سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: امروز رمز توسعه در آموزش و پرورش برای داشتن جامعه ای فعال و پویا توجه به آموزش های دوره ابتدایی است و باید از آزمون گرایی و نمره گرایی در این دوره و کلاس های تقویتی مکمل خودداری کنیم.
به گزارش ایسنا –
منطقه گیلان، سیدجواد حسینی امروز در هشتمین جشنواره دانش آموزی جابربن حیان که در
منطقه آزاد انزلی برگزار شد، با بیان اینکه سند تحول بنیادین مبنای فعالیت های
آموزش و پرورش است که 131 راهکار برای تحقق اهداف آن تدوین شده است، اظهار کرد:
یکی از راهکارهای سند تحول بنیادین نوآوری در تحقیق، خلاقیت، فعالیت های مهارتی و
عملی برای تمام دانش آموزان در مراحل مختلف تحصیلی است.
ضرورت کاهش ساعت
درسی و افزایش مهارت محوری دانش آموزان
سرپرست وزارت
آموزش و پرورش با بیان اینکه علاوه بر برنامه درسی که یک برنامه حجیم و سنگین است،
قصد داریم دانش آموزان را از زیر بار سنگینی برنامه درسی نجات دهیم، افزود: برنامه
درسی 12 هزار و 900 ساعت آموزش های نظری از اول ابتدایی تا پایه دوزادهم را هدفگذاری
کرده در حالیکه میانگین آن در دنیا 8 هزار ساعت بیشتر نیست، یعنی 4900 ساعت برنامه
کلاسی درسی داریم که علاوه بر هزینه های زیاد برای آموزش و پرورش، آثار مطلوب کمتری
هم دارد، لذا باید این ساعات را کاهش داده و در عوض به موضوعات مبتنی بر مهارت محوری،
هنر و فعالیت های انگیزشی دانش آموزان بپردازیم، البته این موقعیت ها خوشبختانه در
نظام آموزش و پرورش وجود دارد اما باید تقویت شود.
وی با تاکید بر
اینکه رسالت آموزش و پرورش ساختن و فرصت آفرینی موقعیت های متعدد یادگیری به عنوان
یکی از اساسی ترین بندهای سند تحول بنیادین است، گفت: این رسالت مسئولان، مدیران، معلمان
و اولیا را بر آن می دارد که برای دانش آموزان در فعالیت های مدرسه و فرا مدرسه موقعیت های
جدید یادگیری خلق کنند.
حسینی با بیان
اینکه سقف دانشمندی از دوره بزرگسالی و میانسالی به دوره کودکی تغییر شکل داده است،
تصریح کرد: ما امروز دانشمندان خردسالی داریم که اگر به نسبت گذشته مقایسه کنیم مانند
دانشمندان بزرگسال به خلاقیت و نوآوری روی آوررده اند.
پرهیز از
آزمون گرایی و نمره گرایی در دوره ابتدایی
سرپرست وزارت
آموزش و پرورش تاکید کرد: امروز رمز توسعه در آموزش و پرورش برای داشتن جامعه ای فعال
و پویا توجه به آموزش های دوره ابتدایی است لذا جامعه برای رسیدن به توسعه باید به آموزش ابتدایی که اصل و مبناست اهمیت بیشتری دهد؛ ما برای اینکه این ها را دریابیم باید از آزمون گرایی
و نمره گرایی در این دوره و کلاس های تقویتی مکمل و برگزاری امتحان خودداری کنیم و
دانش آموزان را با ایجاد فرصت های مناسبی مثل جشنواره جابر بن حیان به سمت رشد و تعالی
هدایت کنیم.
وی با بیان
اینکه یکی از برنامه های آموزش و پرورش این است که کودکان را به سرعت وارد دوران بزرگسالی
کنیم، گفت: جشنواره هایی از این دست فرصت های انگیزشی و هنری را فراهم می کند تا دانش آموزان
متناسب با علاقه و تلاش شان شکوفا شوند و مشارکت جامعه هدف را نیز به سمت خود جذب کنند.
نظرات