• چهارشنبه / ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۵:۴۲
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: fars-59075
  • خبرنگار : 50031

حبوبات و تخم مرغ به جای گوشت آری یا نه؟

1280x720_372968

پروتئین‌ از مهمترین موادمغذی مورد نیاز بدن انسان برای داشتن عملکردی صحیح و کامل محسوب می‌شود، نیازی که بیش از هر زمان در دوره کودکی، مشهود بوده و فرایند رشد را تحت تاثیر قرار می‌دهد .

به گزارش ایسنا منطقه فارس، بدن انسان خصوصا در دوران کودکی برای حفظ عملکرد صحیح و کامل و فراهم کردن واحدهای ساختمانی مورد نیاز رشد، به پروتئین نیاز دارد؛ با توجه به اینکه فرآیند رشد در دوران کودکی با سرعتی بالا اتفاق می‌افتد، مقدار پروتئین و نحوه مصرف آن دارای اهمیت است .

یک کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این خصوص به ایسنا منطقه فارس گفت: مشخص شده که مصرف مقادیر کم پروتئین در کودکان به کاهش رشد قدی آنها نسبت به همسن و سالانشان منجر می شود .

مهدیه فرید ادامه داد: گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزها از گروه‌های اصلی هرم راهنمایی غذایی ایرانیان است که ضروریست برای داشتن سلامتی کامل و تامین تمام مواد مغذی بدن، به صورت روزانه مصرف شود.

او ادامه داد: گوشت یکی از منابع پروتئینی و از پروتئین ‌ های ارزشمند حاوی اسید آمینه ‌ های ضروری برای بدن، مواد معدنی مثل آهن، روی، منیزیم و فسفر، انواع ویتامین ‌ ها همچون ویتامین   B و اسید فولیک است؛ گروه گوشت تمام گوشت‌ها اعم از قرمز یعنی گوشت گوسفند و گوساله، و سفید شامل گوشت مرغ، ماهی و پرندگان را شامل می‌شود .

فرید در عین حال گفت: برای تأمین پروتئین موردنیاز بدن، لازم نیست گوشت مصرف شود بلکه با مصرف جانشین‌های گوشت هم امکان تامین و دریات پروتئین کافی و ریز مغذی‌های موجود در گوشت وجود دارد .

غذاهای جانشین گوشت

این کارشناس تغذیه گفت: گروه‌های حبوبات، مغزها، تخم مرغ و سویا؛ جایگزین‌های مناسبی برای گروه گوشت محسوب می‌شوند، در این بین گروه حبوبات از متنوع ‌ترین و مغذی ‌ترین مواد غذایی طبیعت و شامل نخود، لوبیا، عدس، باقلا، لپه و ماش است .

او گفت: مواد غذایی این گروه کم ‌چرب بوده، کلسترول ندارند و سرشار از فولات، آهن، پتاسیم، و منیزیم و حاوی چربی ‌‌های خوب و فیبر‌های محلول و نامحلول است که باعش کاهش احتمال بیماری های غیرواگیر مانند دیابت و انواع سرطان ها می شود و در تثبیت قند خون در بیماران دیابتیک تاثیر خوبی دارد .

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه حبوبات با محتوای پروتئین بالا جایگزین خوبی برای گوشت است، گفت: حبوباتی چون لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، عدس، لپه و سایر حبوبات منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ بوده و باعث خونسازی در رگ‌ ها و تقویت سلول ‌های عصبی می ‌شود. می‌ توان از این حبوبات در سالاد، سوپ و یا آش ‌های مختلف استفاده کرد. همچنین کلسیمی که در حبوبات وجود دارد باعث افزایش مقاومت استخوان ها می شود و مانع پوکی استخوان است .

فرید خاطرنشان کرد: مغزها نیز شامل مغز دانه‌های گردو، بادام، فندق، بادام زمینی و مواردی از این قبیل بوده و منبع بسیار مناسبی از انواع ویتامین ها مثل "ای، بی، سی" و املاحی نظیر کلسیم، فیبر، پروتئین، سلنیم، منیزیوم، امگا ۳ ، روی و مس است .

او ادامه داد: پروتئین ‌ های گیاهی به طور معمول تمام اسید آمینه های ضروری را ندارند، بنابراین لازم است ترکیبی از دست کم دو پروتئین گیاهی مثل غلات و حبوبات مصرف شود تا یک پروتئین با کیفیت بالا به بدن برسد، مثلا عدس پلو، لوبیاپلو، باقلاپلو، ماش پلو و دیگر ترکیب‌ها در تامین پروتئین مورد نیاز بدن بسیار عالیست .

این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه تخم مرغ هم یک منبع غذایی طبیعی و کامل و دارای پروتئین باکیفیت بالا است، گفت: این ماده غذایی ۹ اسید آمینه ضروری و مقادیر قابل توجهی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری را در خود دارد و میتوان گفت که ارزش غذایی پروتئین ‌ های تخم مرغ حتی از سایر گوشت ها بیشتر است .

او با تاکید براینکه همه افراد می توانند روزانه یک عدد تخم مرغ مصرف کنند، گفت: به افراد چاق یا کسانیکه مبتلا به بیماری‌هایی نظیر دیابت، قلبی عروقی، فشارخون بالا، کلسترول بالا هستند یا سابقه خانوادگی در این زمینه دارند، توصیه میشود که هر هفته حداکثر سه زرده تخم مرغ را مصرف کنند اما مصرف سفیده تخم مرغ محدودیتی ندارد .

این کارشناس تغذیه با یادآوری اینکه سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین و فاقد چربی است، خاطرنشان کرد: مصرف تخم مرغ به شکل ساده یا استفاده شده در سایر غذاها نظیر انواع کوکو، کتلت و غیره توصیه می‌شود.

فرید، کارشناس تغذیه با بیان اینکه سویا یا محصولات تهیه شده از سویا دارای پروتئین و چربی غیراشباع، فیبر و موادمعدنی است، گفت: لوبیای سویا دارای مواد معدنی همچون کلسیم، آهن و روی است که میزان مواد معدنی آن در انواع متفاوت دانه های سویا، مختلف است .

این کارشناس تغذیه گفت: پروتئین سویا، آرد سویا و دانه های پخته سویا بیشتر از دیگر محصولات آن دارای مواد معدنی است. سویا به دلیل داشتن پروتئین بالا می تواند جایگزین خوبی برای گوشت باشد. استفاده از کنجاله سویا به ویژه به همراه مقداری گوشت توصیه می‌شود .

به گزارش ایسنا، کارشناسان تغذیه عقیده دارند که مصرف حبوبات، تخم مرغ و انواع مغزها، اگر منطبق بر توصیه‌های کارشناسی باشد، می‌تواند جای گوشت را در سبد غذایی افراد گرفته و نیاز بدن به پروتئین را تامین کند.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.