• یکشنبه / ۲۳ آذر ۱۳۹۳ / ۰۸:۵۶
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: ilam-16187

در میزگرد ایسنا مطرح شد؛

فوتبال ایلام با دسته‌جات آزاد تا کی؟/ مرگ فوتبال ایلام در دهه‌ی 80

فوتبال ایلام با دسته‌جات آزاد تا کی؟/ مرگ فوتبال ایلام در دهه‌ی 80

عدم وجود باشگاه‌های ورزشی ثبت شده و پایدار، نبود اسپانسر و حامی، عدم توجه به فوتبال پایه، نداشتن منابع مالی، عدم حمایت مسئولان ورزشی استان و نداشتن برنامه و استراتژی در فوتبال استان از جمله عوامل پسرفت فوتبال ایلام مطرح شد.

مشکل فوتبال ایلام با اسپانسر حل نمی‌شود

«آبختی سنجابی» رییس هیئت فوتبال استان در میزگرد تخصصی آسیب‌شناسی فوتبال ایلام که در دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، برگزار شد، اظهار کرد: تا زمانی که تشکیلات و باشگاه نداشته باشیم، اسپانسر به خودی خود دردی از فوتبال استان دوا نمی‌کند، حتی اگر سالی یک اسپانسر هم بیاید، مشکل فوتبال ما حل نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه مشکل اساسی ما این است که باشگاه پایدار نداریم، افزود: مسابقات ما کلا به صورت دسته‌جات آزاد برگزار می‌شود، در صورتی که تشکیلات یک باشگاه از جمله اعضای هیئت مدیره باید ثبت شرکت‌ها شده و حساب کتابش معلوم باشد تا مسایل مالی آن مشخص شوند.

سنجابی با بیان اینکه یکی از مشکلات فوتبال در ایلام این است که فوتبال ما به صورت دسته‌جات آزاد است و حتی قوی‌ترین تیم‌های ما نیز به همین صورت در جریان بازی‌ها قرار می‌گیرند، اضافه کرد: در سطح مسابقات باشگاهی استان 24 تیم در 3 لیگ وجود دارد که همگی به صورت دسته‌جات آزاد هستند و هر سال یک تیم می‌رود و تیم دیگر می‌آید، تیم‌های ما چون توان مالی ندارند، بعضا در مسابقات غایب هستند و با توجه به اینکه در یک منطقه مرزی و محروم قرار گرفته‌ایم، هیچ وقت از لحاظ دولتی تقویت نشده‌ایم.

رییس هیئت فوتبال استان بحث حاضر فوتبال را تقویت باشگاه‌های دولتی عنوان و تصریح کرد: تیم‌های لیگ برتر ما هیچ کدام توسط بخش خصوصی اداره نمی‌شوند، پرسپولیس، استقلال، سپاهان، تراکتورسازی تبریز همه این تیم‌ها دولتی هستند، ولی متاسفانه در استان ما کسی به فکر تیم دولتی نبوده و ما فقط یک مورد تیم دولتی داشتیم که آن هم به دلیل حاشیه سازی‌های فراوان از کارشان پشیمان شدند.

وی خاطر نشان کرد: 4 سال پیش مدیر‌عامل وقت تیم فوتبال پالایشگاه گاز ایلام گفت ‌تا قبل از اینکه تیم فوتبال ایلام را تحویل بگیرم، هیچ کس نمی‌دانست پالایشگاه کجاست؟ مدیر‌عامل کیست؟ ولی بعد از تشکیل تیم سیل بازرسی‌ها به طرف ما روانه شد و خیال کردند که چون ما تیم فوتبالی داریم، میلیاردها تومان هزینه می‌کنیم و حیف و میل می‌شود و به همین منظور در حال حاضر اعتبار ناچیزی برای تیم بانوان پالایشگاه در نظر گرفته‌اند.

سنجابی با بیان اینکه درد دوم فوتبال ما عدم داشتن منابع مالی است، ادامه داد: درد ما این است که یک تیم با 50 و یا 100 میلیون تومان نمی‌تواند موفق باشد، اتوبوس تا تبریز 4 میلیون تومان کرایه می‌خواهد و در آنجا هزینه هتل سرسام آور است و هزینه غذا بسیار بالاست، دلیل اینکه در سال‌های گذشته زمانی که لیگ قدس بود و ما در لیگ دسته یک بودیم این بود که جوانان سرگرمی نداشتند و فقط ورزش بود، استادیوم پر از تماشاگر بود، به طوری که برای بازی در ایلام 100 هزار تومان بلیط فروشی داشتم، ولی الان تماشاگر ما در استادیوم به 100 نفر نمی‌رسد که یکی از دلایل آن این است که وسایلی همچون ماهواره و موبایل‌های امروزی جای ورزش را گرفته است.

‌ماهواره و موبایل جای ورزش را گرفته است‌

رییس هیئت فوتبال استان یادآور شد: جوانان آن زمان فکرشان ورزشی بود، ولی الان به فکر ورزش نیستند، البته این مسئله کشوری است، آیا سابقه داشته که در مسابقه دو تیم مطرح تعداد تماشاچی به 60 هزار نفر برسد؟ تعداد تماشاچیان فوتبال نسبت به گذشته که 100 هزار نفر بود، بسیار کاهش یافته، ولی در بازی ما در دهلران تماشاچی بیشتری نسبت به ایلام وجود دارد که تا 800 نفر می‌رسد، ولی در ایلام تعداد تماشاچی در استادیوم به 200 نفر نمی‌رسد.

وی عنوان کرد: حال حاضر فوتبال ایلام را نمی‌شود با سال‌های گذشته مقایسه کرد، چرا که آن زمان مسایل مالی خیلی کم رنگ بود، ولی الان بازیکن فقط پول می‌خواهد، کسی مجانی فوتبال نمی‌کند، بازیکن می‌گوید اول پولم را بدهید و هر کس هم وارد فوتبال ایلام می‌شود، پول می‌خواهد و برخی‌ها هم به دنبال این هستند که از فوتبال پولی به جیب بزنند.

سنجابی با اشاره به اینکه دوستانی که الان با هیئت فوتبال کار می‌کنند، به ویژه افرادی که در سال‌های گذشته حضور داشتند، اصلا به فکر مسایل مالی نبودند، اظهار کرد: فوتبال در ایلام مصداق آن ضرب‌المثلی که می‌گوید "به همان اندازه که پول در جیب داری، می‌توانی خرید کنی" است.

رییس هیئت فوتبال استان تاکید کرد: فوتبال ایلام در سال‌های گذشته طوری اداره می‌شد که سرپرست و یا مسئول تیم با آوردن اجاق گاز و قابلمه خودش برای بازیکنان در هنگام مسابقه در شهری دیگر غذا درست می‌کرد، ولی الان بازیکن اگر از پرده رستوران خوشش نیاید، غذا نمی‌خورد، توقع بالا رفته و ما تا زمانی که شرکت‌های دولتی و نیمه دولتی باشگاه تشکیل ندهند و هزینه حضور تیم‌ها را تقبل نکنند، فوتبال و حتی هیچ رشته ورزشی امکان پیشرفت ندارد، چرا که نباید فراموش کرد که مشکل فوتبال این است که تعدا بازیکن آن زیاد است 35 بازیکن، راننده، خدماتی و غیره هزینه سرسام آوری در سفر به سایر استان‌ها برای مسابقات دارند.

وی با بیان اینکه در سطح کشور شهرداری‌ استان‌ها 28 تیم فوتبال دارند، بیان کرد: 10 مرکز شهرستان در استان وجود دارد، ولی دریغ از یک تیم فوتبال شهرداری‌ها و اگر خودمان را با شهرستان کامیاران مقایسه کنیم که اندازه دهلران ما جمعیت ندارد، پی به ضعف فوتبالمان خواهیم برد، آنها فوتبال دارند و ما نیز داریم ولی فوتبال آنها کجا و ما کجا.

فوتبال ایلام مشوق ندارد

سنجابی تصریح کرد: در کامیاران یک میلیارد تومان هزینه خرید بازیکن کرده‌اند، مسئولان کردستان در تمام مسابقات آنها حضور دارند و حتی دکتر بیژن ذوالفقار نسب را به استادیوم می‌آورند، ولی در ایلام هیچ کس مشوق این ورزش نیست.

رییس هیئت فوتبال استان با اشاره به اینکه در بخش مربیگری فوتبال در استان 3 نفر A آسیا 2 نفر B آسیا و حدود 100 نفر مدرک C آسیا داریم، گفت: مشکل ما این است که کسی پیدا نمی‌شود از پایه فوتبال ما را کمک کند، اگر هم کمکی باشد، مقطعی است و به عبارتی کمک به فوتبال ما پایدار نیست و تا زمانی که ما کار زیربنایی نکنیم و از پایه به آن نپردازیم، فوتبال ما درست نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه باشگاه، فوتبال را می‌سازد، اضافه کرد: مربی فوتبالیست را می‎پروراند، درآمد و هزینه فوتبال بر عهده باشگاه است و وقتی که چنین تشکیلاتی داشته باشیم، پیشرفت خواهیم کرد و اگر فوتبال ما رونق بگیرد، باشگاه درصدی از بلیط فروشی را به هیئت فوتبال خواهد داد.

سنجابی ادامه داد: ما نمی‌توانیم مانند خوزستان باشیم آنها لیگ برتر دارند، در حال حاضر 2 تیم با 80 نفر کادر دارد، به صورت میانگین برای هر بازیکن 400 میلیون تومان می‌گیرند و حتی بازیکن یک میلیاردی هم دارند، ولی اگر همان 400 میلیون را در نظر بگیریم، 3 درصد آن به هیئت استان خوزستان تعلق می‌گیرد، یعنی از هر بازیکن 12 میلیون تومان درآمد برای هیئت فوتبال تخصیص می‌یابد.

رییس هیئت فوتبال استان با اشاره به اینکه اگر باشگاه باشد، هزینه‌های برگزاری مسابقات بر عهده باشگاه است، یادآور شد: این روند در اصفهان و تبریز وجود دارد، گلوگاه مازندران و بنه گز و خورموج دو روستا در استان بوشهر هستند که میلیاردی پول بازیکن می‌دهند، ولی آیا‌ کسی کمک کار فوتبال ما‌ است؟ ما حاضر نیستیم حتی صدقه سلامتی فرزندانمان را بدهیم‌، اگر برای دریافت تسهیلات به بانکی مراجعه کنیم می‌گویند به چه دلیلی وام می‌خواهید؟ آیا فقط هیئت فوتبال و ورزش و جوانان متولی ورزش هستند؟ شهرداری‌ها برای سلامتی شهروندان چه کار کرده است؟ دانشگاه علوم پزشکی برای پیشگیری از بیماری‌ها چکار کرده است؟ باید از نیروی انتظامی التماس کنم تا نیرویی برای یک مسابقه به من بدهند، برای گرفتن آمبولانس باید التماس کنیم، تا زمانی که باشگاه‌ها از نظر مالی تقویت نشوند هیچ وقت فوتبال ما پیشرفت نمی‌کند.

وی گفت: مربی استان ما هیچ وقت نمی‌تواند به استان دیگر برود چون رزومه از آنها می‌خواهند و مربی ما چیزی در دست ندارد.

سنجابی در ادامه بیان کرد: 9 پایگاه استعدادیابی در سطح کشور دایر شده است و در منطقه غربی کشور ما نیز با استان‌های کرمانشاه و همدان برای تقویت فوتبال پایه پایگاه استعدادیابی داریم.

رییس هیئت فوتبال استان با اشاره به اینکه باید برای سنین 12 تا 14 و 14 تا 17 سال سرمایه گذاری کنیم، گفت: 80 درصد از بچه‌های که در مدارس فوتبال کار کردند، خانواده‌های خود را مجبور کرده‌اند که برای ادامه فعالیت به تهران بروند.

«محمدرضا رضایتی» از مربیان و پیشکسوتان فوتبال ایلام نیز در این میزگرد تخصصی اظهار کرد: متاسفانه کارها در یک جهت نیستند، نمی‌شود گفت که عدم پیشرفت مربوط به هیئت فوتبال یا باشگاه است بلکه کل استان می‌تواند در این زمینه دخیل باشد.

‌ایلام باشگاه ندارد

وی با اشاره به اینکه از کوزه همان برون تراود که در اوست، افزود: استان ایلام از هر نظر علی‌الخصوص در رابطه با مدیریت محروم است، اگر بخواهیم به باشگاه‌ها توجه کنیم باید بگوییم که ما هیچ باشگاهی نداریم و در حال حاضر تیم تربیت یکی از بی قانون‌ترین تیم‌هاست، چون اصلا باشگاهی به اسم تربیت وجود ندارد، فوتبال ما همواره به صورت دسته‌جات آزاد بوده و هنوز تیمی به صورت باشگاه در استان وجود ندارد.

رضایتی اضافه کرد: طبق ماده 5 تربیت‌بدنی، باشگاه دارم، ولی فقط اسمش باشگاه است، چرا که باشگاهی که هیئت مدیره و منبع درآمد ندارد، باشگاه نیست و تیم‌های ما فقط در حد یک اسم هستند، سال 79 برای بازی با تیم آرارات در ایلام 250 هزار تومان بلیط فروختیم (آرارات 4 بازیکن خارجی داشت که به هر کدام 10 میلیون تومان داده بودند) در آن زمان ما نیاز به تساوی داشتیم و آنها برد می‌خواستند و در نهایت یک بر صفر از ما بردند که بعد از گذشت این همه سال هنوز قابلمه‌های آن زمان را دارم که برای بازیکنان غذای می‌پختیم و هر وقت به مسابقات می‌رفتیم با خودمان مواد غذایی می‌بردیم و خودمان غذا می‌پختیم، خودم سرآشپز بودم 2 تا از بازیکنان آشپز بودند و 4 نفر دیگر از بچه‌ها هم شهرداری می‌کردند.

این پیشکسوت فوتبال ایلام با بیان اینکه فوتبال پایه ایلام به نام باشگاه وجود ندارد، چرا که باشگاه پارامترهای خاص خود را دارد، تصریح کرد: فیزیک بدنی بچه‌های ایلامی سرآمد تمام استان‌هاست، بچه‌های ایلام نیازی به بدنسازی‌های آن چنانی و زمان بر ندارند و این امر بهترین امتیاز بچه‌های ایلام است، چون در یک محیط کوهستانی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: هر جا که در بازی‌ها بچه‌ها قفل می‌شدند و تاکتیک جواب نمی‌داد و فوتبال بسته می‌شد با یک جمله کار تمام می‌شد و آن هم این بود که می‌گفتم به عشق ایلام کار کنید. آیا ورزشکاران ایلامی که با این همه استعداد در عرصه جهانی خودنمایی کردند، از مربیان خیلی بالایی بهره می‌بردند؟

رضایتی ادامه داد: در سنوات گذشته سازمان ورزش هزینه اکثر تیم‌های منتخب را می‌پرداخت، ولی بعدها اعلام شد که باشگاه باید هزینه تیم‌ها را پرداخت کند و در این میان اولین ضربه به استان‌هایی چون ایلام زده شد، چون تیم مشکل مکان، تغذیه و هزینه‌های مربی و لباس داشت.

این پیشکسوت فوتبال یادآور شد: سال 1365 به مسابقات سراسری فوتبال کشور در یاسوج رفتیم ظهر که بچه‌ها استراحت می‌کردند، چون کارخانه یخ نداشتند، دو کلمن آب می‌بردم و خانه به خانه دنبال یخ می‌گشتم، سال 1379 به عنوان نماینده استان در لیگ منتخب کشور شرکت کردیم، استادیومی داشتند که تنها یک طرفش سکوی تماشاچی داشت و طرف دیگر خیابان و پیاده‌رو بود که اگر توپ از زمین خارج می‌شد، در پیاده‌روها می‌نشست، ولی بعد از آن استادیوم مجهزی ساخته بودند، چرا آنها باید اینقدر پیشرفت کنند؟‌ ما هنوز بعد از گذشت سال‌ها فقط استادیوم تختی را داریم که در آن زمان آن را آب پاشی و غلتک کوبی می‌کردیم که الان تا حدودی بهتر شده و همه مسابقات استان در این زمین انجام می‌شود، مگر یک زمین چقدر ظرفیت دارد.

وی با بیان اینکه هر باشگاه باید خودش استادیوم داشته باشد، گفت: در حال حاضر شهرداری، پالایش گاز، پتروشیمی، کارخانه سیمان می‌توانند باشگاه داشته باشند و هیچ کسی هم نمی‌تواند آنها را مجاب به باشگاه‌داری کند، شرکت گاز چند سال پیش این کار را انجام داد، ولی برخی‌ها کاری کردند که تا ابد تیم‌ داری نکند.

