• یکشنبه / ۱ فروردین ۱۳۹۵ / ۰۷:۳۵
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: gilan-91682

سمنو داروى طول عمر و آرامش اعصاب

سمنو داروى طول عمر و آرامش اعصاب

سمنو غذاى بهشتی که تزئین بخش سفره هفت سین است و به عنوان نماینده ای از جهان قدرت بر سفره هفت سین می رود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، سمنو یکی از ارکان مهم در سفره زیبای آریایی و سمبل قدرت و شجاعت است که به غذای مرد آفرين معروف است.

در کشور ما از هزاران سال پیش در دوران باستان، جوانه‌ها و اهمیت مصرف آنها برای مردم شناخته شده بود. این موضوع به قدری اهمیت داشت که مردم ما استفاده از جوانه گندم را به عنوان یک آیین سنتی همواره به شکل سمنو در آغاز فصل بهار در سفره هفت‌سین لازم می‌دانستند.

سمنو را از عصاره جوانه گندم تازه و آرد کامل گندم تهیه مى کنند. سمنو خوشمزه و شیرین است و این در حالى است که به آن هیچ نوع ماده شیرین کننده اضافه نمى کنند. علت شیرینى آن ترکیب عصاره جوانه گندم با آرد کامل است که طعم شیرین به آن مى دهد.

هر کدام از اجزای تشکیل‌دهنده‌ هفت‌سین از گذشته‌های دور تاکنون دلیل خاص خود را برای بودن در این سفره داشته‌اند. برای سمنو باور عموم مردم در قدیم این بوده است که گندم آن را فروهرها، به جوانه می رسانند و به همین دلیل خوردن آن، قدرت و برتری به ذهن و جسم انسان می‌دهد.

این غذاى بهشتی که تزئین بخش سفره هفت سین است داروى طول عمر و آرامش اعصاب است که به عنوان نماینده ای از جهان قدرت بر سفره هفت سین می رود. سمنو شیرافزا است از این رو هم براى مادران شیرده و هم به علت مقوى بودن براى زنان باردار بسیار مفید است. از دیگر موارد مفید درمانى سمنو مى توان به اثرات شفابخش آن در درمان سوءهاضمه، نازایى، سختى زایمان، سنگ کیسه صفرا و اختلال صفرا، پادرد، کندى ضربان قلب، ریزش مو، لاغرى، یبوست، واریس، قندخون و دیابت اشاره کرد.

سمنو در سفره هفت سین نماد ثروت، فراواني و وفور است، چون از جوانه هاى تازه رسیده گندم تهیه مى شود، نماد زایش و بارورى گیاهان است. سمنو غذای ضد پیری و سرشار از ويتامين هاي B وE، پروتيين از نوع عالي، مواد معدني، فيبر و مواد مفيد ديگر است.

در فرآیند جوانه زدن، ویتامین‌ها، املاح و پروتئین به مقدار زیادی افزایش می‌یابد، ولی برعکس کالری و کربوهیدرات آن کاهش می‌یابد. ضمن اینکه پروتئین‌های موجود، قابلیت هضم و جذب بهتری پیدا می‌کنند. غلات و حبوبات فاقد ویتامین C هستند، ولی در هنگام جوانه زدن مقدار زیادی ویتامین C تولید می‌شود که به علت جذب عناصر موجود در هوا به هنگام جوانه زدن است. جوانه‌ها مقدار زیادی آب و فیبر دارند که مصرف منظم آنها مانع بروز یبوست می‌شود.

جوانه‌ها به خصوص جوانه گندم یکی از منابع غنی پتاسیم و منیزیم هستند. پتاسیم در تحریک‌پذیری، انتقال و تولید انرژی نقش دارد. مصرف منابع غنی از پتاسیم (میوه‌ها و سبزیجات) باعث کاهش پرفشاری خون و بیماری‌های قلبی – عروقی می‌شود.

در گندمي که جوانه مي زند، اسيدهاي نوکلييک RNA و DNA که به فراواني در جوانه گندم وجود دارند در جلوگيري از پيري سلولها بسيار موثرند. سلنيم و منيزيم موجود در جوانه گندم در جلوگيري از انواع سرطان و به خصوص فيبر موجود در آن در پيشگيري از بروز سرطان کولون موثر است.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha