• شنبه / ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۴:۵۸
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: gilan-136060
  • خبرنگار : gilan-9

رمز توسعه در آموزش و پرورش توجه به آموزش های دوره ابتدایی است

photo_2019-08-17_12-11-08

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: امروز رمز توسعه در آموزش و پرورش برای داشتن جامعه ای فعال و پویا توجه به آموزش های دوره ابتدایی است و باید از آزمون گرایی و نمره گرایی در این دوره و کلاس های تقویتی مکمل خودداری کنیم.

به گزارش ایسنا – منطقه گیلان، سیدجواد حسینی امروز در هشتمین جشنواره دانش آموزی جابربن حیان که در منطقه آزاد انزلی برگزار شد، با بیان اینکه سند تحول بنیادین مبنای فعالیت های آموزش و پرورش است که 131 راهکار برای تحقق اهداف آن تدوین شده است، اظهار کرد: یکی از راهکارهای سند تحول بنیادین نوآوری در تحقیق، خلاقیت، فعالیت های مهارتی و عملی برای تمام دانش آموزان در مراحل مختلف تحصیلی است.

ضرورت کاهش ساعت درسی و افزایش مهارت محوری دانش آموزان

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه علاوه بر برنامه درسی که یک برنامه حجیم و سنگین است، قصد داریم دانش آموزان را از زیر بار سنگینی برنامه درسی نجات دهیم، افزود: برنامه درسی 12 هزار و 900 ساعت آموزش های نظری از اول ابتدایی تا پایه دوزادهم را هدفگذاری کرده در حالیکه میانگین آن در دنیا 8 هزار ساعت بیشتر نیست، یعنی 4900 ساعت برنامه کلاسی درسی داریم که علاوه بر هزینه های زیاد برای آموزش و پرورش، آثار مطلوب کمتری هم دارد، لذا باید این ساعات را کاهش داده و در عوض به موضوعات مبتنی بر مهارت محوری، هنر و فعالیت های انگیزشی دانش آموزان بپردازیم، البته این موقعیت ها خوشبختانه در نظام آموزش و پرورش وجود دارد اما باید تقویت شود.

وی با تاکید بر اینکه رسالت آموزش و پرورش ساختن و فرصت آفرینی موقعیت های متعدد یادگیری به عنوان یکی از اساسی ترین بندهای سند تحول بنیادین است، گفت: این رسالت مسئولان، مدیران، معلمان و اولیا را بر آن می دارد که برای دانش آموزان در فعالیت های مدرسه و فرا مدرسه موقعیت های جدید یادگیری خلق کنند.

حسینی با بیان اینکه سقف دانشمندی از دوره بزرگسالی و میانسالی به دوره کودکی تغییر شکل داده است، تصریح کرد: ما امروز دانشمندان خردسالی داریم که اگر به نسبت گذشته مقایسه کنیم مانند دانشمندان بزرگسال به خلاقیت و نوآوری روی آوررده اند.

پرهیز از آزمون گرایی و نمره گرایی در دوره ابتدایی

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: امروز رمز توسعه در آموزش و پرورش برای داشتن جامعه ای فعال و پویا توجه به آموزش های دوره ابتدایی است  لذا جامعه برای رسیدن به توسعه باید به آموزش ابتدایی که اصل و مبناست اهمیت بیشتری دهد؛ ما برای اینکه این ها را دریابیم باید از آزمون گرایی و نمره گرایی در این دوره و کلاس های تقویتی مکمل و برگزاری امتحان خودداری کنیم و دانش آموزان را با ایجاد فرصت های مناسبی مثل جشنواره جابر بن حیان به سمت رشد و تعالی هدایت کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه های آموزش و پرورش این است که کودکان را به سرعت وارد دوران بزرگسالی کنیم، گفت: جشنواره هایی از این دست فرصت های انگیزشی و هنری را فراهم می کند تا دانش آموزان متناسب با علاقه و تلاش شان شکوفا شوند و مشارکت جامعه هدف را نیز به سمت خود جذب کنند.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.