رضایتی جمع مربیان را جمع آموزشی دانست و عنوان کرد: طرفداران در شهری مانند مازندران هزینه‌های هواپیمایی تیم محبوب‌شان را پرداخت می‌کنند، ولی وقتی اسپانسر نباشد و جایی برای گسترش باشگاه نداشته باشند، همان دسته‌جات آزاد باقی می‌ماند، وقتی دهلران نماینده می‌شد یک زمانی امتیاز آن را برای به دست آوردن مبلغی می‌فروختند، چرا که هزینه‌های تیم زیاد است و در حال حاضر فشار مسابقات بر عهده هیئت شهرستان است.

این پیشکسوت فوتبال با اشاره به اینکه هیئت شهرستان هیچ کدام از مسابقات را به صورت رفت و برگشت انجام نمی‌دهد، افزود: چون بودجه مالی ندارد و فقط به صورت یک بازی انجام می‌شود و در مسابقات آخر نیز که هیچ فایده‌ای برای تیم ندارد، نامه می‌نویسند که چون هزینه دارد، از هیئت می‌خواهند که مسابقه را برگزار نکند.

فوتبال ایلام دهه 80 مرد

وی سال 80 به بعد را سال‌های مرگ فوتبال ایلام دانست و گفت: در این سال‌ها مسئله باشگاه داری مطرح شد و از سال 79 به بعد فوتبال ایلام تخلیه شد، ولی الان در بحث فوتبال پایه تحرکی ایجاد شده که البته یک سری مدرسه فوتبال دایر شده که فقط برای کسب درآمد هستند و در هیچ مسابقه‌ای شرکت نمی‌کنند و فقط بحث شهریه را مدنظر دارند و چون نظارتی هم صورت نمی‌گیرد، رها شده‌اند و این رده سنی اگر رها شوند، خود به خود ریزش دارند، چون تعدادی به سربازی و تعدادی به دانشگاه می‌روند و به نوعی از 200 نفر شاید 20 نفر باقی بماند و برای اینها هم باشگاهی وجود ندارد که فعالیت خود را ادامه دهند.

رضایتی خاطر نشان کرد: یکی از شاگردانم الان یکی از مربیان مطرح کشور است و از او خواستم یکی از بچه‌های ایلام را وارد تیمش کند، در جواب می‌گوید 25 میلیون تومان به حسابم واریز کنید و زمانی که گفتم من مربی شما بودم، می‌گوید می‌شناسم و ارادت دارم، ولی من هم باید این مبلغ را به جایی دیگر بدهم، وقتی مربی ما این گونه کار می‌کند، باید انتظار رشد داشت؟

این پیشکسوت فوتبال در خصوص عدم اطلاع‌رسانی برای مسابقات فوتبال استان تاکید کرد: از مسابقه‌ای که در حال حاضر در ایلام برگزار می‌شود کسی اطلاع ندارد، تبلیغات وجود ندارد، روابط عمومی وجود ندارد، عدم حضور تماشاچیان در فوتبال به نوعی در سطح کشور دیده می‌شود و اینقدر سرگرمی جانبی زاید شده که کسی به فکر ورزش نیست.

وی در پایان ضمن بیان خاطره‌ای گفت: من برای آوردن «محمدباقر رضایتی» از سربازی و شرکت در یک مسابقه (کاپیتان تیم بود)، تلگرافی به ارتش زدیم که پدرش فوت کرده و مرخصی می‌خواهد در حالی که پدرش زنده بود و برای تماشای بازی آمد.

«صادق کامران» نیز از مربیان و پیشکسوت فوتبال ایلام در میزگرد تخصصی آسیب شناسی فوتبال استان صحبت‌های خود را با این ابیات که

دل می‌سوزد از باغی که می‌سوزد

نه دیداری نه بیداری

نه دستی از سر یاری

‌مرا آشفته می‌سازد چنین آشفته بازاری، آغاز کرد و گفت: موفقیت برنامه می‌خواهد. باید بدانیم انتظار ما از فوتبال چیست؟ اگر ما پیکره یک انسان را به ورزش تشبیه کنیم، صورت این انسان فوتبال است، اگر یک فروشگاه بزرگ را در نظر بگیریم ویترین آن فوتبال است، باید در نظر بگیرید ما این فروشگاه را نداشته‌ایم و حالا می‌خواهیم ویترین آن را بچینیم، باید از کجا الگو بگیریم؟ همان طور که دوستان در جریان هستند، امسال فدراسیون فوتبال سال 93 را به اسم فوتبال پایه نام‌گذاری کرده است، آیا درد دل‌های ما را چه کسی جوابگو است؟ خبرگزاری ایسنا؟ ورزش و جوانان استان؟ هیئت فوتبال؟ ما تا از خودمان سوال نپرسیم پیشرفت نمی‌کنیم.

فوتبال ایلام بی‌برنامه به جایی نمی‌رسد

کامران اضافه کرد: هیچ چیز هم پیشرفت نمی‌کند مگر اینکه تغییری در آن ایجاد شود، آیا داشتن تیمی در لیگ دسته دوم به دردمان می‌خورد؟ من ثابت می‌کنم که نمی‌خورد، آیا مردم به این جایگاه رسیده‌اند؟ مردم ما تشنه آمدن تیم‌های خوب هستند، مردم ما اشباع نشده‌اند، خیلی از شهرها از جمله تهران و خوزستان اشباع شده است، اصفهان چندین دوره است که در باشگاه‌های آسیا حضور دارد، چرا ما مانند کامیاران تماشاگر نداریم؟ آیا برای عدم حضور تماشاچی در استادیوم آسیب‌شناسی کرده‌ایم؟ آیا اگر بخواهیم ساختمانی را ویران کنیم از پایه و یا از سقف ویرانش می‌کنیم؟ اگر از پایه خرابش کنیم بر سرمان فرو می‌ریزد، اصلا این زمینی که بذر را در آن پاشیده‌ایم، جوابگو نیست، باید سم پاسی شود، چه تدبیری برای فوتبال پایه داریم؟

این مربی و پیشکسوت فوتبال استان با بیان اینکه تیم تربیت الان در قله فوتبال ایلام قرار دارد، تصریح کرد: برای دامنه این قله چقدر هزینه شده است؟ سقفی که ویران است را نباید با حلبی ترمیم کرد، چون باران آن را خواهد برد، ما باید ساختار را درست کنیم. فوتبال با صحبت و شعار درست نمی‌شود، در هیئت فوتبال استان شوهانی از سنجابی موفق‌تر بود، چون استراتژی داشت، برنامه‌ریزی‌های ما چه هدفی را دنبال می‌کنند؟ ما باید تولید بازیکن داشته باشیم، در حال حاضر 14 مدرسه فوتبال داریم که برای استعدادیابی فعالیت دارند که معرفی شده به تیم ملی هم داشتیم.

