• چهارشنبه / ۲۷ تیر ۱۳۹۷ / ۱۶:۰۴
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: gilan-127963
  • خبرنگار : 50040

به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی گیلان انجام شد؛

برگزاری جلسه هماهنگی هفتمین دوره مرحله استانی مسابقات ملی مناظره دانشجویی

برگزاری جلسه هماهنگی هفتمین دوره مرحله استانی مسابقات ملی مناظره دانشجویی

جلسه توجیهی – آموزشی گروه های شرکت کننده در هفتمین دوره مرحله استانی مسابقات ملی مناظره دانشجویی امروز برگزار شد.

به گزارش ایسنا – منطقه گیلان، جلسه توجیهی – آموزشی گروه های شرکت کننده در هفتمین دوره مرحله استانی مسابقات ملی مناظره دانشجویی امروز، 27 تیر به همت سازمان دانشجویان معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان گیلان برگزار شد.

حسین فرختار، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گیلان در این نشست، ضمن ابراز خرسندی از حضور دانشجویان در این رویداد علمی – فرهنگی، اظهار کرد: هابرماس بر اهمیت کنش ارتباطی تاکید دارد و گفتگو را مجرایی برای قرابت انسان ها می داند و این مقوله را منتج به صلح عنوان می کند.

وی با اشاره به تعریف انسان در مکاتب مختلف، به بررسی دیدگاه «انسان؛ حیوان ابزارساز» پرداخت و گفت: بر این اساس، در وضعیت نخست هر پنج انگشت انسان در یک محور حرکت می کرد و تنها قادر به آویزان شدن و مشت کردن بود؛ آنگاه که انگشت شصت مستقل شد، توانست امور دقیق و ظریف را انجام دهد و دنیایش را بگستراند لذا این نوع نگاه به انسان، بنیان دیدگاه مارکسیستی را شکل می دهد.

مدرس دانشگاه، با بیان اینکه دیدگاه «انسان؛ حیوان ناطق» بر وجه تکلم و ارتباط تاکید دارد، تصریح کرد: از این دیدگاه انسان با گفت وگو می تواند مشکلاتش را حل کند.

فرختار، به مقایسه دو دیدگاه مذکور پرداخت و یادآور شد: حیوان ابزارساز به تکامل و رشد صنعت کمک کرد و رفاه را به ارمغان آورد، اما از سوی دیگر تخریب طبیعت، استثمار ملت ها، جنگ و ستیز و مصرف گرایی را دامن زد. در مقابل، حیوان ناطق از گفت و گو به عنوان ابزاری برای ارتباط با همنوع استفاده کرد و لذا فرهنگ و هنر و ادب و... را ایجاد نمود.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گیلان ادامه داد: متاسفانه بشر در جامعه کنونی ما با مشکل اختلال ارتباطی مواجه است و در هوش اجتماعی و گفتمان ارتباطی ناتوانی دارد.

وی با اشاره به ویژگی های گفتگو و دیالوگ، خاطرنشان کرد: در گفتگو عصاره خلقت در برابر ماست لذا باید توانایی گوش کردن داشته باشیم. همچنین نیازمند تعلیق ذهنی به معنی معلق کردن ذهن و به دنبال جواب نبودن، هستیم، زیرا ممکن است حق با طرف مقابل باشد.

فرختار، برخورداری از توانایی نقد منطقی، عقلانی و اخلاقی را حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: عموما در نقد کردن یا خودمان عصبانی می شویم و یا با برخورد تحقیرکننده، طرف مقابل را عصبی می کنیم. در واقع در نقد به جای اینکه به موضوع متمرکز شویم، به شخص تمرکز می کنیم که کاملا اشتباه و مردود است.

مدرس دانشگاه، با تاکید بر لزوم پرهیز از پیش داوری، خاطرنشان کرد: نباید تفکرات خود را مرکز عالم بدانیم، زیرا ما همه حقیقت را نمی دانیم و پاره هایی از حقایق در نزد دیگران است.

وی با بیان اینکه باید توانایی بیان و ارائه مناسب را داشته باشیم، ادامه داد: باید بدانیم چگونه مقدمه چینی کنیم و به صورت نرم وارد بحث شویم.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گیلان، رفع اختلال پدید آمده در گفتار را اولین شرط گفتگو دانست و یادآور شد: باید برای دیگران حقوقی برابر را به رسمیت بشناسیم و رابطه بازجو و متهم برقرار نکنیم. همچنین باید تضمین دهیم که گفتارمان عواقبی در بر نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا، جلسه توجیهی – آموزشی هفتمین دوره مرحله استانی مسابقات ملی مناظره دانشجویی با حضور 16 گروه از دانشجویان دانشگاه های استان گیلان در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان گیلان برگزار شد.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.