• شنبه / ۳ آبان ۱۳۹۳ / ۱۳:۲۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: hamedan-22114

نمکدان را از سفره هایتان حذف کنید

namak_59309

یک کارشناس ارشد علوم تغذیه بر کاهش مصرف نمک در برنامه غذایی کودکان تاکید کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)_منطقه همدان، "مریم شلیله"اظهار کرد: نمک از دو جزء کلر و سديم تشکيل شده و برای انتقال پیام‌های عصبی، عملكرد صحیح عضلات و سوخت و ساز بدن ضروري است.

وی افزود: از كلر موجود در نمك براي ساخت اسيد معده و از سديم و كلر موجود در آن براي ساخت بزاق در بدن استفاده می‌شود همچنین از سوي ديگر، نمك يك طعم‌دهنده غذايي بوده و علت اصلي مصرف آن توسط مردم همين ويژگي است.

این کارشناس ارشد تغذیه تصریح کرد: مقدار مورد نياز سديم بسيار كم و به میزان دو تا سه گرم در روز است و با مصرف همين مقدار كم، بدن از كارآيي لازم برخوردار می‌شود. در صورتی که نمک به مقدار توصيه شده مصرف شود و کلیه‌ها نيز از عملكرد مطلوب برخوردار باشند، نمک مازاد بر نـیاز بدن به راحتی از راه کلیه‌ها و از طریق ادرار دفع می‌شود. اما در ايران متوسط مصرف نمك روزانه 10 گرم است.

وی خاطرنشان کرد: مصرف بيش از حد نياز نمك تبعاتي از جمله بالا رفتن فشار خون را به دنبال دارد و با افزايش فشار خون از حد طبيعي، احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي و سكته‌هاي قلبي و مغزي به ميزان قابل توجهي افزايش می‌يابد؛ وضعيتي كه امروزه در همه كشورها از جمله ايران ديده می‌شود به طوريكه ميزان ابتلا و شيوع بيماري‌هاي مزمن از جمله بيماري‌هاي قلبي عروقي و پرفشاري خون رو به افزایش و در حال درگير كردن افراد در سنين پايين‌تر است.

شلیله گفت: يكي از راهكارها به منظور پيشگيري از اين اپيدمی خطرناك، توجه به برنامه و رژيم غذايي است. بر اساس مطالعات انجام شده با تغذيه سالم می‌توان به ميزان قابل توجهي از بروز و شدت اين بيماري‌ها كاست. وی ادامه داد: اما بايد توجه داشت كه اين اقدامات تغذيه‌اي پيشگيرانه بايد از سال‌هاي كودكي آغاز شود تا قادر به پيشگيري موثر از ابتلا به بيماري باشد، زيرا تغييراتي كه در بدن ايجاد و منجر به بروز علائم بيماري می‌شود از سال‌هاي كودكي شروع شده و به تدريج پيشرفت می‌كند.

شلیله تصریح کرد: يكي از راهكارهاي تغذيه‌اي موثر به منظور پيشگيري از افزايش فشار خون و بيماري‌هاي قلبي، كاهش مصرف نمك در برنامه غذايي است كه با توجه به تأثير نمك در طعم و در نهايت پذيرش غذا توسط افراد، اگرچه اين راهكار ساده به نظر می‌آيد اما در عمل، بسياري از افراد قادر به رعايت اين نكته تغذيه‌اي ساده و راحت نيستند. يكي از دلايل اين عدم موفقيت، شكل‌گيري عادت افراد به طعم از سال‌هاي كودكي است به این معنا كه افرادي كه از كودكي غذاهاي شور و پر نمك بيشتري مصرف كرده‌اند در بزرگسالي نيز تمايل بيشتري به مصرف اينگونه غذاها دارند.

