• سه‌شنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۲۰:۳۱
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: golestan-28279
  • خبرنگار : golestan-1030

وطنی در گفتگو با ایسنا:

حاشیه های سند 2030 در روزهای منتهی به انتخابات

سند 2030

سند 2030 پیمان نامه نیست فقط یک توصیه نامه است، یعنی جنبه الزام برای هیچ کشوری ندارد. اگر چه هیچ یک از کشورها این سند را امضاء ننمودند.

محمدرضا وطنی، مدیر کل آموزش و پرورش استان گلستان در گفتگو با ایسنا – منطقه گلستان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با فرهنگیان در مورخه 96/2/17 گفت: ایشان در این دیدار موضوعی را در خصوص سند 2030 مطرح نمودند که دولت بر حسب وظیفه برخی از شبهات مرتبط با موضوع را خدمت معظم له پاسخ گفته و برای برطرف نمودن سایر دغدغه ها، موضوع را در دستور کار خود قرار داد.

وی ادامه داد: البته سند 2030 پیمان نامه نیست فقط یک توصیه نامه است، یعنی جنبه الزام برای هیچ کشوری ندارد. اگر چه هیچ یک از کشورها این سند را امضاء ننمودند. فقط پیمان نامه های یونسکو است که جنبه الزامی دارد و آن هم باید به تایید مجالس کشورها برسد.

مدیر کل آموزش و پرورش گلستان تشریح کرد: چارچوب اقدام سند آموزش  2030 در امتداد برنامه آموزش برای همه قرار دارد که سابقه آن به سال 1990 برمی گردد. پیش نویس اولیه آن در اجلاس چهار روزه مجمع جهانی آموزش که در اوایل خرداد94 در کره جنوبی برگزار شد ارائه گردید.

وطنی توضیح داد: آقای دکتر فانی وزیر وقت آموزش و پرورش تنها فردی بود که به بخش هایی از آن اعتراض نموده و خواستار تغییرات آن گردید، و این اعتراض را به شکل مکتوب به دبیرخانه سازمان ارسال نمود و عنوان کرد که به هر شکل این سند در تعارض با مقررات و اولویتهای ملی، باورهای دینی و ارزش های فرهنگی جامعه ایرانی است.

وی در مورد فرایند احتمال اجرایی شدن سند در ایران گفت: به دنبال آن هیئت وزیران در تاریخ 95/6/25  اقدام به تشکیل کارگروه ملی آموزش 2030 با هدف تهیه برنامه اجرایی و نظارتی تحقق آموزش 2030 در سطح ملی نمود و این کارگروه براساس مصوبه هیئت وزیران می بایست همسو با اسناد بالا دستی و مطابق نظام ارزشی کشور سندی را منطبق با اهداف ملی تهیه نماید.

وطنی افزود: کمیسیون ملی یونسکو به دنبال نهایی شدن چارچوب اقدام آموزش 2030 با همکاری متخصصین ارشد آموزش در کشور، پیگیر تدوین چارچوب اقدام ملی آموزش 2030 براساس اسناد بالادستی و منطبق با معیارها و ارزشهای اسلامی نمودند. در حقیقت تفسیری ملی از چارچوب اقدام آموزش 2030 به شمار می رود و هدف اصلی تدوین چارچوب ملی، انطباق چارچوب بین المللی با اهداف ملی و نظام آموزشی جمهوری اسلامی بوده.

محمدرضا وطنی در مورد اجرایی نشدن سند در ایران گفت: این سند در تاریخ 20آذر95 رونمایی و کلیه اطلاعات مربوط به آن به صورت شفاف در سایت کمیسیون ملی یونسکو قرار گرفت و نهایتاً باتوجه به ملاحظاتی، معاون اول رئیس جمهور در 10 اردیبهشت با صدور بخشنامه ای اجرایی شدن آن را متوقف نمود. بنابراین علی رغم الزام آور نبودن سند به بخش هایی از آن اعتراض و به شکل قابل قبول در نظام جمهوری اسلامی در آمد.

وطنی به عنوان بالاترین مقام آموزش و پروش در استان با تکذیب شایعات بی پایه تاکید کرد: به اطلاع مردم شریف و متدین به ویژه علمای اَعلام می رساند که این شایعات در زمان تبلیغات انتخابات منتشر شده کاملا کذب بوده و همچنین شایعات دیگری نظیر چاپ کتاب های آنچنانی و توزیع آن توسط آموزش و پرورش مردود و مربوط به جریاناتی است که برابر فرمایش مقام  معظم رهبری که فرمودند برخی از جریانات هستند که می خواهند آموزش و پرورش را از چشم بیندازند و اعتبار آن را مخدوش نمایند.

وی در پایان افزود: از همه خانواده های محترم تقاضا دارم، به هیچ عنوان سراغ برنامه های غیررسمی  و کتاب های آموزشی و کمک آموزشی غیر استاندارد که مورد تایید سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش نیست نروند. همچنین ستاد همکاری های آموزش و پرورش و حوزه های علمیه برای تربیت فرزندان ایران اسلامی در تلاشند تا ماموریت نهایی آموزش و پرورش که رساندن فرزندان ایران اسلامی به مراتبی از حیات طیبه است، را به عنوان یک اقدام عملی در حوزه تعلیم و تربیت به جامعه ارائه نمایند.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.