وی خاطر نشان کرد: به این باور رسیده‌ایم که این خانه باید کاملا ویران شود، سال‌های سال است که ما این دور باطل را تکرار می‌کنیم، من اعتقاد دارم با پولی که هست بعضی‌ها گناه و بعضی‌ها هم ثواب می‌خرند و پولی که گرفته می‌شود، باید برای فوتبال هزینه شود.

کامران شرط پیشرفت فوتبال استان را در تولید بازیکن اعلام و عنوان کرد: باید راه‌های تولید را شناخت، آیا آموزش ضعیف است؟ بخش سخت افزار ضعیف است؟ باید از خودمان بپرسیم علت چیست؟ فوتبال ایلام نیازمند کار ساختاری است، تیم باید تشکیلات داشته باشد، به گفته آقای سنجابی فوتبال ایلام هیچ ساختاری ندارد.

داشتن بازیکن غیربومی برای فوتبال ایلام ننگ است

وی با اشاره به اینکه باید از موجودیت فوتبال استان استفاده کنیم، تاکید کرد: در آخرین جلسه هیئت فوتبال من با بکارگیری مربی بومی مخالف بودم، چرا که اگر غیر بومی با تجربه‌ای بیاید چیزی یاد می‌گیریم، ولی اگر یک مربی ‌دلال و... به ایلام آمد آن موقع مردم خواهند فهمید که بد خودمان از خوب دیگران بهتر است، مگر قرار نبود کمیته فنی تشکیل شود و دوستان نظر بدهند چرا نشد؟ ایلام این قدر ننگ شده که 16 بازیکن غیر بومی بیاورد که بعد مشخص شود تنها چند نفر از آنها به درد می‌خورد.

این مربی فوتبال ایلامی ادامه داد: دلم از این می‌سوزد که چرا گروهی که برای خدمت آمده‌اند، ناموفق هستند و یا کمترین موفقیت را دارند، چرا باید برای فوتبال و مسابقه‌ای قلب رییس هیئت درد بگیرد و بچه‌ها کولش بگیرند؟ و مبلغی که گیرش بیاید برای فوتبال پایه خرج نشود؟

«رضا جعفروش» از عوامل اجرایی سابق تیم فاتحان میمک ایلام نیز در این میزگرد اظهار کرد: فوتبال ما از سقف تا کف مرده است، به خودمان دروغ نگوییم، اگر در ایلام بگویید بچه من فوتبالیست است مردم می‌خندند، مردم می‌گویند فوتبال چیه برو درست رو بخوان و این برای مردم جا افتاد که فوتبال چیز بی‌خودی است.

فوتبال ایلام مرده است

وی افزود: آیا استاندار ما توان این را ندارد که زمین فوتبالی در سطح شهر ایجاد کند؟ در خانی‌آباد تهران که محله‌ای است 7 زمین چمن مصنوعی مجانی در اختیار فوتبالیست‌های آن منطقه قرار دارد که برای هر کدام 300 میلیون تومان هزینه شده است.

جعفروش با اشاره به اینکه باید بدانیم در کجای کار هستیم، اضافه کرد: توان ورزش و جوانان استان تا حد مشخصی است، آقای وزیر بیشتر به ایلام توجه کند؟ چرا یک هزار و 300 زمین چمن در تهران وجود دارد؟ آیا ایلام ارزش یکی از محلات تهران را ندارد؟ زمین چمنی در یکی از خیابان‌های ایلام وجود دارد که بچه‌های آن محله از روی فنس‌های اطراف چمن به داخل زمین می‌روند و حتی با چاقو نیز درگیر می‌شوند، آیا این منطقی است؟ مگر می‌شود سنجابی بتواند هیئت فوتبال را عوض کند؟ موفقیت فوتبال استان مگر به لیگ دسته دوم خریدن است. برای مذاکره با مسئولان کارخانه سیمان ایلام و حمایت از فوتبال استان به دفتر مدیر عامل کارخانه مراجعه کردم که آقای اصل‌روستا و صباغیان حاضر به همکاری نشدند.

ایلام به اندازه یک محله در تهران چمن فوتبال ندارد

وی ساختار فوتبال ایلام را مشکل دار دانست و گفت: آیا سنجابی می‌تواند فوتبال ایلام را تغییر دهد؟ فوتبال ما که از سقف تا کف خراب است، هیچ کس نمی‌تواند آن را درست کند، وقتی مسئولان ما دل سوزی نکردند و زمانی که فدراسیون زمین تقسیم می‌کرد و همه را به تهران داد کجا بودند؟

جعفروش در ادامه با بیان اینکه بچه ما زمین کجا دارد که گرایشی به فوتبال پیدا کند و به همین دلیل اکثرا زرمی کار می‌شوند، خاطر نشان کرد: برای ایجاد سرباز فوتبالیست از طریق نیروی انتظامی تلاش زیادی کردم که تنها 2 سرباز را منفک کردم که آن هم راه به جایی نبرد.