این کارشناس ارشد گفت: اگر چه ذائقه هر فرد تا حد زيادي تحت تأثير ژنتيك قرار دارد اما مانند بسياري ديگر از ويژگي‌ها بخشي از ذائقه، اكتسابي و تحت تأثير مواجهه افراد در طول زندگي و دريافت‌ها و عادات غذايي خانواده و تقليد كودكان از رفتار بزرگترها و انتقال دانش و آگاهي‌هاي تغذيه‌اي از نسلي به نسل ديگر است به صورتی که مادران تأثير بسزايي در شكل‌گيري ذائقه كودكان در زمان‌هاي خاص مانند آغاز استفاده از غذاي كمكي و غذاي سفره خانواده در پايان يك سالگي و ساير دوران‌هاي زندگي مانند دوران بلوغ كه دوران‌هاي طلايي برای شكل‌گيري ذائقه است، دارند چراكه تكرار مصرف غذاها بويژه در دوران‌هاي خاص زندگي توأم با شرايطي از تجربيات خوشايند هنگام صرف غذاها در ايجاد تمايل به تكرار مصرف آن غذا تأثير قابل توجهي دارد و معمولا افرادي كه در دوران بزرگسالي تمايل به طعم‌هاي خاص مانند شوري يا شيريني دارند كساني هستند كه در كودكي تجربه مكرر استفاده از چنين موادي را دارند.

وی یادآور شد: بیشتر عادات غلط و شیوه زندگی نامتعادل در این سال‌های عمر پایه‌گذاری می‌شوند و شکل می‌گیرند و متأسفانه برای تمام عمر؛ ثابت، پایدار و غیرقابل تغییر باقی می‌مانند. به همين دليل والدين بايد سعي كنند از كودكي بچه‌ها را با طعم طبیعی غذاها آشنا كنند و با تهیه غذا به شیوه آب‌پز و بخارپز آنها را به غذاهای پرچرب و پر از نمک عادت ندهند.

وی تاکید کرد: والدين بايد برای پیشگیری از مصرف زياد نمك در كودكان و نهادينه كردن اين عادت تغذيه‌اي در آنان به این نکات توجه کنند.

شلیله گفت: استفاده از نمک کمتر هنگام پخت غذا، حذف نمکدان از سفره غذا، محدود کردن مصرف غذاهای کنسرو شده و بسیاری از مواد غذایی بسته‌بندی شده و آماده كه دارای مقادیر زیادی نمک است، استفاده از سبزی‌های تازه، سیر، لیموترش، آب نارنج، آویشن، شوید و سایر مصادیق بهترین راهکاربرای کاهش مصرف نمک است.

وی تصریح کرد: نمک مصرفی باید از نوع یددار و تصفیه شده باشد چرا که نمک‌های تصفیه شده یددار به دلیل خلوص بالا، میزان ید را بهتر و به مدت بیشتر حفظ می‌کنند.

شلیله ادامه داد: همواره باید به تاریخ مصرف نمک و وجود پروانه ساخت از وزارت بهداشت و درج عبارت "تصفیه شده" بر روی بسته‌بندی نمک دقت شود.

این کارشناس ارشد توصیه کرد:  نگهداری و ذخیره نمک یددار بیش از یک سال موجب از دست رفتن بخشی از ید آن می‌شود.

وی اضافه کرد: برای حفظ ید در نمک، باید نمک را دور از نور و رطوبت و در ظرف دربسته پلاستیکی، چوبی، سفالی و یا شیشه‌ای رنگی نگهداری کرد و برای اضافه کردن آن به غذا در زمان طبخ، نمک را در انتهای پخت اضافه کرد تا یـد آن تا حد امکان حفظ شود.

شلیله خاطرنشان کرد: وجود ناخالصی‌ها در نمک بخصوص در افرادی که سابقه بیماری‌های گوارشی، کلیوی و کبدی دارند و حتی مصرف مداوم آن در افراد سالم منجر به بروز ناراحتی‌های گوارشی، کلیوی، کبدی و حتی ممانعت از جذب آهن می‌شود بنابراین لازم است نمک به مقدار کم، مصرف شود و همان مقدار کم نیز نمک تصفیه شده یددار باشد.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.