاهی استان فارس همچنین ایجاد و
راهاندازی مرکز رشد و ایجاد 8 مرکز نوآوری و شکوفایی دیگر را از چشم انداز ستفا
عنوان کرد
.
|
نظرات