• جمعه / ۳۰ آبان ۱۳۹۳ / ۱۹:۰۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: hamedan-22609
  • خبرنگار : 50035

معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری:

گردشگری خواندن شهر همدان توهمی بیش نیست

images

معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: این صحبت که گفته می شود همدان شهر گردشگری است توهمی بیش نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)_منطقه همدان، دکتر "سعید شیرکوند" جمعه 30 آبان در نشست با تشکلهای مردم نهاد میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان، اظهارکرد: شکل دهنده هر فعالیت اقتصادی مزیت نسبی دارد به طوریکه وجود شرایط اقلیمی و تاریخی در همدان که محور گردشگری است و زیر بخش های آن گردشگری سلامت و اکوتوریسم خواهد بود ، در طرح جامع استان مورد  توجه قرار می گیرد.

وی ادامه داد: برای افزایش ضریب ماندگاری مسافر باید زیرساخت ها فراهم باشد به طوریکه گردشگری خواندن شهر همدان توهمی بیش نیست و اصلا چنین چیزی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: براساس مطالعات سازمان سهم بخش گردشگری در اشتغال استان تنها سه دهم درصد و صنایع دستی 3.1 درصد است.

وی اذعان کرد: با وجود اینکه این حرف را هم در دنیا درباره کشور می گوییم اما سهم گردشگری  ایران در  دنیا کمتر از نیم دهم درصد است. شیرکوند با بیان اینکه معتقد به تشکیل کنسرسیون هستم، تصریح کرد: با ایجاد بازارچه های محلی و بازارچه های قوی  و کارهایی از این دست می توان مشکل را تا حدودی حل کرد.

وی خاطرنشان کرد: آمار سازمان های مردم نهاد موجود در همدان نشان می دهد استان از سرمایه انسانی خوبی برخوردار است و باید هر چه بیشتر و بهتر از آنها برای ارتقای گردشگری در استان بهره گرفت.

شیرکوند در ادامه  با اشاره به اینکه بودجه سازمان  در حد مطلوب نیست، اظهار کرد: با ورود از طرق مختلف برای افزایش بودجه تنها 20 درصد امکان رشد وجود دارد که آن هم جبران نرخ تورم می شود چرا قدرت خرید ما اصلا افزایش نیافته تا بتوانیم کاری انجام دهیم.

معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی،  صنایع دستی و گردشگری یادآور شد: پتانسیل تشکل ها خوب است بنابراین از آنها توقع داریم در حوزه خود نقش شان را به خوبی ایفا کنند هر چند نمی خواهیم غیرواقع بینانه با مساله برخورد کنیم چراکه نمی توان تمام مشکلات بشریت و به ویژه همدان را حل کرد بنابراین در حد توان خود در این عرصه حضور یابید و فعالیت کنید.

وی با بیان اینکه در تهران برای تشکل ها یک خانه در نظر گرفته ایم، ادامه داد: تشکل ها می توانند در این خانه به بحث و تبادل نظر بپردازند چراکه همین گفت و گو ها اثربخش است. شاید در ابتدا با یکدیگر ستیز کنند اما در نهایت آرام شده و پیشنهادات و نظرات خوبی حاصل می شود.

شیرکوند خاطرنشان کرد: یکی از توقعات من از تشکلها و سازمان های مردم نهاد این است که علاوه بر انتقاد و پیشنهاد به دولت، بخش مردم را هم رصد کنند و در حد توان کمک رسان باشند.

وی در ادامه به مشکل پدیده چادرزنی در همدان اشاره کرد و گفت: وقوع این پدیده در همدان بحران ایجاد کرده و به لحاظ زیبایی شناختی هم مصیبت است.

شیرکوند افزود: به عنوان مثال  در ایام پیک گردشگری در آرامگاه باباطاهر حداقل 50 چادر برپا می شود  که وقوع این مسائل علاوه بر مشکل بهداشتی مشکلات امنیتی هم ایجاد می کند.

وی تاکید کرد: حداقل 10  کمپ می توان در همدان ایجاد کرد  و در آنها امکاناتی همچون سرویس بهداشتی و حتی حمام برای مسافران درنظر گرفت.

شیرکوند با بیان اینکه برخی افراد تمکن مالی برای سکونت در هتل ها را ندارند، تصریح کرد: باید فرهنگ حضور در سکونتگاه ها توسط تشکلها و سازمانهای مردم نهاد در این مردم نهادینه شود و جا بیفتد و در این راه مدیران هم کمک رسان خواهند بود چراکه پدیده چادرزنی چهره شهر را غیرموجه می کند.

وی به گسترش خانه مسافر اشاره کرد و گفت: این موضوع از شمال کشور به همدان رسیده است اما باید مکانیزم رصد طراحی شود تا این مساله دارای نظم باشد.

وی تاکید کرد: باید بدانیم در همدان چند خانه، در چه سطح و امکاناتی در اختیار گردشگران قرار می گیرد همچنین پس از ساخت هتلهای دو و سه ستاره و احداث کمپ ها می توان لیستی از آنها تهیه کرده و در ورودی شهر در معرض دید قرار داد.

شیرکوند  در ادامه اظهار کرد: باید نگاه ها را به سرمایه گذاری مثبت کنیم چراکه بسیاری رغبت حضور ندارند و احساس می کنند به چشم سیبل به آنها نگریسته می شود. به عنوان مثال مدام گفته می شود پول احداث بنا را از کجا آورده است؟ اصلا فرض کنید سرمایه گذار جاسوس خارجی است، بگذارید هر چه می خواهد بسازد. تا الان که نهادهای امنیتی نگفته اند جاسوس است در نهایت هم اگر صحت ادعا مشخص شود او را می گیرند و آنچه می سازد می ماند. مگر نه این است که  محمدرضا شاه هرکاری هم که انجام داد میدان آزادی را ساخت؟

وی ادامه داد: بنابراین می توان گفت ریزش سرمایه گذاری ها در ایجاد اشتغال است بنابراین باید در فرهنگ سازی برای پذیرش سرمایه گذار هم در تلاش باشید.

وی در ادامه خطاب به سازمانهای مردم نهاد گفت: شما ناظر بیرونی  و به عنوان چشم مردم بیننده فعالیت های ما هستید. همچنین می توانید به عنوان گوش ما شنونده حرفهای مردم باشید و آنها را  منتقل کنید تا بدانیم حاصل فعالیتهایمان در نزد مردم چه پژواکی دارد و با یک سطح بالا آمدن پاسخگوی انتظارات باشیم.

وی ادامه داد: رسالت دو گانه سازمان باعث شده تا با توجه به نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد و فرهنگ به صورت توامان وارد شود به طوریکه در تدوین برنامه ششم حضوری ملموس و جدی داریم و  در کمیسیون اقتصاد دولت عضو بوده و خواستار حضور در بسیاری از شوراها هستیم.

وی تصریح کرد: نباید تصور کنیم که فقط حافظ و پاسدار میراث فرهنگی کشور هستیم بلکه سازمان در حیطه درآمدزایی و ارتقا و رشد اقتصادی کشورموثر است. شیرکوند به اقتصاد قوی شکل گرفته در حوزه ورزش اشاره کرد و گفت:  مدیریت کنندگان بخش اقتصادی ممکن است از فعالیت انجام گرفته سررشته ای نداشته باشند مهم قوی بودن مدیریت برای درآمدزایی است بنابراین این نگاه باید در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری تسری یابد و شاهد ارتقا معیشت و زندگی فعالان این عرصه باشیم.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.