فوتبال ایلام آب در هاون کوبیدن است

وی با اشاره به اینکه یک سری مربیان در این شهر هستند که باعث شده خانواده‌ها بچه‌هایشان را به فوتبال نفرستند، عنوان کرد: عدم ثبات تیم داریم، زمانی که تیم پالایش گاز داشتیم متاسفانه فعالیت آن تیم ادامه پیدا نکرد و الان هم کسی به تیم تربیت اعتماد ندارد، چرا لیگ دسته سه ما به دسته دوم نمی‌رود؟ مسئولین ما به فوتبال می‌خندند، چرا کسی از فجر دهلران حمایت نکرد؟ فوتبال ما آب در هاون کوبیدن است.

«علی‌اشرف نصیری» رییس هیئت فوتبال شهرستان ایلام در میزگرد تخصصی آسیب‌شناسی فوتبال استان با بیان اینکه باید رو راست با هم صحبت کنیم، در این جلسه باید تسویه حساب شخصی نباشد، بلکه بحث کارشناسی انجام شود، اظهار کرد: ما اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم باید ببینیم که جوامع امروزی چکار می‌کنند، وقتی کارهای دنیای امروز بر پایه مدیریت می‌چرخد باید مدیریت زمان و منابع مدنظر باشد.

وی افزود: ما یک دهه 60 پر رونق داشتیم که از مزایای آن استفاده نمی‌کنیم، آن زمان به لیگ قدس و بعد از آن به لیگ دسته یک رفتیم، ولی از داشته‌های آن زمان استفاده نمی‌کنیم‌.

نصیری با اشاره به اینکه باید مغز و داشته‌های پیشکسوتان را روی کاغذ پیاده کنیم، اضافه کرد: سرانه ورزشی فوتبال ما چقدر است؟ ما آموزش و پرورش را رها کرده‌ایم، آموزش نیروی انسانی ما صفر است، ما مربی A آسیا هستیم، کتاب‌های ما در طاقچه‌ها خاک می‌خورد، بحث مدیریت، برنامه‌ریزی، سازماندهی و کنترل مولفه‌های علمی پیشرفت هستند که فراموش شده‌اند.

رییس هیئت فوتبال شهرستان ایلام خاطرنشان کرد: مگر تیم پالایش گاز سال 87 میلیاردی خرج نکرد، مگر با هواپیما رفت و آمد نکرد؟ کی سوار اتوبوس شد؟ نتیجه چی شد؟ به نظرم به دلیل عدم مدیریت صحیح، نامناسب بودن برنامه، نداشتن چارت و ساختار یک باشگاه ورزشی موفق نشد. پالایش میلیاردی خرج کرد، ولی در هیئت مدیره آن یک کارشناس ورزشی و کارشناس مدیریت ورزشی یا یک کارشناس برنامه‌ریز نداشت.

وی با اشاره به اینکه منابع یکی از فاکتورهای لازم برای موفقیت است، گفت: زمان استانداری آقای اعلایی دوستان گفتند صندوق تعاونی تشکیل دهیم تا بتوانیم باشگاهی اداره کنیم، آن ایده کجا رفت؟ چرا صحبت‌ها را نیمه تمام رها می‌کنیم؟ چرا پیگیر نمی‌شویم؟ الگوی موفقیت در فوتبال کشور فقط پول نیست.

نصیری به وجود 24 پروانه باشگاه ورزشی در ایلام اشاره و تصریح کرد: 3 ساله می‌جنگم هنوز نتوانسته‌ام مدیرعاملی تربیت کنم، نداشتن منابع آسیب فوتبال ماست، یک مدرسه فوتبال خوب داشته باشیم بهتر 30 مدرسه بی‌فایده است. زمانی که بنده شاگرد آقای رضایتی بودم، فوتبال هزینه نداشت، پیاده آمدم و می‌رفتم، خانوادم نگران رفت و آمدم به باشگاه نبود، در آن زمان زمین‌ها خاکی بودند و وقتی قرار بود فوتبال بازی کنیم بچه‌ها سنگ‌های داخل زمین را جمع می‌کردند و تمرین می‌کردیم، ولی الان فوتبال قطب اقتصادی است.

رییس هیئت فوتبال شهرستان ایلام خاطرنشان کرد: درست است که سنجابی نباید مسئول همه فوتبال استان باشد، ولی باید قبول کند که در یکی از برنامه‌ها پل ارتباطی با آموزش و پرورش داشته باشد، چون زیرساخت ورزش آنجاست در برنامه‌های خودمان باید تعامل با آموزش و پرورش را ببینیم، می‌توانیم از امکانات آموزش و پرورش استفاده کنیم که این نیازمند تعامل است، ولی ضعف ارتباطی داریم و باید مفهوم کلام را خوب برسانیم.

موفقیت فوتبال ایلام در گرو برنامه‌محور بودن است

وی استاندار بومی در استان را نعمتی دانست که باید طرح توجیهی ورزش استان را برایش آماده و ارائه کنیم، تاکید کرد: در این زمان باید فردمحور نباشیم بلکه باید برنامه محور باشیم، باید اگر می‌خواهیم در فوتبال موفق باشیم اول باید ببینیم کجای فوتبال کشور هستیم؟ متناسب با توانمان قدم برداریم که فراموش کرده‌ایم، نهایت تلاش ما این است که تیمی به مسابقات کشوری برسد، ولی همین که رسید، نامه می‌نویسند که شرکت نمی‌کنیم، به خاطر اینکه منابع نداریم و در حقیقت بیهوده زحمت می‌کشیم.

نصیری با اعلام اینکه ما برای فوتبال استان ساختار نداریم و آموزش نیروی انسانی ضعیف است، تاکید کرد: اگر یک ساختار مدون داشته باشیم، مشکلات حذف خواهند شد، اگر می‌خواهیم برای فوتبال قدمی برداریم باید با قوانین فوتبال و مدیریت آن احترام بگذاریم نه اینکه از خودمان چیزی در بیاوریم، خوزستان از فوتبال پایه شروع کرده و ما نیز می‌توانیم متاسب با داشته‌هایمان کار کنیم که این مهم مدیریت می‌خواهد، چون یادمان هست که پول میلیاردی آمد و خرابش کردیم، طوری هم خرابش کردیم که هیچ مدیری نمی‌تواند در آن عرصه پا نهد.

فوتبال ایلام ساختار ندارد

رییس هیئت فوتبال شهرستان ایلام یادآور شد: الان فوتبال یک صنعت اقتصادی است، از نظر اقتصادی اقتصاد چهارم دنیاست. آیا کسی حاضر است در ایلام که برگشت سرمایه ندارد در فوتبال سرمایه‌گذاری کند؟ فدراسیون فوتبال یک طرح آسیا ویژن دارد که اگر می‌خواهید برای 4 سال آینده قبول شوید باید آیتم‌هایی از جمله اسپانسر، زیرساخت، باشگاه، هیئت مدیره و کمیته‌های تخصصی داشته باشید، ولی ما بر اساس این طرح کجا هستیم؟ تا کی می‌خواهیم تیم داری کنیم؟

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه نظارت و ارزشیابی در فوتبال ما باید تقویت شود، اضافه کرد: تمام فوتبال استان به فوتسال تبدیل شده است، چون فضای بازی نداریم، ما نباید بگذاریم دره فاصله میان ما از فوتبال کشور عمیق‌تر شود.

دکتر «یاسان پور اشرف» عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام و از پیشکسوتان فوتبال استان در میزگرد آسیب‌شناسی فوتبال استان اظهار کرد: سیستم فوتبال ما خراب است و مثل ماشین خرابی است که آقای سنجابی بهتر از هر کسی این ماشین را می‌شناسد و بهتر از همه می‌تواند آن را براند، ولی من اعتقاد دارم این ماشین دیگر متعلق به این دوره نیست.

«بکن‌باوئر» هم فوتبال ایلام را درست نمی‌کند

وی با اشاره به اینکه ایرادی که بر هیئت فوتبال استان وارد است این است که تلاشی برای باز مهندسی این ماشین نکرده و دچار روزمرگی شده و بیشتر مدیریت اجرایی کرده است، افزود: اگر الان «بکن باور» هم برای مدیریت فوتبال ایلام بیاید، بهتر از سنجابی نخواهد بود، بنابراین همه ما به این نتیجه رسیده‌ایم که سیستم خراب است‌.

پوراشرف اضافه کرد: کسی که بهترین مدیر کشور هم باشد، رییس سازمان ورزش و جوانان استان شود، نمی‌تواند مثمر ثمر باشد، دلیل آن این است که برای ورزش استان برنامه نداریم.

این مدرس دانشگاه و پیشکسوت فوتبال استان با بیان اینکه پول پالایش گاز برای سرمایه‌گذاری نبود، بلکه باید برای تولید هزینه می‌شد، تصریح کرد: عامل ناتوانی ما خنثی کردن انرژی همدیگر است و هم‌افزایی نداریم.

ورزش استان بی‌برنامه است

وی ادامه داد: نه تنها فوتبال بلکه کل ورزش ما دچار بی‌برنامگی است، آسیا ویژن یعنی برنامه ولی آیا ما برای حرکت در آن مسیر چشم انداز داریم؟ آیا راهبرد داریم؟ کارخانه دار به من گفته تیم معرفی کن لباس بخرم تا مالیات ندهم، باید همدیگر را محکوم نکنیم، دنبال این باشیم که برنامه داشته باشیم، از سرمایه‌های انسانی به نحو مطلوب استفاده می‌کنیم؟ من دکترای بازار یابی دارم در سایر استان‌ها به صنعت و تولید مشاوره می‌دهم، ولی در ایلام هیچ کس از ما حتی مجانی هم استفاده نمی‌کند.

این پیشکسوت یادآور شد: اگر فضای ما فضای علمی باشد پیشرفت علمی خواهیم داشت و باید بدانیم کجا هستیم و به کجا می‌رویم، ما الان دچار روزمرگی شدیم، کمیته در راستای برنامه حرکت می‌کند؟ آیا فوتبال ما در استان برای رسیدن به آسیا ویژن برنامه دارد؟

چرا تمام توقعات‌مان معطوف ورزش و جوانان است؟

«بهروز حیدرزاده» معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان نیز در این میزگرد اظهار کرد: ما باید سعی کنیم جلساتمان عین نتایج ورزشی مان نباشد، نباید وارد حاشیه شویم، این جلسه جای گلایه نیست، در این جلسات باید کارشناسی کنیم باید بدانیم درد ورزش ما چیست؟ اشکالی که به ورزش کشور وارد شده و در استان خود را بیشتر نشان داده است این است که تمام توقعاتمان را به وزارت ورزش معطوف کرده‌ایم، در صورتی که در دنیا این گونه نیست. الان در کشورهای اروپایی به آموزش و پرورش و تربیت‌بدنی توجه جدی می‌شود و اولویت اول هستند.

وی افزود: در جلسات زیادی حضور داشته‌ایم که متاسفانه در پایان جلسه اگر هم وقتی بود به ما اجازه صحبت می‌دهند، در غیر این صورت هیچ. هیچ کدام از مسئولین در بحث ورزش صحبت نمی‌کنند، ما اول مریض می‌شویم بعد به دنبال دارو می‌رویم، در صورتی که اول باید پیشگیری کنیم.

معاون توسعه امور ورزش استان با بیان اینکه سالانه چقدر برای مبارزه با مواد مخدر هزینه می‌شود، اگر یک دهم از آن بودجه خرج ورزش شود خیلی از ناهنجاری‌های اجتماعی مرتفع می‌شود اضافه کرد: هدف از تشکیل باشگاه چیست؟ روزانه درخواست‌های زیادی برای احداث باشگاه به دست ما می‌رسد و بعضا وارد میدان می‌شوند، ولی بعد از چند ماه می‌گذارند و می‌روند.

حیدرزاده تصریح کرد: ما فلسفه ورزش را فراموش کرده‌ایم، جنبش المپیک برای چه ایجاد شده، حلقه‌ها چرا به هم متصل هستند اینها برای اتحاد، سلامت و وحدت هستند آیا اینها را رعایت می‌کنیم؟ قهرمانی حاشیه ورزش است، سلامت و نظم لازمه ورزش هستند و وقتی که ما همدیگر را نپذیریم موفق نخواهیم شد. آیا هیئت‌های ما از کارشناسان دانشگاهی کمک می‌گیرند؟ من مدرس بین‌المللی کشتی هستم در سایر استان‌ها تدریس ‌می‌کنم، ولی در ایلام هیچ کس از من نظر نمی‌خواهد. باید هیئت پیش قدم باشد. ما باید یک هدف را دنبال کنیم، اگر تمام اعتبارات کشور را بیاوریم ولی هر کس فقط به دنبال کار خودش باشد موفق نخواهیم شد. نقد باید همراه پیشنهاد باشد و گرنه تخریب است. ما باید از منابع موجود استفاده بهینه کنیم.

وی ادامه داد: سال 90 و 91 یک میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبار از فصل پنجم ورزشی برای استان داشتیم و در سال گذشته ما 170 میلیون تومان اعتبار ورزشی در اختیارمان بود یعنی به یک دهم کاهش یافت ولی باز هم 24 میزبانی کشوری و 46 مدال داشتیم و به اندازه طول تاریخ استان در یک سال مدال گرفتیم، این اعتبار حتی به اندازه اعتبار 2 هیئت نیست ولی برنامه‌ریزی داشتیم.

طرح آمایش ورزش استان خاک می‌خورد

معاون توسعه امور ورزش استان عنوان کرد: طرح آمایش ورزش استان که سال‌ها روی آن کار کردیم، متاسفانه الان خاک می‌خورد، در صورتی که کارهای خوب باید تداوم داشته باشند.

حیدرزاده پرداختن به ورزش پایه را ضروری دانست و گفت: به استانداران گذشته گفتم منابع زیر زمینی ما به غارت می‌رود، چند در هزارم درصد سهم ورزش است؟ تازگی مصوب شده یک درصد بودجه دستگاه‌ها به ورزش اختصاص یافت که تاثیر زیادی در ورزش خواهد داشت‌.

وی با بیان اینکه قدم‌هایی در بحث زیرساخت فوتبال برداشته‌ایم که برای احداث چمن مصنوعی روستاهای استان در سال گذشته و امسال 8 میلیارد تومان اعتبار عمرانی هزینه شده است، گفت: استادیوم الغدیر تا پایان سال افتتاح می‌شود 19.5 میلیارد تومان اعتبار لازم داشته که 13 میلیارد تومان پرداخت کردیم و مابقی طلب پیمانکار است که در سفر دولت به استان تصویب شد.

معاون توسعه امور ورزش استان ادامه داد: در بحث باشگاه داری باید بیشتر پیگیری شود و نمایدگان مجلس ما باید وارد شوند، وقتی به پالایشگاه و پتروشیمی مراجعه می‌کنیم در جواب می‌گویند که بر اساس آیین‌نامه ما نباید در بحث قهرمانی قرار کنیم، ولی آیا نفت ما با نفت مسجد سلیمان فرق دارد؟ رنگش فرق می‌کند؟ نفت تهران چرا تیم دارد؟ شهرداری یاسوج چرا تیم دارد؟

حیدرزاده خاطر نشان کرد: حجم عظیمی از مردم طرفدار فوتبال هستند، لذا باید به این مهم پرداخته شود و این جلسات باید استمرار داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در اردوهای تیم ملی که بودیم دیدیم مسئولان سایر استان‌ها از ورزشکاران خود سرکشی می‌کردند تاکید کرد: یک روز خدمت آقای ناطق نوری در مجلس رسیدیم چون تیم ملی بودیم از من پرسید نماینده شما کجاست و نمایندگان ایلام حضور نداشتند ولی این خاطره یادم نمی‌رود که مرحوم «ططری» که نماینده کرمانشاه بود آمد و گفت توی این جلسه کی کرد است که برایم امیدوار کننده و جالب بود، ولی ما متاسفانه وقتی کسی از استان بالا می‌رود، باید همه را کمک کند و درخواست‌ها را برساند که اصلا این گونه نیست و مشکل ما این است که زیر پای همدیگر را خالی می‌کنیم.

معاون توسعه امور ورزش استان گفت: ابتدای سال جاری مبلغی پول در مجلس برای استان‌ها در حال توزیع شدن بود که بچه‌های وزارتخانه به ما گفتند که به نمایندگان استان خودتان بگویید که سهم ایلام را پیگیری کنند و از نمایندگان استان التماس کردیم که برای ورزش استان تلاش کنند، ولی یک تک ریالی به ایلام نرسید و تا آقایان به دنبال عوض کردن مدیران و روسای هیئت بودند اعتبار توزیع شد.

حیدرزاده با بیان اینکه تعامل دستگاه‌های اجرایی با ورزش گلایه‌مند است، اظهار کرد: دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش و نیروی انتظامی استان باید ورزش را کمک کنند و رسانه نیز باید بیشتر ما را یاری رساند که امیدواریم شاهد رشد و توسعه ورزش استان باشیم.

تهیه و تنظیم: رضا نجفی، خبرنگار ایسنا، منطقه ایلام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha