• چهارشنبه / ۱۸ آبان ۱۳۹۰ / ۰۹:۴۷
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: gilan-48683
  • خبرنگار : gilan-9

چگونه با رييس خود ارتباط برقرار كنيم ؟

 برخورد با رييس و مافوق از جمله اصول مهم كاري و اجتماعي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.

پيش از آن كه نزد رييستان برويد آرامش خود را حفظ كنيد و هيچ گاه سراسيمه و آشفته نزد او نرويد. ابتدا چند نفس عميق بكشيد، پنجره‌ها را باز كرده، هواي تازه استشمام كنيد و پس از كمي تمركز با قدم‌هاي استوار نزد او برويد.

سعي كنيد هميشه دفترچه‌ي يادداشت و قلم با خود داشته باشيد و موارد زير را رعايت كنيد.

الف)با آرامش و اطمينان خاطر بنشينيد و نگاهتان را مستقيم به چهره او بدوزيد.

ب)با دقت به حرف هايش گوش بدهيد.

ج)ضمن گوش دادن گاهي حرف هايش را يادداشت كنيد.

د)در صورت نياز از او توضيح بخواهيد.

ه) چنانچه لازم دانستيد سؤالتان را بلافاصله مطرح كنيد و راه حل‌هاي احتمالي را جويا شويد.

و) اگر صلاح دانستيد در پايان كار با صراحت اظهارنظر كنيد.

اگر قصد داريد از مذاكرات با مدير خود به نتيجه‌ي اطمينان بخشي برسيد و از وقت ملاقاتي كه از او گرفته‌ايد حداكثر بهره را ببريد پيشاپيش، ذهنتان را از هر جهت آماده كنيد.

الف) سعي كنيد طي مذاكره از هرگونه جارو جنجال و بگو مگوي احتمالي بپرهيزيد.

ب)با شكم گرسنه با هيچ كس حتي همسرتان نيز مذاكره نكنيد.

ج) در صورت لزوم قبل از ملاقات، پيشنهادهاي خود را بر روي كاغذ يادداشت كنيد.

د) پاسخ هر سوال احتمالي را از قبل آماده كرده، رفتار، مقاصد و هيجانات مدير را پيش بيني كنيد.

ه) قبل از ورود به اتاق مذاكره به خود تلقين كنيد كه موفقيت از آن شما خواهد بود.

در هنگام صحبت كردن با رييستان در سخن گفتن شتاب به خرج ندهيد، موضوع صحبت را قبلا چندين بار با خود و با صداي بلند تكرار كنيد تا هنگام اداي آنها دچار فراموشي يا لكنت زبان نشويد، جملات ساده و كوتاه و رسا به كار ببريد و شيوه‌ي خلاصه‌گويي را در پيش بگيريد، گفته‌هاي خويش را با اطمينان و اعتماد به نفس بيان كنيد و انتظار نداشته باشيد ديگران آنچه را كه شما با شك و ترديد به زبان مي‌آوريد باور كنند، در برابر ترش‌روترين و عبوس‌ترين اشخاص هرگز شادابي خود را از دست ندهيد و هنگام گفتگو نيز تمام قوايتان را براي كسب كاميابي متمركز كنيد.

دقت در شناخت عادات، علايق و سليقه‌ي رييس، شما را به او نزديكتر مي‌كند و در نتيجه رابطه‌ي بهتري بين شما برقرار مي‌شود.

البته بايد به خاطر داشته باشيد كه هنر شناخت افراد با تملق و چاپلوسي متفاوت است، همكاري با ديگران مستلزم شناختي عميق از شخصيت آنها است و از اين طريق به اطلاعاتي دست مي‌يابيد كه در مذاكرات و مباحثتان به كارتان مي‌آيد.

رعايت نكات زير از شما همكاري صديق و مطلع مي سازد.

1- سعي كنيد روحيه‌ي مديران و همكاران خود را خوب بشناسيد و به آداب و عادات كاري آنها پي ببريد تا هرگز با مشكلي مواجه نشويد، مثلا آيا مدير شما آدمي منطقي و اهل تحقيق است يا آدمي دمدمي مزاج و شكاك و يكدنده؟ يا انعطاف‌پذير ونرم خو؟ و بالاخره خونسرد است يا عصبي مزاج؟

2 - از اعتقادات مذهبي و خط مشي سياسي آنها شناختي عميق داشته باشيد تا با پيشامدي غيرمنتظره مواجه نشويد.

3- براي ايجاد رابطه‌اي سالم با مدير خود هرگز از حربه تهديد و گوشه و كنايه استفاده نكنيد، بهترين راه نرمش، حوصله و شناخت طرز فكر مدير است.

ستواندوم مريم قاسمي مشاور كلانتري

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.