• دوشنبه / ۱۲ آبان ۱۳۹۳ / ۱۴:۰۳
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: gilan-76626

/ فلسفه عزاداری برای امام حسین(ع)/

گریه بر مظلوم، فریاد بر ظالم است

untitled

گریه بر مظلومیت حسین(ع) فریاد بر ظالمان است و این عزاداري در مهم‌ترين كاركرد خود، سبب شده تا پيام‌هاي نهضت عاشورا زنده و جاويد بماند و آموزه‌هاي آن به همه بشريت انتقال يابد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه گیلان، با گذر زمان اين نكته به روشني معلوم شد كه امام حسين(ع) و يارانش، مردان پيروز كربلا بودند.در كربلا گرچه آنان جان به جان آفرین تسلیم کردند اما اسلام را حياتي دوباره بخشيدند، رسم ستم‌ستيزي را به جهانيان آموختند و خود نيز به فيض بزرگ شهادت دست يافتند و براي هميشه تاريخ در نگاه دين‌مداران و عدالت‌خواهان جايگاهي شكوهمند يافتند و محبوب دل‌هاي مؤمنان شدند.

با این حال قيام پيروزمندانه امام حسين(ع) در عاشوراي سال 61 هجري،با نثار خون‌هاي پاک عزيزان، بي‌قراري‌هاي كودكان، بي‌پناهي‌هاي بانوان و يا صحنه‌هايي آكنده از مصيبت و مظلوميت رقم خورد. بر اين اساس، يادآوري اخبار آن قيام خونين، همواره عواطف انسان‌ها را به تأثر وا داشته و در طول تاريخ به برپايي عزاداري با شكل‌هاي گوناگون انجاميده است. از اين رهگذر، پس از گذشت چهارده قرن، همچنان درس‌ها و پيام‌هاي آن قيام تازه و زنده مانده است.

اين همه در حالي است كه از ديرباز تاكنون، همواره مخالفاني نيز وجود داشته‌اند كه عزاداري براي امام حسين(ع) را انكار كرده و يا درباره آن شبهه و ترديد روا داشته‌اند. ايشان گاهي كوشيده‌اند تا مشروعيت عزاداري براي امام حسين(ع) را نفي كنند و گاهي نيز كاركردهاي اجتماعي آن را زير سؤال برده‌اند.

چیستی و چرایی عزاداری حسینی بر پایه گریه

«عزا» در لغت به معناي صبر و شكيبايي كردن بر هر چيزي كه انسان از دست مي‌دهد» و نيز به معناي خوب صبر كردن، صبر كردن در مصيبت و سوگ و مصيبت است و در زبان عربی بر دلداری و تسلی دلالت دارد؛ بر اين اساس، «عزاداري» مراسمي است كه براي آرامش بخشيدن به فرد يا افراد داغ‌ديده برگزار مي‌شود.

شخصيت امام حسين(ع) چنان عظيم و حوادث قيام او چنان مصيبت‌بار است كه عزاداري وي به هيچ‌وجه با مراسم معمول در يادبود و بزرگداشت افراد كه غالبا خشك و بي‌هيجان است، همانندي ندارد. پس از گذشت چهارده قرن از حادثه عاشورا، شركت‌كنندگان در عزاداري امام حسين(ع)در واقع، خويشتن را مصيبت‌زده و داغدارِ آن حادثه بزرگ مي‌يابند و با شركت در اين مراسم عملا به يكديگر، و نيز به صاحبان اصلي مصيبت یعنی اهل بيت(ع) تسلي مي‌دهند.

ناگفته پيداست كه گریه کردن در عزاداری حسین(ع) سبب مي‌شود تا نام و ياد امام حسين(ع) و حماسه عظيم او همواره زنده و تازه نگاه داشته شود، به ويژه آنكه عزاداري بر امام حسين(ع) در قالب يكي از مردمي‌ترين رسم‌هاي اجتماعي ميان مسلمانان انجام مي‌شود و همگان در هر سن و از هر صنف با حضور در آن، پيام‌های حماسه حسيني را با عمق جان دريافت مي‌كنند.

گریه بر مظلومیت امام حسین(ع) فریاد بر ظالمان در همه اعصار است و عزاداري براي امام حسين(ع) در مهم‌ترين كاركرد خود، سبب شده است تا ياد، نام و پيام‌هاي نهضت عاشورا زنده و جاويد بماند و آموزه‌هاي آن به همه بشريت انتقال يابد. از اين طريق، همه انسان‌ها ـ مسلمان و نامسلمان ـ در طول تاريخ، با آموزه‌هايي همچون ستم‌ستيزي، آزادگي، شهادت‌طلبي، ايثار و حقيقت‌جويي آشنا شوند.

مجالس عزاداري امام حسين(ع) فرصتي بسيار ارزشمند به دست مي‌دهد تا واعظان و خطيبان عالم به بيان احكام و مباحث شرعي، اخلاقي و اعتقادي بپردازند و عزاداران حسيني را با معارف ديني آشنا كنند. بر اين اساس، همان‌گونه كه در محرم سال 61 هجري، امام حسين(ع) براي احياي دين قيام كرد، مراسم عزاداري او نيز در طول تاريخ، بستري شد براي احياي دين و ترويج معارف آن.

هدایتگری مجالس عزاداری

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی حبیبی، امام جمعه رضوانشهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، عزاداری برای امام حسین(ع) را جزو فرهنگ عمومی شیعیان دانست و تصریح کرد:کسی نباید اصل عزاداری را زیر سوال ببرد. شور در عزاداری‌های ما نقش محوری دارد، اما بايد شعور بر عزاداري‌هاي ما حاكم باشد و وقتی که شور و شعور با هم آميخته مي‌شود، دشمنان ما تحمل ديدن آن را ندارند.

وی با بیان اینکه عزاداري برای اباعبدالله‌الحسين(ع) تاثير زیادی بر زندگی دارد،افزود:گریه بر حسین(ع) جنبه مادی ندارد و از روی ضعف و زبونی نیست، بلکه محبت را نشان می‌دهد و هدایتگر می‌باشد، زیرا کسی که در مجلس عزاداری امام حسین(ع) حضور دارد در مرحله اول با معارف حسینی آشنا می‌شود و به برجستگی‌های شخصیتی امام و فضایل اخلاقی ایشان پی می‌برد و حالت مقایسه پیدا می‌کند و خواستار جلوه‌ای از این فضایل در وجود خود می‌شود و هدایت می‌یابد.

امام جمعه رضوانشهر با بیان اینکه برانگیختن عواطف ،جامعه را جریحه‌دار می‌کند، خاطرنشان کرد: ذکر مصایب امام حسین(ع) در کربلا این پیام را می‌رساند که هدف و حرکت امام هدفی بزرگ بوده است؛ لذا گریه بر حسین(ع) زنده نگه دارنده مکتب سیاسی عاشوراست و بنا به روایتی از پیامبر ثواب بهشت را دارد.

مظلوم بودن با قبول ظلم فرق دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس خوبرو، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان آستانه اشرفیه در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد فلسفه عزاداري امام حسين(ع)، گفت: بحث مکتب اسلام، با مکاتب ديگر فرق بسيار دارد؛ ديگر مکاتب فقط به نفع انسان مي‌انديشند، ولي مکتب اسلام، هر عملي را در قالب قرب الهي مورد قبول مي‌داند.

وی بیان کرد: اسلام مخالف اين است که انسان ظلم را قبول کند و مظلوم بودن با قبول ظلم فرق دارد؛ لذا عزاداری امام حسین(ع) در ماه محرم بهانه‌ای است برای اینکه شور و شعور حسنی را به جهانیان اعلام کنیم و به نوعی پیروزی خون بر شمشیر است که شمشیر از بین رفتنی است، اما خون تا قیامت ماندگار می‌ماند به ویژه اگر پای خون پاک اهل بیت(ع) در میان باشد.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.