• چهارشنبه / ۱۵ شهریور ۱۳۹۱ / ۲۱:۰۰
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: gilan-55956

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران خواستار شد:

تغییر قانون ارث در اراضی کشاورزی

تغییر قانون ارث در اراضی کشاورزی

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: قانون ارث موجود موجب خرد شدن بیشتر اراضی کشاورزی می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه گیلان، دکتر راهنمایی در مراسم اختتامیه همایش ملی توسعه روستایی در گیلان، گفت: زمین کشاورزی که متعلق به یک فرد است، پس از مرگ بین فرزندان او تقسیم می شود و این قانون باعث می شود یک زمین در ابعاد بزرگ به زمینهای کوچک بین چند نفر تقسیم شود.

وی با اشاره به اینکه خرده مالکی مانع از آن می شود که کشاورزان از ارزش افزوده تولید محصولات خود سود ببرند، افزود: ما برای مساحت اراضی کشاورزی یک فرد کف تعیین نکرده ایم و این از چالش های بزرگ کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه در کشورهایی مانند انگلستان همه اراضی کشاورزی از پدر به فرزند ارشد می رسد و اگر او نخواهد به فرزند دیگر داده می شود و قانون با بقیه وارثان طور دیگری املاک را تقسیم می کند، خاطرنشان کرد: مزایای این قانون اینست که اراضی کشاورزی هر ساله کوچکتر و خرد نمی شوند.

دکتر راهنمایی اظهار کرد: اعتماد به دهیاریها و مستقل شدن آنها یکی دیگر از عوامل مهمی است که موجب توسعه روستاها می شود و به مسئولین توصیه می کنم قدرت اجرایی دهیاران را جدی بگیرند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه توسعه روستایی یک دغدغه مدیریتی تاریخی کشور است و در طول زمان با فراز و نشیب های زیادی مواجه شده است، خاطرنشان کرد: دلیل مقاومت در برابر توسعه روستایی سیاستهای شهری محور و شهر مداری است.

دکتر راهنمایی با بیان این مطلب که باید در بین همه مردم جابیفتد که دهاتی بودن یک جرم ارثی نیست، تصریح کرد: باید نابرابری فرهنگی در دارور عمومی را در این مساله تغییر دهیم.

وی تاکید کرد: برای مدیریت جوامع روستایی نیاز به سازوکارهای جدید داریم و اساس کار برای مدیریت روستایی پیدا کردن واحدهای همگن است.

وی تصریح کرد: عزم جدی برای خرد شدن اراضی کشاورزی باید صورت بگیرد زیرا کوچک شدن اراضی کشاورزی بازدهی اقتصادی این بخش را کاهش می دهد.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha